گوناگون

عوارض غلظت خون: آنچه که باید بدانید

عوارض غلظت خون: آنچه که باید بدانید

آیا می‌دانید که غلظت خون می‌تواند به آرامی و بدون هیچ علامت هشداردهنده‌ای به سلامتی شما آسیب برساند؟ این مشکل که اغلب نادیده گرفته می‌شود، می‌تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد پس با ما همراه باشید تا با عوارض این بیماری خاموش و خطرناک آشنا شوید.

غلظت خون، وضعیتی است که در آن خون به دلیل افزایش تعداد گلبول‌های قرمز یا کاهش میزان پلاسما غلیظ ‌تر از حد طبیعی می‌شود. این وضعیت می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله کم آبی بدن، بیماری‌های کلیوی و مصرف برخی داروها ایجاد شود.

عارضه های رایج غلظت خون

  • بیماری‌های قلبی و عروقی: غلظت خون باعث افزایش خطر لخته شدن خون، انسداد رگ‌ها و در نتیجه افزایش فشار خون، حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود
  • مشکلات گردش خون: کند شدن جریان خون در اندام‌ها می‌تواند باعث درد، بی‌حسی و سردی اندام‌ها شود. در موارد شدید، این مشکل باعث گرفتگی اندام‌هایی مانند دست و پا یا سکته مغزی شود
  • اختلالات عصبی: غلظت خون می‌تواند باعث افسردگی و افزایش استرس و اضطراب شود که ناشی از افزایش غلظت هورمون‌های استرسی مانند کورتیزول است.
  • مشکلات کلیوی: افزایش غلظت مواد زائد در خون می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند و خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.
  • مشکلات تنفسی: غلظت خون می‌تواند باعث آمبولی ریه شود.
  • مشکلات گوارشی: افزایش غلظت خون می‌تواند به مشکلات گوارشی مانند زخم معده و خونریزی داخلی منجر شود
  • مشکلات دیگر: خشکی چشم و قرمزی چشم، بزرگ شدن کبد و طحال، زخم معده و بیماری‌های مرتبط با قند خون مانند دیابت نوع دو و در مواردی هم خونریزی بینی رخ می‌دهد.

شناخت علائم اولیه و توجه به نشانه‌های غلظت خون بسیار مهم است. مطالعات نشان داده است که عدم تشخیص و درمان به موقع غلظت خون می‌تواند به بروز عوارض جدی و تهدید کننده حیات منجر شود، لذا در صورت مشاهده این علائم، سریعا به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش های لازم، از پیشرفت بیماری و بروز عوارض جدی‌تر جلوگیری کند. پیشگیری و درمان به موقع، کلید حفظ سلامتی در مواجهه با این مشکل است.

درمان غلظت خون با روشی نوین بنام فلبوتومی

یکی از روش‌های موثر برای کاهش این خطرات، فلبوتومی یا خون‌گیری درمانی است. در این روش، به طور منظم مقدار مشخصی از خون از ورید بیمار گرفته می‌شود تا سطح هموگلوبین و گلبول‌های قرمز کاهش یابد. این فرآیند به ویژه برای افرادی که به بیماری‌هایی مانند پلی‌سیتمی‌ورا یا هموکروماتوز مبتلا هستند و خون غلیظی دارند، بسیار مفید است. با کاهش حجم خون، فشار روی قلب و رگ‌ها نیز کاهش می‌یابد، که در نتیجه خطر بروز عوارضی مانند لخته شدن خون، سکته مغزی و حملات قلبی کاهش می‌یابد.

فلبوتومی به صورت سرپایی و با استفاده از سوزن‌های مخصوص انجام می‌شود و معمولاً هر بار حدود 450 میلی‌لیتر خون از بیمار گرفته می‌شود. فلبوتومی (فصد سرم) اگر سرخود و بدون حضور متخصص انجام شود میتواند خطرات زیادی داشته باشد. لذا این روش علمی باید تحت نظر پزشک متخصص و با برنامه درمانی فردی برای هر بیمار انجام شود تا از بروز هرگونه عوارض جلوگیری شده و به بهترین نتیجه درمانی دست یافت. مرکز فلبوتومی ریکاوری در تهران و واقع در خیابان شریعتی، با کادری مجرب و متخصص این روش نوین را در ایران انجام می‌‌دهند. این مرکز زیر نظر دکتر سمیه نیکوفرد است که یکی از با سالها تجربه کار در مرکز انتقال خون، این اطمینان را به شما می‌دهد که در یکی از بهترین مراکز تهران، تحت درمان قرار بگیرید.

 

 

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد