گوناگون

پیشنهاد تشکیل استان البرز شرقی در مجلس!

آرمان: روز گذشته نماینده دماوند در مجلس گفت: پیشنهاد می‌شود با توجه به جمعیت‌خیزبودن 4 منطقه پردیس، دماوند، رودهن و فیروزکوه زیرساخت‌های منطقه طوری طراحی شود که در آینده بتوان استان البرز شرقی را با محوریت دماوند در شرق تهران داشته باشیم. موضوع تقسیم استان تهران مدت‌هاست که مطرح و هر بار بدون نتیجه پایان می‌گیرد.

بدین ترتیب استان تهران هم به جمع استان‌هایی پیوسته که در فهرست تقسیم شدن قرار دارند. آنطور که حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و نماینده ورامین چندی پیش در مجلس گفته بود بررسی طرح تقسیم تهران به سه استان در دستور کار نهادهای ذیربط قرار گرفته است. به گفته نقوی حسینی این استان‌ها عبارتند از: تهران شرقی، تهران غربی و تهران مرکزی که شمیرانات، ری و اسلامشهر را نیز در بر می‌گیرد. وی افزود: پس از سیر مطالعاتی طرح مذکور و درصورت عملیاتی شدن آن، استان خرداد (استان تهران شرقی) تشکیل می‌شود و طرح استان شدن شهرستان ورامین محقق خواهد شد.

تهران آینده؛ کوچک‌تر و متراکم‌تر

استان تهران پس از انقلاب سه بار تقسیم شده است. سال 75 بود که برای نخستین بار قمی‌ها مجوز تاسیس یک استان جدید و مجزا از استان تهران را دریافت کردند. یک سال پس از آن قزوینی‌ها نیز چنین مجوزی را در آخرین روزهای کار دولت سازندگی گرفتند تا بتوانند از زیر سایه سنگین تهران بیرون بیایند. از آن تاریخ تا 13 سال بعد، یعنی تیرماه سال 89 استان تهران دست نخورده باقی ماند تا این بار دولت محمود احمدی‌نژاد، کرج را به عنوان همراه همیشگی تهران از این شهر و استان جدا کند. هر چند اکنون کرج به عنوان مرکز یک استان مستقل، یعنی استان البرز شناخته می‌شود اما هنوز هم قسمت زیادی از جمعیت این شهر باید صبح زود شهر و منزل خود را برای انجام کارهای روزانه به مقصد تهران ترک کنند و شب هنگام به خانه بازگردند. استقلال کرج از تهران هیچ‌گاه نتوانست ترافیک سنگین متروی خط5 و همینطور اتوبان تهران- کرج را کاهش دهد.

کرج به دلیل قیمت پایین‌تر مسکن همچنان محل سکونت بسیاری از افرادی محسوب می‌شود که در فاصله 20 کیلومتری شرق این شهر، یعنی در تهران مشغول کار هستند. با این تقسیمات اکنون استان تهران بیشترین جمعیت و یکی از کمترین مساحت‌ها را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. جمعیت 13میلیون و 281 هزار نفری این استان تنها در چیزی نزدیک به 13هزار کیلومتر مربع، مساحت آن اسکان دارند و این یعنی تراکمی نزدیک به هزار و 24 نفر در هر کیلومتر مربع. این یعنی تقریبا 22برابر تراکم جمعیت در ایران که 46 نفر در کیلومتر مربع است.

تقسیمات مناطق دوردست‌تر

هم اکنون به جز استان تهران، استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان نیز در دستور کار تجدید نظر در تقسیمات کشوری قرار دارند.

چند ماه پیش بعد از حرف و حدیث‌های فراوان و ارائه دیدگاه‌های موافق و مخالف خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سرانجام هیات دولت 13 فروردین امسال تقسیم استان سیستان و بلوچستان را به سه استان مجزا تصویب کرد. بر اساس این خبر هیات دولت استان سیستان و بلوچستان به سه استان «سیستان»، «بلوچستان» و «ایرانشهر» تقسیم شده بود.

در آن تاریخ حتی گفته شد که ظاهرا استاندارهای این استان‌ها منصوب شده و ماموریت راه‌اندازی استانداری‌های این استان‌ها را به عهده گرفته‌اند. یک روز بعد اما دبیر روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری سیستان و بلوچستان این خبر را تکذیب کرد و منتشرکنندگان این خبر را «افراد منزوی در جامعه و نزد مردم» خواند که «سعی دارند تا با تلاشی فریبکارانه باری دیگر با انتشار چنین اخباری توجه مردم را به خود جلب کنند.» این اخبار حتی واکنش امام جمعه اهل سنت استان را نیز در پی داشت و مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی اظهار کرد: «بلوچستان در تاریخ ایران بخشی از هویت ایران و ملت ایران بوده است و اکنون دست‏هایی در کار است که می‌خواهند قومیت‏ها و فرهنگ‏های قومی را کمرنگ کرده و از بین ببرند.» با این حال هنوز هیچ خبری مبنی بر خارج شدن طرح تقسیم این استان از دستورکار وزارت کشور منتشر نشده است.

در عین حال همزمان طرح تقسیم استان کرمان به عنوان پهناورترین استان ایران نیز در مجلس مطرح و برای موافقت و تایید به شورای نگهبان فرستاده شد که البته همچنان مسکوت مانده است. در دولت محمود احمدی‌نژاد گفته شد که دلیل مسکوت ماندن این طرح عدم فرصت کافی توسط دولت است. گفته شده بود استان کرمان نیز به سه استان مجزا تقسیم خواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    بهتر است هر شهر به یک استان تبدیل گردد!

  • hossein

    سلام شهرستان دماوند با توجه به قابلیت هایی که در زمینه های مختلف دارد به همراه شهرستان پردیس و فیروزکوه بیشتر از دیگر مناطق استان تهران صلاحیت تبدیل شدن به یک استان را دارد لذا انتظار می رود مسوولین با تامین برخی از زیرساخت های لازم مانند تاسیس مترو این امر را هر چه زودتر محقق نمایند البته بهتر است مرکزیت این استان شهر دماوند باشد.

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد