گوناگون

اگر امنیت می‌خواهید چمدانتان را ببندید و بروید

پارسینه: ‘مانوئل حساسیان’ سفیر فلسطین در انگلیس در جریان این کنفرانس خطاب به ‘اثیان نائه’ سفیر رژیم صهیونیستی که در این نشست حضور داشت، گفت تنها راه حل خروج از بحران، پایان بخشیدن به اشغالگری ها و خروج صهیونیستها از سرزمین های فلسطینی است

'مانوئل حساسیان' سفیر فلسطین در انگلیس در جریان این کنفرانس خطاب به 'اثیان نائه' سفیر رژیم صهیونیستی که در این نشست حضور داشت، گفت تنها راه حل خروج از بحران، پایان بخشیدن به اشغالگری ها و خروج صهیونیستها از سرزمین های فلسطینی است

وی با بیان اینکه تاکنون راه حل های دیپلماتیک برای حل مساله فلسطین ناکارآمد بوده است، گفت: یاسرعرفات، (رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین) پیش تر تمام شروط مطروحه از سوی سازمان های بین المللی برای برقراری صلح را پذیرفت، اما تجربه ثابت کرده که این رویکردی نامناسب برای حل مشکل بوده است.

حساسیان با اشاره به اینکه فلسطین از سوی مجامع بین المللی به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نشده است، تصریح کرد: 22 سال است که ما گرفتار مذاکره برای برقراری صلح هستیم اما مشکل اینجاست که دو طرف از یک جایگاه سیاسی برابر برخوردار نیستند.
سفیر فلسطین گفت: در حالی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اعمال فشار تلاش می کند تا سرزمین های بیشتری را در کرانه باختری ضمیمه آنچه 'سرزمین های یهودی' می خواند بکند، راه حل تشکیل 'دو دولت' بی فایده خواهد بود.

وی ضمن ابراز بی اعتمادی نسبت به راهکارهای دولت های غربی برای پایان بخشیدن به ناآرامی ها افزود: مقامات غربی همچنان تلاش می کنند تا با جملاتی همچون 'آرام باشید، سخت نگیرید، ما برای شما راه حل پیدا می کنیم'، بحران را مدیریت کنند، اما ادامه این سیاست راه حل خروج از بحران نخواهد بود.

حساسیان خاطرنشان ساخت: همه می دانند که اشغالگری دوام نمی آورد و تاریخ این را ثابت خواهد کرد؛ و طرف قربانیان را خواهد گرفت. اما چرا باید این را برعهده تاریخ بگذاریم؟ بیایید زمان را کوتاه کنیم و جان انسان ها را نجات دهیم.

سفیر فلسطین خطاب به سفیر رژیم صهیونیستی گفت: شما ارتش بزرگی را در اختیاردارید اما آیا این سبب ایجاد امنیت برایتان شده است؟ شما با تمام ماشین آلات و ابزاری که در دست دارید، نمی توانید با عزم مردم فلسطین مقابله کنید و در سرزمین آن ها بمانید.

وی در پایان تنها راه حل خروج از بحران را احترام به حقوق فلسطینیان، توقف خشونت ها، پایان بخشیدن به سیاست های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و عزم سیاستمداران برای رسیدن به صلح و امنیت در منطقه برشمرد.

'مایک گیپس'، نماینده مجلس و عضو کمیته سیاست خارجی عوام انگلیس نیز طی اظهاراتی در این کنفرانس، ضمن ابراز تأسف از استمرار بحران خاورمیانه و طولانی شدن روند سازش گفت که دو طرف باید عزم کافی را برای خروج از بحران داشته باشند.

وی از برخی سخنان مقامات رژیم صهیونیستی و خط و نشان کشیدن برای استقرار سرزمین های یهودی ابراز تأسف کرد و خاطرنشان ساخت که این رویکرد برای برقراری صلح در منطقه غیرمفید است.

گیپس دراین باره توضیح داد: من برای اولین بار در سال 1991 به سرزمین های اشغالی برای شرکت در کنفرانسی سفر کردم و در آنجا با 'اسحاق شامیر' نخست وزیر وقت رژیم اسرائیل دیدار کردم. در جریان این سفر با یکی از وزرای کابینه دولت که لهجه ای آمریکایی داشت مواجه شدم که نام او بنیامین نتانیاهو بود. یکی از دوستانم پرسید نظرت درباره او چیست و من گفتم من 'شامیر' را ترجیح می دهم.

وی افزود: دوستم گفت، اما نتانیاهو زبان فصیح تری دارد؛ من پاسخ دادم: اگرچه زبان انگلیسی 'شامیر' ضعیف است به همین خاطر هم اظهارات وی غیرقابل فهم و مبهم است.
گیپس با بیان این مثال عنوان کرد که رژیم صهیونیستی باید دست ازآنچه سبب تشدید بحران می شود بردارد و برای استقرار صلح در منطقه مصمم باشد.

این نماینده مجلس عوام گفت: راه حل بحران فلسطین و رژیم اسرائیل مبرهن است و همه آن را می دانند؛ رژیم اسرائیل باید در قبال حل بحران مصمم عمل کند و درعین حال مقامات فلسطینی نیز باید در کشورشان وحدت ایجاد کنند.

'ماتیا توالدو'، عضو شورای اروپایی روابط خارجی انگلیس نیز در سخنانی، راه حل های ارائه شده از سوی غربی ها درخصوص حل بحران فلسطین را فاقد حمایت های مردمی دانست و گفت 'سیاستمداران باید محاسباتشان را تغییر دهند'.

وی ضمن حمایت از 'مذاکرات' به عنوان ابزاری برای رسیدن به صلح در خاورمیانه، گفت: درعین حال دولت های غربی باید از طریق اعمال فشار از سوی نهادهای بین المللی راه حل تشکیل دو کشور را پیاده سازند.

توالدو همچنین خاطرنشان ساخت که غرب می تواند از طریق تدابیر اقتصادی، رژیم اسرائیل را وادار به متوقف کردن شهرک سازی در کرانه باختری رود اردن نماید.

کنفرانس 'نقشه راه صلح در خاورمیانه' از سوی مجمع جهانی دیپلماتیک و با حضور شماری از مقامات سیاسی و اندیشمندان انگلیسی در لندن برگزار شد.
منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد