گوناگون

وام ازدواج و دانه درشت ها،چه باید کرد؟!

وام ازدواج و دانه درشت ها،چه باید کرد؟!

پارسینه: پرداخت تسهیلات ازدواج چند ماهی است که با مشکل مواجه شده و اغلب مراجعه‌کنندگان موفق به دریافت تسهیلات نمی‌شوند.هم‌اکنون در سایت ثبت نام تسهیلات ازدواج دو بانک ملی و تجارت، امکان ثبت نام مسدود شده و متقاضیان نمی‌توانند برای این دو بانک ثبت نام و تسهیلات دریافت کنند.

پارسینه-گروه اقتصادی: پرداخت تسهیلات ازدواج چند ماهی است که با مشکل مواجه شده و اغلب مراجعه‌کنندگان موفق به دریافت تسهیلات نمی‌شوند.

بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات ازدواج یا می‌گویند فعلاً تسهیلات نمی‌دهیم و یا فرد متقاضی را در نوبت پرداخت قرار می‌دهند که به گفته مسئولان بانک زمان پرداخت سال آینده است.

هم‌اکنون در سایت ثبت نام تسهیلات ازدواج دو بانک ملی و تجارت، امکان ثبت نام مسدود شده و متقاضیان نمی‌توانند برای این دو بانک ثبت نام و تسهیلات دریافت کنند.

برخی متقاضیان به این بانک‌ها مراجعه کرده‌اند و آنها علت این اقدام را تعداد زیاد متقاضیان عنوان کرده‌ و اعلام کرده‌اند تا پایان سال جاری امکان ثبت نام جدید وجود ندارد.

بنا به آخرين آمار موجود ميزان سپرده‌هاي قرض الحسنه بانک‌ها و موسسات اعتباري در بهمن ماه 92 نسبت به اسفند هيچ گونه افزايشي نداشته و اين در حالي است که پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه مانند ازدواج از محل اين منابع صورت مي‌گيرد و اکنون 1.5 ميليون زوج در صف دريافت وام ازدواج قرار دارند.

نکته اما اینجاست که مسئولان در حالي از دشواري كار دولت و بانك‌ها در تامين منابع وام ازدواج جوانان سخن مي‌گويند كه در سويي 33 هزار ميليارد تومان منابع بانك‌هاي دولتي را دانه درشت‌ها بلعيده‌اند و در سويي ديگر يك مشتري مي‌تواند بيش از 300 بار وام بگيرد!

بنا بر آمارهاي اعلامي بانك مركزي پرداخت تسهيلات ازطريق اين سامانه به گونه‌اي بوده كه در سال 1388 حدود 942 هزار و 415 نفر، سال 1389 يك ميليون و 131 هزار و 664 نفر، سال 1390 يك ميليون و 264 هزار و 112 نفر، سال 1391 حدود 947‌هزار و 748 نفر و در سال 1392 حدود 893 هزار و 581 نفر تسهيلات ازدواج دريافت كرده‌اند.

همچنين با احتساب 121 هزار و 150 نفر كه از ابتداي سال جاري تسهيلات ازدواج دريافت كرده‌اند كل عملكرد سال 1388 تاكنون 5 ميليون و 300 هزار و 670 نفر بوده كه به‌آنها بالغ بر 13 هزار و 600 ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده است.

متقاضيان صف شده براي دريافت وام ازدواج در شرايطي به يك ميليون و 143 هزار و 60 نفر مي‌رسند و هيات دولت بر اقدام بانك مركزي براي اعطاي وام ازدواج تاكيد مي‌كند كه نسبت رشد سپرده‌هاي قرض الحسنه در موقعيت مناسبي قرار ندارد به گونه‌اي كه اين نسبت ازسال 1388 به 1389 حدود 42/6 درصد، 1389 به 1390 نزديك به 9/3 درصد، 1390 به 1391 حدود 27/9 درصد و 1391 به 1392 منفي شده و منفي 26/0 درصد بوده است.

در هر حال، كسري منابع براي تسهيلات ازدواج بيش از يك ميليون جوان در حالي به چالش اين روزهاي دولت تبديل شده كه چند 10برابر اين رقم در سيستم بانكي كشور معلق مانده و در دست چند نفر بلوكه شده است به طوري كه هم اكنون رقم معوقات بانكي بين 80 تا 100 هزار ميليارد تومان تخمين زده مي‌شود و براي رديابي بدهكاران ليست سياهي در بين سازمان‌ها و نهادهاي مربوطه جابه جا مي‌شود وهنوز اين رقم هنگفت با وجود نياز جامعه سرگردان است.

اين در حالي است که دولت مي‌تواند تنها با حدود 33 هزار ميليارد تومان معوقات بانك‌هاي دولتي به حدود 11 ميليون نفر وام ازدواج سه ميليون توماني يا به 6/6‌ميليون متقاضي وام پنج ميليون توماني بپردازد.

به این ترتیب باید منتظر ماند و دید بالاخره تکلیف معوقات بدهکاران بانکی چه خواهد شد و بالاخره جوانان در انتظار می توانند سهم خود را دانه درشت ها بگیرند یا خیر؟!

ارسال نظر

  • ناشناس

    5 ماهه ادواج کردم, 4 ماهه ثبت نام وام!
    خداییش گیر 3 میلیونم بدجور :(

  • ناشناس

    من یکی از اون جوونام که نتونستم وام بگیرم و با دوتا مدرک کارشناسی با چشم خود دیدم که یه دیپلمه با رابطه به جای بنده در ... استخدام شد ... آیا منم ایرانی ام ؟ آیا منم مسلمانم ؟ یا اصن آدمم ...

  • یک ایرانی

    آقای مسولان کشوری ولشکریفکری به حال جوانان کنید درشهر ما بخاطر نبود هزینه که ازدواج کنندوخانواده ها سخت گیر شدند یک جوان خود را به دارآویخت خونش به گردن آنها

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد