گوناگون

عربستان سقف فروش سلاح را در جهان بالا برده است

پارسینه: خرید سلاح توسط عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافت و به ۹.۳ میلیارد دلار رسید و این افزایش در پی حمله نظامی که ریاض در یمن رهبری می کند،رخ داده است.علاوه بر آن دیگر کشورهای واقع در خاورمیانه و جنوب شرق آسیا نیز خرید سلاح را افزایش داده اند.

بازار جهانی سلاح در سال ۲۰۱۵ بالاترین رشد را در طول دهه های گذشته در نتیجه افزایش خرید سلاح توسط عربستان ثبت کرد.خرید سلاح توسط عربستان در سال ۲۰۱۵ شاهد افزایش ۵۰ درصدی بوده است و این کشور تبدیل به بزرگترین خریدار سلاح در جهان شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت:فروش سلاح در جهان در سال گذشته شاهد افزایش ۱۰ درصدی بوده است و به ۶۵ میلیارد دلار رسید،این در حالی است که فروش سلاح در سال ۲۰۱۴ کمتر بود یعنی ۵۸.۴میلیارد دلار بود.

آژانس متخصص در امور اقتصادی و مالی به نقل از شرکت«آی اچ اس»نقل کرد که خرید سلاح توسط عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافت و به ۹.۳ میلیارد دلار رسید و این افزایش در پی عملیات نظامی که ریاض در یمن رهبری می کند،رخ داده است.علاوه بر آن دیگر کشورهای واقع در خاورمیانه و جنوب شرق آسیا نیز خرید سلاح را افزایش داده اند.

در این گزارش آمده است که عربستان سال گذشته جنگنده های«یوروفایتر تایفون»و«اف ۱۶»و بالگردهای «آپاچی»و هواپیماهای شناسایی و دیگر تسلیحات خریداری کرده است.

این شرکت پژوهشی در بیانیه ای که روز یکشنبه ۱۲ ژوئن منتشر کرد تاکید کرد که گزارشش به یک تحقیق استناد کرد که رویکردهای حاکم بر بازار جهانی سلاح که ۶۵ کشور را شامل می شود،مورد تحفص قرار داده است.

بر اساس این گزارش، مصر رتبه چهارم را در جهان به عنوان بزرگترین وارد کننده سلاح در سال ۲۰۱۴ با خرید نزدیک به ۲.۳میلیارد دلار سلاح از آن خود کرد.«بن مورز»کارشناس بین المللی سلاح این جهش در خرید سلاح توسط مصر را که تا پیش از سال ۲۰۱۳ یک میلیارد دلار بود،به دلیل دستیابی کمک مالی از فرانسه و کشورهای حاشیه خلیج فارس دانست.

مورز که گزارش شرکت آی اچ اس را نوشته است، افزود که کشورهایی که درآمد آنها متوسط بوده است شاهد افزایش نسبی درآمدها بودند و این امر باعث شد آنها خرید تجهیزات نظامی را با حمایت افزایش تولید تاخالص ملی،افزایش دهند.

هزینه های نظامی عراق نیز پس از روی آوردنش به خرید سلاح به جای خرید عملیات و تجهیزات افراد تا حدودی به مانند همتای مصری اش شده است.

در این گزارش پیش بینی شده است که هزینه های تسلیحاتی کشورهای صادر کننده نفت طی سال های آینده به دلیل کاهش بهای نفت کمتر شود.این در حالی است که هزینه های آنها در زمینه عملیات افزایش می یابد تا بتوانند بر حوادث منطقه تاثیر بگذارند.

در همین حال، مورز پیش بینی کرد که روسیه که رتبه دوم فروش سلاح در جهان پس از ایالات متحده آمریکا را داراست قراردادهای سلاح با ایران به قیمت ۴۰ تا ۶۰ میلیارد دلار امضا کند.

در گزارش مورز آمده است که هزینه های خرید تسلیحات توسط کشورهای ساحلی دریای چین جنوبی نیز به منظور بازدارندگی در برابر چین به میزان ۷۱ درصد افزایش یافته است زیرا این کشورها به خرید جنگنده و موشک های ضد کشتی روی آورده اند.

آمریکا همچنان رتبه نخست بزرگترین صادرکنندگان سلاح را حفظ کرد زیرا سلاح هایی به ارزش ۲۳ میلیارد دلار فروخته است که از این میزان سلاح هایی به ارزش ۸.۸ میلیارد دلار به خاورمیانه فروخته است.همچنین انتظار می رود که فروش سلاح آمریکا همزمان با آغاز صادرات جنگنده های «اف ۳۵»افزایش یابد و به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد