گوناگون

زنگ خطر افزایش دانش آموزان اتباع در مدارس

زنگ خطر افزایش دانش آموزان اتباع در مدارس

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که در برخی از شهرها شماردانش آموزان اتباع از دانش آموزان ایرانی بیشتر است و برای آن باید چاره‌اندیشی کنیم. این موضوع را به اطلاع وزارت کشور رسانده‌ایم و به صورت جدی آن را دنبال می‌کنیم.

اطلاعات نوشت: رضامراد صحرایی که دیروز درجلسه علنی مجلس  سخن می گفت اظهار داشت : از سال 1392 تا سال  1402 به جمعیت دانش‌آموزی کشوربیش از 3 میلیون و 600 هزار نفر اضافه شده است .

 وی با اشاره به وضع  نیروی انسانی و پیش‌بینی وزارت آموزش و پرورش دراین باره اظهار داشت : کسری قطعی معلم درسال جاری    176 هزار و 731 نفربوده که در 29 مهر 1402 آن را به سازمان اداری استخدامی اعلام کردم.البته که نیازهای ما بیش از این است و فرض می کردیم که معادل 112 هزار نفر را از طریق حق‌التدریسی جذب  و معادل 12 هزار معلم را از طریق تدریس مدیران و عوامل اجرایی و برخی از کارکنان وزارت آموزش و پرورش جبران کنیم. صحرایی افزود:پارسال با همکاری سازمان اداری استخدامی توانستیم مجوز جذب 72 هزار نفر را برای امسال بگیریم. یک بسته تشویقی برای نگهداشت بازنشستگان و ضریب اشتغال مثبت معلمان طراحی کردیم که نزد دولت است و در صورت تصویب   مهر امسال دیگر مشکلی نخواهیم داشت.

 وزیر آموزش و پرورش بابیان این که سهم  ما از بودجه کشور   در یک دهه اخیر کم و کمتر شد گفت:  بودجه این وزارتخانه تقریبا در 20 سال گذشته دائما با کسری بسته شده است.

 وی ادامه داد: دولت شهید رئیسی ایران را به کارگاه ساخت مدرسه تبدیل کرد و 33 هزار کلاس درس که طی روزهای آینده   افتتاح می شود عملکرد دولت است یعنی به صورت متوسط هر روز 8 مدرسه در کشور ساخته شده و صد هزار کلاس درس بهسازی شده است

 وزیر آموزش و پرورش گفت: سرانه آموزشی در کشور تحول جدی پیدا کرده است. بیش از انقلاب به ازای هر دانش آموز   کمتر از دو متر فضای آموزشی داشتیم، اما امروز به بیش از 5 متر و 30 سانت رسیده است.

وی تاکیدکرد:برای اصلاح تمام امور کشور راهی جز اصلاح وضع معلمان نداریم. باید مساله کنکور را اصلاح کنیم.  

 شماری از نمایندگان هم با انتقاد از وضع مدارس غیرانتفاعی و عدم توجه به مدارس دولتی تاکید کردند که باید مشکل کمبود معلمان رفع شود  و به وضع معیشتی فرهنگیان توجه شود.

روح‌الله لک علی‌آبادی نماینده درود و ازنا گفت:دانش‌آموزان امتحانات و آزمون‌های متعددی می‌دهند که سبب استرس آنها می‌شود و بعد وارد استرس کنکور می‌شوند.

علیرضا نثاری نماینده نهاوند با تاکید بر لزوم توجه به وضع  معیشتی معلمان اظهارداشت: باید متولی معلمان و همسان‌سازی حقوق آنها با جدیت پیگیری شود. همچنین به موضوع کمبود تجهیزات مدارس و امکانات آموزشی   در مناطق کم‌برخوردار توجه لازم شود.

کریم معصومی نماینده فومن هم  بر لزوم پرداخت معوقات و پاداش فرهنگیان تاکیدکرد.

منوچهر متکی نماینده تهران اعلام  کرد: حدود ۹۰درصد مدارس   دولتی هستند که در وضع خوبی قرار ندارند.آرام آرام مدارس دولتی از چرخه موفقیت در کنکور و تربیت شاگردان نخبه خارج می‌شوند که باید فکری برای آن کرد.

مهدی اسماعیلی نماینده میانه با تاکید بر لزوم ارتقا نظام آموزشی کشور گفت: سند تحول بنیادین باید به روز رسانی شود.  

محمد باقری نماینده بناب تاکیدکرد:باید وزارت آموزش و پرورش فکری برای رفع کمبود معلم در سال تحصیلی جدید کند.

صدیف بدری نماینده اردبیل نیز در اخطاری بر لزوم پرداخت مطالبات فرهنگیان و بازنشستگان شهریور ۱۴۰۰تاکید کرد .

 مجید حسینی نماینده مینودشت هم با انتقاد از وضع  معلمان حق‌التدریسی گفت: معلمی را سراغ دارم که با ۱۸سال سابقه  فقط ۹سال بیمه شده و این ظلم به معلم و دانش‌آموز است.

 حاجی بابایی نائب رئیس مجلس    هم باتاکید برسند تحول بنیادین آموزش و پرورش ومیزان تحقق آن اظهارداشت: مجلس بودجه دانشگاه فرهنگیان را در سال ۱۴۰۳به بیش از دو برابر افزایش داده است تا هم دانشجوی کافی جذب شود و هم استادان خوب به کار گرفته شوند.

وی بااشاره به این که  در حوزه فضاهای آموزشی کشور نیاز به اعتبارات قابل توجه داریم افزود:  بحث سرمایش و گرمایش مدارس به ویژه در خوزستان و مدارس گرمسیری نیاز به توجه دارد.سرایداران مدارس از جمله اقشار دیگری هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

 

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار