گوناگون

سرقت و راه های پیشگیری از آن

سرقت و راه های پیشگیری از آن

جرم سرقت از جرائم با سابقه طولانی در تمام جوامع است، این جرم به عواملی اشاره دارد که در ارتکاب آن دخیل هستند که می توانند، فردی، اجتماعی، محیطی، اقتصادی و یا حتی فرهنگی باشند. گاهی فقر و نیاز اقتصادی به سرقت منجر می شود و گاهی اعتیاد و در برخی مواقع نیز بیماری های روانی.

به گزارش پارسینه، سرقت، عملی است که شامل ربودن مال یا مالکیت دیگران به طور غیرقانونی می شود که ممکن در اماکن عمومی و یا خصوص و از یک گروه یا یک فرد انجام شود. در بسیاری از سیستم های حقوقی این عمل جرم تلقی شده و قانون مجازات هایی را برای آن در نظر گرفته است و برای اثبات آن، سه عنصر قانونی(مغایرت رفتار فرد با قانون)، روانی(قصد و نیت سارق) و مادی(عمل فیزیکی سارق) لازم است. 

جُرم و رفتارهای مُجرمانه به دلیل دارا بودن ظرف زمانی و مکانی خاص و منحصربه‌فرد، دارای توزیع یکسانی نیستند، گسترش شهرنشینی ازیک‌طرف و کمبود فضا از طرف دیگر، دارای پیامدهای گسترده‌ای است که یکی از آن‌ها افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی که نه تنها دستگاه های قضایی را با چالش‌های روبرو می‌کند، بلکه ازنظر فرهنگی، اجتماعی، روانی و اقتصادی نیز مخاطره‌آمیز بوده و هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی بر دوش جامعه می‌گذارد. 

بنابر نظر متخصصان امر، مبارزه با جرم، منوط به شناخت عوامل جرم‌زا است. بنابراین با از بین بردن این عوامل و کاهش اثرات آنها می‌توان از بروز جرائم پیشگیری کرد و یا حداقل از میزان آنها کاست. جرم، درواقع سازه‌ای اجتماعی است که بر نقض ارزش‌های مشترک جامعه توسط یک فرد یا گروه دلالت دارد. افزایش جرم و تنوع آن در جوامع شهری نه‌تنها با اصول نظم اجتماعی تعارض دارد، بلکه به همراه خود، هدر رفتن منابع اقتصادی، سرخوردگی شهروندان و وخامت کلی در کیفیت زندگی را به ارمغان می‌آورد و کاهش امنیت اجتماعی نیز، پایه‌های زندگی اجتماعی را تهدید می‌کند. 

محققان حیطه جرم شناسی و کارشناسان پلیس از جمله پلیس پیشگیری و آگاهی، طی سال ها برخورد با این جرم و خصوصا بررسی وضعیت روانی سارقان دریافته اند که میزان کاهش جرم سرقت در بسیاری مواقع بسته به نوع اقدامات پیشگیرانه است که مردم در حفاظت از اموال و اماکن خود دارند، به طوری که در بسیاری از موارد وقتی سارق با تجهیزات ایمنی و وسایل پیشگیری مواجه شده است کنترل موقعیت از دستش خارج شده و از اقدام به سرقت پشیمان شده اند، پس به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که اقدامات پیشگیرانه یکی از راه های موثر در حوزه کاهش سرقت در جامعه است که اگر افراد نکات آن را به خاطر سپرده و یا رعایت کنند، کمتر دچار آسیب سرقت خواهند شد. 

به طور مثال، استفاده از آلارم های خطر هوشمند برای فروشگاه ها و اماکن فروشگاهی، رمز گذاری پیچیده برای ایمیل ها و کارت های مالی، تعبیه و تهیه محلی مناسب برای نگهداری اموال ارزشمند، استفاده از سیستم روشنایی مناسب در اطراف و داخل اماکن، داشتن ارتباط مناسب با همسایه ها، استفاده از قفل های ایمن و رمزدار، عدم انتشار تصاویر و فیلم از سفرهای خود در هنگام مسافرت، استفاده از قفل های ایمنی مناسب برای حفاظت از خودروها، نصب تجهیزات الکترونیکی مناسب و مکان نما برای ردیابی خودروها و بسیاری از موارد دیگر که می توان با مشاوره خوب از پلیس به آنها دست یافت تا از بروز سرقت جلوگیری کرد. 

البته نقش آموزش به شهروندان در حوزه های پیشگیری از جرم را نیز نباید فراموش کرد، چرا که همواره پیشگیری بر درمان مقدم است و در صورتی که شهروندان بتوانند با اقدامات پیشگیرانه از اموال خود محافظت و مراقبت کنند، امکان اقدامات مجرمانه را از سارقان می گیرند. در این راستا می توان به نقش آموزش های پلیس در موضوع پیشگیری از جرم اشاره کرد که کارشناسان اجتماعی پلیس برای شهروندان در جلسات آموزشی ارائه می دهند.

سرهنگ همه خانی معاون فرهنگی اجتماعی پلیس پایتخت

photo_2024-08-16_10-34-17

ارسال نظر

  • بهلول

    سارق رو باید گردن زد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار