گوناگون

برکناری مرسی مرگ جنبش‌های دموکراتیک جهان عرب بود

پارسینه: به عقیده برنده یمنی جایزه صلح نوبل برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر "مرگ جنبش‌های دموکراتیک جهان عرب" بوده است.

توکل کرمان، برنده جایزه صلح نوبل در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز گفت: برکناری محمد مرسی به عنوان نخستین رهبری که در مصر در قالبی دموکراتیک انتخاب شده بود بازگشت به نقطه صفر از زمان آغاز خیزش مردمی است که به فروپاشی حکومت 30 ساله حسنی مبارک منجر شد.

توکل کرمان اظهار کرد: نخستین دموکراسی پدیدار شده در تاریخ مصر و نخستین دموکراسی محقق شده پس از بهار عربی در حال حاضر به سرعت رو به زوال است.

توکل کرمان نخستین زن عرب و دومین زن مسلمانی است که موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شده است.

وی از زمان آغاز ناآرامی‌های اخیر در مصر اعلام کرد که از معترضان وابسته به اخوان المسلمین حمایت می‌کند.

کرمان که قصد داشت به جمع تظاهرکنندگان مصری و حامیان مرسی بپیوندد با مخالفت مقام‌های جدید این کشور برای ورودش به قاهره مواجه شد.

برنده جایزه صلح نوبل در این باره گفت: مخالفت با ورود من تنها یک معنی دارد و آن این که دولت جدید مصر به رویکرد مستبدانه سابق بازمی‌گردد. آنها (دولت جدید مصر) تمایلی به تحمل نظرات مخالف ندارند. بهار عربی برای ساختن دموکراسی است و کودتای نظامی با این موضوع کاملا مغایرت دارد. تخریب انقلاب مصر به معنای مرگ بهار عربی است.

وی همچنین به انتقاد از مواضع آمریکا در قبال تحولات اخیر مصر پرداخت و گفت: بسیار شرم آور است که وزیر امور خارجه آمریکا کودتای نظامی اخیر مصر را بازگشت به دموکراسی قلمداد می‌کند. حمایت از براندازی رهبری که در قالبی دموکراتیک انتخاب شده است باعث می‌شود بی‌ثباتی در منطقه و در بلند مدت در جهان به وجود بیاید. دولت آمریکا هنوز از انقلاب‌های بهار عربی درس نگرفته است.
منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد