گوناگون

وعده‌هاي تكراري مسئولان و خريداران ناگزير

پارسینه: مردم در ايام تعطيلات نوروز امسال بيش از سال‌هاي پيش گرفتار گراني‌هاي بي‌ضابطه و افسار گسيخته در مورد قيمت انواع ميوه‌ها بودند؛ گراني‌هايي كه آنها را در تناقض آشكارتري با وعده‌ها و اخبار مكرر مسئولان دولتي مبني بر عرضه گسترده و نظارت بر بازار و قيمت‌ها قرار داده بود...

مردم در ايام تعطيلات نوروز امسال بيش از سال‌هاي پيش گرفتار گراني‌هاي بي‌ضابطه و افسار گسيخته در مورد قيمت انواع ميوه‌ها بودند؛ گراني‌هايي كه آنها را در تناقض آشكارتري با وعده‌ها و اخبار مكرر مسئولان دولتي مبني بر عرضه گسترده و نظارت بر بازار و قيمت‌ها قرار داده بود.

صادق خليليان، وزير جهاد كشاورزي از جمله مسئولاني استكه ضمن مناسب ارزيابي كردن ذخيره‌سازي مركبات براي ايام نوروز امسال، اظهار كرد: براي اولين‌بار در چندين سال اخير، بدون نياز به واردات، بازار ميوه شب عيد با توليد داخل و قيمت مناسب تامين شد اما به گفته توليدكنندگان عواملي مانند نبود نظارت در بازار، محدوديت توزيع ميوه در شب عيد و تعطيلي سردخانه‌ها و سيستم حمل‌ و نقل و خدمات در روزهاي تعطيل افزايش 50 تا 100 درصدي قيمت انواع ميوه در ايام نوروز را رقم زد.

از اوايل فصل زمستان سال گذشته بود كه باغداران از ركوردشكني توليد ميوه و تره‌بار و مملو بودن انبارهاي ميوه كشور خبر داده و براي تامين ميوه شب عيد مردم به قيمت مناسب اعلام آمادگي مي‌كردند در اين ميان رئيس اتحاديه باغداران بر اساس هزينه‌هاي توليد و نگهداري، قيمت‌هاي مناسب براي انواع ميوه در شب عيد را اعلام كرد كه بر اين اساس بايد هر كيلوگرم سيب درجه يك 2300 تومان، پرتقال درجه يك 1350 تومان، كيوي درجه يك كيلويي 1700 تومان و خيار نيز كيلويي 1200 تومان فروخته مي‌شد اما در هيچ يك از مناطق تهران حتي مراكز تعاوني‌ ميوه و تره‌بار اين قيمت‌ها مشاهده نشد و نه خبري از قيمت‌هاي منطقي بود، نه نظارت‌هاي مستمر؛ شايد ناظران هم مانند كارگران انبارها به مرخصي رفته بودند!

از سوي ديگر نيز روزهاي پاياني سال گذشته مسئولان خبر از برنامه‌ريزي براي مديريت و نظارت بر بازار ميوه شب عيد مي‌دادند تا مايحتاج مردم با قيمت مناسب در اختيار آنها قرار گيرد. به‌گونه‌اي كه رئيس جهاد كشاورزي استان تهران از عرضه مستقيم ميوه شب عيد خبر داد، شوراي اصناف تهران هشدار داد در شب عيد بازرسي‌ها تشديد مي‌يابد، وزارت صنعت، معدن و تجارت توزيع ميوه شب عيد 20 درصد زير قيمت بازار بر اساس مصوبه جلسه ستاد تنظيم بازار را وعده كرد و اتحاديه ميادين تره‌بار براي عرضه ميوه ذخيره‌سازي شده شب عيد در 200 جايگاه و ميادين استان تهران اعلام آمادگي كرد اما...

انگار همه چيز براي بازار ميوه مطلوب و مناسب به نظر مي‌رسيد اما بر خلاف وعده‌ها، مردم با قيمت‌هاي ديگري در ميادين و مراكز عرضه ميوه مواجه شدند و خبري از بازرسي و فروش ميوه‌هاي ارزان نبود.

جالب‌تر اينكه پس از گذشت چند روز از تعطيلات، عليرغم كاهش نسبي قيمت ميوه نسبت به هفته نخست سال جاري هنوز قيمت‌هاي بالايي در مغازه‌ها و مراكز عرضه ميوه وجود دارد و پرتقال از 2800 تا 3500 تومان، سيب 2000 تا 3000 تومان، كيوي 2000 تا 3500 تومان و خيار از 1800 تا 2500 تومان به دست مصرف‌كننده مي‌رسد، مشخص نيست انبارهاي تعطيل شده كي باز مي‌شود و مردم مي‌توانند ميوه‌هاي توليد شده‌اي كه در انبارها و ميادين وجود دارد را ارزان بخرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد