گوناگون

۱۰ میراث مهم دولت دهم برای دولت بعدی چیست؟

10 میراث مهم دولت دهم برای دولت بعدی چیست؟

پارسینه: کمتر از دو‌ماه به پایان کار دولت دهم باقی است و دولت محمود احمدی‌نژاد میراثی قابل تامل را برای دولت آینده...



پارسینه: کمتر از دو‌ماه به پایان کار دولت دهم باقی است و دولت محمود احمدی‌نژاد میراثی قابل تامل را برای دولت آینده به یادگار گذاشته است. میراث دولت نهم و دهم برای دولت بعدی عبارت است از:



1-‌ بدهی دولت به بانک‌مرکزی و مطالبات معوقه‌ای که رقم آن بیش از 70‌هزار‌میلیارد تومان است.

2-‌ اتلاف منابع ارزی که شامل فروش نفت، فروش شرکت‌های دولتی و فروش اوراق مشارکت است به‌طوری‌که در عمر دولت دهم بیش از صد‌هزار‌میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش رفته است که دولت بعدی باید اصل و فرع آن را به میزان 170‌هزار‌میلیارد تومان پس دهد.

3-‌ میراث بعدی این دولت بی‌اعتمادی است، اعتماد مهم‌ترین عنصر سرمایه اجتماعی هر جامعه‌ای است و در این دولت به‌شدت به آن آسیب رسید. رییس دولت بارها اعلام کرده که قیمت دلار نباید بیش از ‌هزار تومان شود و اما به دلیل بی‌اعتمادی و نااطمینانی که به اقتصاد کشور وجود دارد، قیمت آن بیش از 3/5 برابر قیمتی است که رییس دولت از آن یاد می‌کند. از طرفی دیگر رییس‌کل بانک‌مرکزی سکه پیش‌فروش می‌کند، ولی آنچنان نااطمینانی دیده می‌شود که مجبور می‌شود پول مردم را به جای سکه پس دهد.

4-‌ لوث‌کردن مسئولیت‌ها در سطح کشور از سطح بخشداری، فرمانداری و استانداری گرفته تا سطح وزرا به‌طوری‌که امروز هر یک از مسئولان کشور با توجه به عملکرد دولت‌های نهم و دهم خود را محق می‌داند که در چند سمت بالاتر قرار بگیرد این خودشیفتگی بعضی از مسئولان و جابه‌جایی‌های فراوان به این منجر شده است که کسانی که در پست‌های سیاسی و اجرایی مشغول هستند، خود را در چند سمت بالاتر ببینند، آن هم بدون شایستگی.

5-‌ جابه‌جایی مدیران کشور به‌طوری که در 30 استان بیش از 90‌بار استانداران جابه‌جا شده‌اند و از طرفی در تاریخ انقلاب اسلامی حتی آن زمانی که در انفجار هفتم تیرماه فاجعه رخ داد و جمعی از مسئولان اجرایی کشور همچون بهشتی، وزرایش و نمایندگان آنان به شهادت رسیدند هم به عدم حد نصاب دولت و مجلس منجر نشد، ولی دولت فعلی هم در دولت نهم و هم در دولت دهم به عدم حد نصاب نزدیک شده است و در دولت دهم اگر یکی یا دو وزیر به هر دلیلی نمی‌توانستند دولت را همراهی کنند کابینه از حد نصاب می‌افتاد، زیرا اعتبار دولت به شدت به نزدیکی حد نصاب رسیده است.

6-‌ پیچیده‌شدن پرونده هسته‌ای میراث بعدی دولت احمدی‌نژاد برای دولت آینده است. براساس مناظرات انتخاباتی نامزدها، در سال 89 پرونده هسته‌ای کشور می‌رفت با حفظ حق غنی‌سازی حل شود، اما دولت نتوانست این مهم را به سرانجام برساند و پرونده پیچیده شد.

7-‌ انسداد در روابط تجاری با کشورها به‌طوری‌که در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها هیچ کشتی‌ای با پرچم ایران حق تردد در آب‌های آزاد را ندارد.

8-‌ پذیرش قطعنامه‌های مختلف از سوی شورای امنیت، میزان قطعنامه‌ها طوری بود که ما در جنگ تحمیلی این میزان قطعنامه دریافت نکرده بودیم.

9-‌ سفرهای بی‌خاصیت داخلی و خارجی که تنها برای اقتصاد کشور هزینه گذاشت. تعداد سفرهای خارجی بیش از صد مورد و تعداد سفرهای داخلی نیز بیش از صد مورد بوده است که نتیجه یا به عبارتی سودی برای کشور نداشت. نتیجه سفرهای خارجی کاهش روابط بود و سفرهای داخلی نیز با توجه به هزینه‌هایی که داشت، تورم را بالا برد.

10-‌ با تورم بالای 30‌درصدی که در بخش خوراکی‌ها که جزو مایحتاج ضروری مردم محسوب می‌شود، با تورمی بیش از 50‌درصد روبه‌رو هستیم. در کنار این نرخ بالای تورم، بیکاری نیز باوجود تغییر تعریف اشتغال شرایط مناسبی ندارد، تا سال 85 هر فردی که در طول یک هفته دو روز کار کرده باشد، شاغل به حساب می‌آمد، اما از آن سال به بعد تعریف اشتغال تغییر کرد و براساس آن هر فردی که در طول هفته یک ساعت کار کرده باشد، شاغل است با این وجود باز هم نرخ بیکاری در کشور بیشتر از دولت هشتم است. این میراث دولت فعلی برای دولت آینده است؛ میراثی که سال‌ها زمان می‌خواهد تا مشکلاتی که از خود به جای گذاشته است، حل شود.

برای همین باید در انتخابات مشارکت کرد تا هرچه سریع‌تر روند ترمیم اوضاع آغاز شود.

* عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم-هادی حق‌شناس

منبع:قانون

ارسال نظر

  • سعید

    سلام.من از پرسنل شرکت کشتیرانی ج.ا.ا هستم ، مطلب خیلی خوبی نوشتید ، فقط در مورد بند 7 یه تذکر بدم :
    کشتی ها با پرچم ایران حق تردد در آبهای آزاد رو دارن ، حتی زمان جنگ هم این حق وجود داشته ، اما الان به دلیل تحریم ها برای "حمل و جابجایی کالا " با پرچم ایران دچار مشکل هستیم.

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد