گوناگون

روز حساس مذاکرات ایران و ۵+۱ در سنا ی آمریکا

پارسینه: سنای آمریکا قرار است روز پنج‌شنبه (امروز) رأی‌گیری مقدماتی در خصوص لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ را آغاز کند.

به گزارش پارسینه قانونی که به کنگره اجازه نظارت و احتمالاً رد هرگونه توافق هسته‌ای ایران و 1+5 ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را می‌دهد، روز پنج‌شنبه (امروز) در سنا آمریکا به رأی‌ گذاشته می‌شود.

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رأی‌گیری بر روی این لایحه بعد از ماهها جدال و مطرح شدن متمم‌هایی درباره این لایحه به رأی‌گیری گذاشته می‌شود.

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 پنجشنبه (13 فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده 30 ژوئن (9 تیرماه) باشد.

به نقل از فارس لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران و 1+5، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا را به مدت 30 روز از تعلیق تحریم‌های کنگره علیه ایران منع می‌کند تا نمایندگان کنگره در این بازه زمانی، متن توافق نهایی ایران و 1+5 را مورد ارزیابی خود قرار دهند.

این لایحه همچنین تأکید دارد که اگر سناتورها از توافق هسته‌ای با ایران ناراضی باشند، اوباما اختیارات کنونی برای تعلیق برخی از تحریم‌های اقتصادی کنگره علیه ایران را از دست می‌دهد.

رأی‌گیری درباره این لایحه، هفته گذشته به دنبال متمم «تام کاتن» و «مارکو روبیو» از سناتورهای تندرو آمریکا متوقف شد. زیرا آنها پیشنهادات بحث‌برانگیزی را درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 مطرح کرده بودند که این احتمال را به همراه داشت که اوباما با لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای مخالفت کند.

کاتن پیشنهاد داده بود که توافق نهایی می‌بایست ایران را ملزم کند که تمامی تأسیسات خود را تعطیل کند و روبیو نیز پیشنهاد داده بود که توافق نهایی باید ایران را ملزم کند که موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

بر اساس این گزارش، رأی‌گیری مقدماتی در خصوص این لایحه احتمالاً هر دو پیشنهادات کاتن و روبیو را نادیده می‌گیرد و احتمال تصویب آن بسیار بالا است.

پیش از این اوباما گفته بود که اگر این لایحه در سنا به تصویب درآید، آن را امضا خواهد کرد.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد