گوناگون

بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر مکزیک دستگیر شد


بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر مکزیک دستگیر شد

اسماعیل «ال مایو زامبادا»، سلطان مواد مخدر مکزیکی و پسر شریک سابقش، «ال چاپو»، روز گذشته در تگزاس آمریکا دستگیر شدند.

به گزارش پارسینه به نقل از مشرق، پلیس آمریکا از دستگیری «زامبادا»، سلطان مواد مخدر مکزیک خبر داده است. «زامبادا» یکی از مهم‌ترین قاچاقچیان تاریخ مکزیک است. وی به همراه «ال چاپو»، شریک سابق خود، کارتل مواد مخدر با عنوان «سینالوآ» را ایجاد کرده بود.

زامبادا و خواکین به جرم‌های متعددی در آمریکا متهم شده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پخش مواد مخدر «فنتانیل» در حجم بالا نام برد که به مرگ‌ومیر مصرف‌کنندگان بین سنین ۱۸-۴۵ سال انجامیده بود. پلیس آمریکا اعلام کرده است که این افراد به یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان ماده مخدر «فنتانیل» در آمریکا تبدیل شده بودند.

مریک گارلند، وزیر دادگستری آمریکا، در بیانیه‌ای در عصر روز پنجشنبه، نوشت که دو مرد بازداشت‌شده «یکی از خشن‌ترین و قدرتمندترین شبکه‌های قاچاق مواد مخدر جهان را هدایت می‌کردند.»

پیش از این، پلیس ایالات متحده، برای دستگیری «زامبادا» و «ال چاپو» به ترتیب ۱۵ و ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

ال مایو یکی از مهم‌ترین قاچاقچیان تاریخ مکزیک است که کارتل سینالوآ را با ال چاپو تأسیس کرد. ال چاپو در سال ۲۰۱۷ به ایالات متحده مسترد شد و اکنون در زندانی با تدابیر امنیتی شدید در حال گذراندن حبس ابد خود است.

هم ال مایو و هم پسر ال چاپو در ایالات متحده به دلیل قاچاق مقادیر زیادی مواد مخدر به ایالات متحده، از جمله فنتانیل که به عامل اصلی مرگ و میر آمریکایی‌های بین سنین ۱۸ و ۴۵ سال تبدیل شده است، با اتهامات متعددی روبرو هستند.

بنابر اعلام مقامات آمریکایی، ال مایو ۷۰ ساله و گوزمان لوپز ۳۰ ساله لحظاتی پس از فرود هواپیمای شخصی‌شان در فرودگاهی در منطقه ال پاسو بازداشت شدند، جایی که ماموران پلیس فدرال آمریکا از قبل منتظر آن‌ها بودند.

گوزمان لوپز، یا «چاپوس کوچک»، یکی از چهار پسر ال چاپو است که وارث سهم پدرشان از کارتل سینالوآ هستند. برادر او اویدیو گوزمان سال گذشته دستگیر و به آمریکا تحویل داده شد.

در سال‌های اخیر، کارتل سینالوآ به بزرگترین هدف مقامات ایالات متحده تبدیل شده است. مقامات قضایی آمریکا این کارتل جنایی را بزرگترین صادرکننده فنتانیل به ایالات متحده می‌دانند.

مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفت زامبادا و گوزمان لوپز به دلیل رهبری عملیات مجرمانه کارتل از جمله شبکه‌های تولید و قاچاق ماده مرگبار فنتانیل در ایالات متحده با اتهامات متعددی روبرو هستند.

مقامات ایالات متحده برای دستگیری زامبادا ۱۵ میلیون دلار و برای دستگیری گوزمان لوپز ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بودند.

او سال‌ها از سوی دولت ایالات متحده تحت تعقیب بود و چندین کیفرخواست از دو دهه قبل علیه او در دادگاه‌های آمریکا مطرح شده بود.
این بازداشت یک پیروزی بزرگ برای سازمان‌های امنیتی-اطلاعاتی ایالات متحده به حساب می‌آید که سال‌ها به‌دنبال بازداشت رؤسال کارتل سینالوئا مکزیک بودند.
مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، در بیانیه‌ای که عصر پنج‌شنبه منتشر شد، دو تبهکار بازداشت‌شده را افرادی معرفی کرد که «یکی از خشن‌ترین و قدرتمندترین سازمان‌های قاچاق مواد مخدر در جهان را هدایت می‌کردند».

«ال مایو و گوزمان لوپز به فهرست درحال رشد رهبران کارتل سینالوئا و همدستان آن‌ها اضافه می‌شوند که وزارت دادگستری آمریکا مشغول به دام انداختن آن‌هاست».

گارلند افزود «وزارت دادگستری تا زمانی که تک‌تک رهبران کارتل، اعضا و همدستان آن‌ها که مسئول مسموم کردن محلات ما هستند، حساب پس ندهند، آرام نخواهد گرفت».
دادستان‌های آمریکا بارها اعلام کرده‌اند که کارتل سینالوئا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده مواد مخدر آمریکاست.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار