گوناگون

مشکلات اقتصادی معلمان زیر سایه استیضاح آقای وزیر

پارسینه: معلمان قشر زحمتکش اما کم درآمد جامعه هستند.مشکلات معیشتی و حقوق و دستمزد کم معلمان همواره گلایه های آنها را به همراه داشته است.این قشر از جامعه که نقش مهمی در تعلیم و تربیت فرزندان کشور دارند همواره با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کنند که باعث می شود روی کار آنها تاثیر گذار باشد که در این میان معلمان حق التدریسی که هنوز در انتظار استخدام هستند وضعیت بدتری دارند.

پارسینه: معلمان قشر زحمتکش اما کم درآمد جامعه هستند.مشکلات معیشتی و حقوق و دستمزد کم معلمان همواره گلایه های آنها را به همراه داشته است.این قشر از جامعه که نقش مهمی در تعلیم و تربیت فرزندان کشور دارند همواره با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کنند که باعث می شود روی کار آنها تاثیر گذار باشد که در این میان معلمان حق التدریسی که هنوز در انتظار استخدام هستند وضعیت بدتری دارند.

سیاست های دولت و مشکلات فرهنگیان

درطول چندسال گذشته وبراساس سیاستهای دولت دهم ،طرحی با عنوان بیمه طلایی برای پوشش هزینه های درمانی معلمان به اجرا گذاشته شد که در ابتدا وزارت خانه متعهد شد نیمی از هزینه ای که به طور ماهانه از حقوق معلمان برای اجرای این طرح کسر می شد را پرداخت کند.اما پس از یک سال تعهد یاد شده به فراموشی سپرده شد وعملا تمام هزینه ها به صورت کامل از حقوق معلمان کسر می شد.

با این وجود موانع بسیاری در اجرای طرح وجود داشت که از آن جمله می توان به کمبود مراکز درمانی طرف قرارداد و تثبیت هزینه های پرداختی در طول سالهای گذشته، باوجود تورم افسار گسیخته سالهای اخیر اشاره کرد.

با آغاز به کار دولت جدید و بروز اختلاف میان وزارت آموزش وپرورش و بیمه ایران ،ارگان پوشش دهنده بیمه تکمیلی به بیمه آتیه سازان حافظ تغییر یافت .با این تغییر مشکلات موجود دوچندان شد.در ابتدای امر درحالیکه در فاصله ماههای اردیبهشت تا مرداد هرماهه معلمان هزینه های مربوط به بیمه طلایی را پرداخت می کردند ،به دلیل نا هماهنگی های اداری و آماده نبودن کارت های بیمه طلایی عملا معلمان برای استفاده از این بیمه با محدودیت های گسترده ای مواجه شدند.

از طرف دیگر مراکز درمانی طرف قرارداد حتی نسبت به گذشته نیزبا کاهش بیشتری مواجه شده و بخشی از هزینه ها مانند هزینه های مربوط به دندان پزشکی از شمول موارد تحت پوشش بیمه طلایی خارج شد.در کنار اینها بنابرنظر یکی از اعضای کانون صنفی معلمان ،آموزش وپرورش از سال 91 ،ده ماه از سهم بیمه خود یعنی مبلغی در حدود 300 هزارتومان برای هر نفر را به حدود یک میلیون فرهنگی بدهکار است.

در این میان حقوق و دستمزد کم و عدم استخدام معلمین در آموزش و پرورش و مشکلات معلمان حق التدریس نیز کار را برای این قشر مشکل تر کرده است.

وزیر استیضاح بشود یا نه؟

شاید به همین دلیل است که 60 امضا برای استیضاح وزیر جمع شده اما رئیس مجلس درخواست کرده که امضا کندگان جلسه مجدد با وزیر بگذارند و دغدغه‌های خود را با وزیر آموزش و پرورش در میان بگذارند.

اعلام شده که موضوع استیضاح وزیر در 17 محور است که اهم آن در مورد حق و حقوق فرهنگیان و نیروهای آموزش و پرورش ، بازنشستگان ، عدم اجرای درست سند تحول آموزش و پرورش است هر چند که به نظر نمی رسد استیضاح وزیر چاره کار معلمان باشد و تخصیص بودجه بیشتر به آموزش و پرورش بهتر از استیضاح وزیر عمل می کند چرا که تاریخ استیضاح وزرای اموزش و پرورش نشان داده امدن وزیر جدید هرگز دردی را از این سازمان عریض و طویل دوا نکرده است.

در هر حال استفاده سیاسی از وضعیت آموزش و پرورشی که نهادی مهم برای ترتبیت فرزندان این مرز و بوم است می تواند تبعات بدی برای این وزارتخانه به همراه داشته باشد و موجبات ناررضایتی بیشتر معلمان را فراهم کند و این در حالی است که برای بهبوداوضاع همه در دولت و مجلس و حتی مردم باید دست بخ دست هم بدهند.

اخبار خوش برای معلمان


در هر حال هر چند که خبری از اخبارخوش استخدامی و افزایش حقوق برای معلمان نیست و خبر استیضاح وزیر نیز جدی شده است، اما وزير آموزش و پرورش ضمن اعلام اينکه تا آخر امسال لايحه رتبه بندي معلمان به مجلس تقديم خواهد شد، گفته:‌ اين لايحه داراي امتيازات اساسي براي معلمان پژوهشگر است که با اجراي طرح کمک مي‌کند، پژوهش در آموزش و پرورش بيش از گذشته تقويت شود.تا به این ترتیب لااقل معلمان خلاق و مبتکر انگیزه برای انجام کار داشته باشند.

فانی درباره چگونگي حمايت از معلمان پژوهشگر و تاثير اين پژوهش‌ها در رتبه بندي معلمان اظهار کرده: آن دسته از معلمان که نوآوري در روش آموزش و تدريس داشته باشند و پژوهش‌هايي در زمينه‌هاي مرتبط با آموزش و پرورش انجام داده باشند در لايحه رتبه بندي معلمان داراي اختيار بالاتري هستند.

او افزوده: در حال حاضر لايحه رتبه بندي معلمان تدوين و آيين نامه‌اش در حال تنظيم است که پس از اتمام آن به صورت صريح مي‌توان درباره موارد مختلف اعلام نظر کرد.

وزير آموزش و پرورش همچنین با بيان اينکه در روز ميلاد پيامبر اکرم (ص) جشني برگزار و در آن از معلمان تقدير مي‌شود، گفته: آن دسته از معلمان که فراتر از وظايف خود تلاش مي‌کنند همانند معلم مريواني و لرستاني که جان خود را براي نجات دانش آموزش از دست داد، مورد تقدير قرار خواهند گرفت.

وزير آموزش و پرورش در جمع نمايندگان عضو فراکسيون فرهنگيان تاکید کرده: طرح رتبه بندي معلمان اواخر اسفند به مجلس ارائه مي‌شود.

با این تفاسیر به نظر می رسد اگر این لایحه تدوین و تصویب شود، امید به کار و تلاش بیشتر از سوی معلمان نهادینه خواهد شد و آنها مطمئن می شوند تلاش های آنها بی نتیجه نمی ماند و شاید بخشی از رضایتمندی معلمان از این طریق حاصل شود.

ارسال نظر

  • علی اکبروفائی

    با سلام
    ازآقای روحانی رئیس جمهورمحترم تقاضا دارم وزیرمحترم بهداشت را به جای آقای فانی به عنوان وزیر آموزش وپرورش معرفی نمایند.

  • یعقوب

    کشورهای5+1ایران رو تحریم کردن دولت و مسوولینم اموزش وپرورش رو.حالا اگه رتبه بندی اجرا بشه چی میشه مگه با این طرح یک شبه معلما تبدیل میشن به پژوهشگر واوضاعشون میشه توپ.

  • موافق استیضاح

    آموزش و پرورش برای این دولت و دولت های بعداز انقلاب فقط بار مالی داشت و یه نهاد مصرف کننده شد.تا این دیدگاه انقلابیون تغیر نکنه مشکلات اموزش و پرورش حل نمیشه

  • فرشاد

    از نمایدگان محترم مجلس که آبی گرم نمیشه ای کاش برای بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان رهبر فرزانه انقلاب ورود می کردند .این آقای وزیر که تایید شده نمایندگان مجلس و پیشنهاد رئیس جمهور محترم است

  • حسام

    متاسفانه این وزیر ما رو از زندگی ساقط نکنه بی خیال نمیشه،مهم نیست ولی جناب روحانی مطمئن باش دیگه رییس‌جمهور نمیشی حداقل سه میلیون رأی فرهنگیان وخانوادشون رو از دست دادی.

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد