گوناگون

خاطرات فراموش‌نشدنی تنبیه ‌بدنی

پارسینه: ابوالفضل علی‌پور که هم‌اکنون 56 سال سن دارد و دارای 4 فرزند است، می‌گوید: یادم می‌آید یکبار در مکتب‌خانه به دلیل شیطنت کودکانه، مرا به فلک بستند.

سال‌های تحصیل و درس خواندن در مدرسه، به یاد ماندنی‌ترین سال‌های زندگی هر فردی است؛ به خصوص سال‌های تحصیل در دوره دبستان، هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود؛ کمتر کسی است که معلم کلاس اولی خودش را به یاد نیاورد و از به یادآوری آن لحظات، لبانش به لبخند باز نشود.

اما اکثر قدیمی‌ها و بزرگترهای خانواده، از دوران تحصیل‌شان با تنبیه یاد می‌کنند؛ تنبیهی که حتی در برخی مواقع به ترک تحصیل آنها انجامیده است.

ابوالفضل علی‌پور که هم‌اکنون 56 سال سن دارد و دارای 4 فرزند است، می‌گوید: یادم می‌آید یکبار در مکتب‌خانه به دلیل شیطنت کودکانه، مرا به فلک بستند.

وی ادامه می‌دهد: آن روز وقتی فلک پاهایم به پایان رسید، به سرعت فرار کردم و این خاطره هیچ‌گاه فراموشم نمی‌شود و به همین دلیل دوست نداشتم که فرزندانم تنبیه شوند.

آقای رحیمی، 64 ساله و دارای 3 فرزند بیان می‌کند: در گذشته تنبیه بدنی به وفور در مدارس مشاهده می‌شد و البته اتفاق بدی هم تلقی نمی‌شد.

وی می‌افزاید: اینکه می‌گفتند «چوب معلم گل است، هر کی نخورد خل است» از این بد نبودن تنبیه بدنی ناشی می‌شود.

این فرهنگی بازنشسته می‌گوید: این روزها تربیت کودکان متفاوت شده است و دیگر خانواده‌ها نیز سعی می‌کنند، فرزندانشان را تنبیه‌بدنی نکنند اما در گذشته تنبیه‌بدنی در خانواده‌ها نیز رایج بود.

خانم حسنی، 50 ساله و مادر 4 فرزند بیان می‌کند: تنبیه بدنی، هیچوقت خوشایند نبوده است اما در گذشته کسی که کودکی را تنبیه می‌کرد، مورد سرزنش قرار نمی‌گرفت.

وی با بیان اینکه خاطرات تنبیه‌بدنی هیچ‌گاه از ذهن دانش‌آموزان پاک نمی‌شود، می‌افزاید: باید آموزش و پرورش تلاش کند که تنبیه بدنی حتی به ندرت هم وجود نداشته باشد.

* تنبیه بدنی به هر شکلی در آموزش و پرورش ممنوع است

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص تنبیه بدنی به خبرنگار فارس می‌گوید: در آیین‌نامه اجرایی مدارس این بحث به صراحت مطرح شده و اعلام شده است که تنبیه‌دنی به هر شکلی در آموزش و پرورش ممنوع است.

وی ادامه می‌دهد: اگر کسی تخلف کند، جریمه می‌شود و بر اساس قوانین، به هیئت تخلفات اداری ارجاع می‌شود.

نوید ادهم با بیان اینکه در هیئت تخلفات بر اساس کیفیت و نوع تنبیه‌بدنی تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: از درج در پرونده تا محرومیت از کار، در قوانین پیش‌بینی شده است و با این موارد به شدت برخورد می‌‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر

  • سعید

    من یه بار سال 73 توسط ناظم فلک شدم. هیچ وقت یادم نمیره

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد