گوناگون

تنظیم باد لاستیک

تنظیم باد لاستیک

تنظیم باد لاستیک ماشین از جمله مسائلی است که باید به صورت هفتگی و ماهانه مورد بررسی قرار بگیرد. در واقع حرکت و شتاب ماشین به لاستیک‌ها بستگی دارد و به همین دلیل اگر خودروی شما شتاب کمی دارد یکی از دلایل آن می‌تواند کم شدن باد تایرها باشد.

با کم شدن تایر خطرات جبران ناپذیری را برای راننده و سرنشینان ایجاد می‌شود و قبل از سفرهای جاده‌ای باید باد لاستیک‌ها تنظیم شود. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا همه چیز درباره تنظیم باد لاستیک و نکات مهم و جدول را بررسی کنیم.

جدول تنظیم باد لاستیک انواع خودروها

هر خودرویی بسته به شرایط باید به صورت متفاوت تنظیم باد آن انجام شود. بنابراین روشن است که فشار باد لاستیک خودرو بر اساس جدول تنظیم باد لاستیک باید انجام شود. جدول تنظیم باد لاستیک انواع خودروها شامل موارد زیر می‌شود.

انواع خودرو

فشار باد لاستیک (psi)

پژو ۲۰۶

۳۳

دنا

۲۹

رانا

۳۳

تندر ۹۰

۲۹

پژو پارس

۲۹

سمند

۳۰

تیبا

۳۳

نکات مهم تنظیم باد لاستیک

نکات مهم تنظیم باد لاستیک

برای تنظیم باد تایرها می‌توانید به دفترچه راهنمای ماشین یا برچسبی که روی خودروست مراجعه کنید؛ با استفاده از فشارسنج که متناسب با واحد فشار باد خودروست، اندازه‌گیری باد تایرها امکان‌پذیر است. نکات مهم تنظیم باد لاستیک را در ادامه بررسی می‌کنیم.

دفترچه راهنما

حتما دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید؛ بهترین منبع برای تنظیم دقیق فشار باد را می‌توان مطالعه دفترچه راهنمای خودرو معرفی کرد. در دفترچه راهنما میزان باد لاستیک‌ها توسط سازنده مشخص شده است.

بررسی منظم

تنظیم باد لاستیک باید به صورت منظم انجام شود. بررسی منظم حداقل باید ماهی یک بار انجام شود و یا در سفرهای طولانی فشار باد لاستیک‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.

دمای تایرها

بررسی کردن و اندازه‌گیری دقیق فشار باد اهمیت بالایی دارد و باید به صورت منظم اندازه‌گیری شود. البته سنجیدن دمای تایر باید در زمانی انجام شود که ماشین خاموش است و اگر لاستیک‌ها گرم باشد موجب افزایش موقت فشار می‌شود.

سوپاپ و درپوش

همیشه سوسپاپ‌های لاستیک را بررسی کنید که لاستیک دارای درپوش از نشتی باد لاستیک به بیرون جلوگیری می‌کند.

تاثیر بار

خودروهایی که سنگین شده باشد نیاز به تنظیم باد دارند تا از شتاب خودرو کاسته نشود. بنابراین در تنظیم باد لاستیک، فشار باد کمی باید افزایش پیدا کند.

میزان تنظیم باد لاستیک مورد نیاز ماشین‌های ایرانی

میزان تنظیم باد لاستیک مورد نیاز ماشین‌های ایرانی

میزان تنظیم باد لاستیک مورد نیاز ماشین‌های ایرانی بین ۲۹ تا ۳۵ است؛ البته اغلب تنظیم باد لاستیک جلو با لاستیک‌های عقب متفاوت است. فشار باد لاستیک در ماشین‌های گازی نسبت به خودروی بنزینی متفاوت است. باد لاستیک مورد نیاز ماشین‌های گازی حدود psi ۳۳ است و خودروی ماشین‌های بنزینی ۳۰ psi برآورد می‌شود. البته این میزان به صورت تقریبی است و اندازه باد تایر با توجه به نوع ماشین انجام می‌شود.

زمان مناسب تنظیم باد لاستیک خودرو

زمان مناسب تنظیم باد لاستیک خودرو در زمانی که سرد است انجام می‌شود. اما اگر لاستیک گرم بود و خواستید تنظیم باد لاستیک خودرو را انجام دهید باید اطمینان داشته باشید که در آن ۴ PSI بیشتر از زمانی باشد که لاستیک سرد است.

برای اطمینان از باد لاستیک می‌توانید بعد از سرد شدن مجدد امتحان کنید. همچنین با مراجعه به تعمیرکار می‌توانید تنظیم باد لاستیک را به او بسپارید. با اجاره ماشین در شیراز از امپراطور رنت تنظیم باد لاستیک را به شرکت بسپارید.

دلیل کم شدن باد لاستیک چیست؟

دلیل کم شدن باد لاستیک به عوامل متعددی بستگی دارد و در این زمینه می‌توانید با مکانیک‌ها حرفه‌ای مشورت کنید. در ادامه دلیل کم شدن با لاستیک را بیشتر بررسی می‌کنیم.

نشت تدریجی هوا

نشت تدریجی هوا دلیل کم شدن باد لاستیک است که به دلیل فرسودگی تایرها اتفاق می‌افتد. بنابراین با گذشت زمان باید نشتی هوای لاستیک‌ها مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد. لاستیک‌ها می‌توانند بین ۱ تا ۳ psi فشار هوا در ماه را از دست بدهند و این امر طبیعی است. با استفاده طولانی‌ مدت فشار باد باید اندازه‌گیری شود.

تغییر دما

تغییرات دما می‌تواند بر فشار باد لاستیک اثرگذار باشد و دما کاهش پیدا می‌کند. هوای داخل لاستیک‌ها متراکم است و منجر به کاهش فشار هوا می‌شود. در فصل سرما مانند زمستان فشار هوا کاهش پیدا می‌کند.به ازای هر ۱۰ درجه فارنهایت کاهش دما فشار هوا در تایرها بین ۱ تا ۲ psi تغییر می‌کند. بنابراین باید فشار هوا با تغییر فصل مورد بررسی قرار بگیرد و تنظیم باد انجام شود.

میل سوپاپ

در اثر استفاده و فرسودگی میل سوپاپ آسیب می‌بیند و منجر به نشت هوا در تایرها می‌شود. بنابراین میل سوپاپ‌ها نقش مهمی در حفظ هوا در لاستیک دارد. با کهنگی و آسیب لاستیک میل سوپاپ در معرض‌ آب و هوای سرد قرار می‌گیرد و آسیب می‌بیند.

مهره‌های لاستیک معیوب

اگر مهره لاستیک معیوب شده باشد یا به درستی در جای خود قرار نگیرد، نشت هوا اتفاق می‌افتد. به همین دلیل با کم شدن باد لاستیک،‌ حتما مهره‌های لاستیک را مورد بررسی قرار دهید. نصب نامناسب لاستیک‌ها، فرسودگی، برخورد با شی، افتادن در چاله‌های جاده موجب آسیب در مهره‌های لاستیک نیز می‌شود.

روش اندازه گیری فشار باد لاستیک

اگر شتاب خودرو کاسته شده است و یا در فصل زمستان هستید، حتما فشار با لاستیک‌ها را بررسی کنید و در صورت نیاز باد تایرها را تنظیم کنید. در ادامه روش اندازه فشار باد لاستیک را بررسی می‌کنیم.

  • ابتدا باید لاستیک‌ها سرد باشد و کمپرسور هوا را روشن کنید. ماشین را جوری پارک کنید که لاستیک‌ها در دسترس باشد.
  • درپوش ولو یا سوپاپ هوای لاستیک را بردارید و سپس به راحتی می‌توانید محل اتصال را پیدا کنید.
  • محل اتصال شیلنگ کمپرسور در سوپاپ با والف فشار دهید تا صدای باد شدن لاستیک را بشنوید. چند ثانیه نگه دارید تا لاستیک باد شود.
  • شیلنگ را از لاستیک جدا کنید و حال با فشارسنج باید فشار باد لاستیک را اندازه بگیرید.
  • بهتر است که دو یا سه بار فشارسنج را به سوپاپ متصل و جدا کنید تا عدد ثابتی به دست آید و عقربه درجه ثابتی را نشان دهد.
  • روی فشارسنج دو عدد نمایش داده می‌شود و عددها با واحد PSI و BAR نشان داده می‌شود. عقربه باید بر اساس دفترچه راهنمای هر خودرو باد لاستیک را مشخص کند. در این زمینه می‌توانید از مکانیک کمک بگیرید.

جمع‌بندی

ما در این مقاله به بررسی همه چیز درباره تنظیم باد لاستیک پرداختیم؛ بررسی باد لاستیک‌ها بایستی به طور دوره‌ای بررسی شود و تنظیم باد انجام پذیرد. با اجاره ماشین در شیراز می‌توانید بدون دغدغه بررسی و سرویس‌های دوره‌ای خودرو را به شرکت بسپارید.

اجاره خودرو در شیراز از امپراطور رنت به راحتی امکان‌پذیر است و خودروی مورد نظر خود را می‌توانید تنها با یک تماس و رایگان رزرو کنید. خودروهای امپراطور رنت تنوع بالایی دارد و از وسیله اقتصادی تا لاکچری در دسترس مشتریان خود قرار می‌دهد.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد