گوناگون

اروپا: احیای برجام قطعا انجام خواهد شد/ دور بعدی گفتگو‌ها هفته آینده

اروپا: احیای برجام قطعا انجام خواهد شد/ دور بعدی گفتگو‌ها هفته آینده

پارسینه: نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور هیأت‌های ایران و کشور‌های عضو برجام در محل گراندهتل وین برگزار شد، روسای هیات‌ها مروری بر پیشرفت‌های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن‌ها کرده و به تبادل نظر در خصوص مسیر پیش رو پرداختند.

به گزارش پارسینه ، هیات‌ها با اشاره به متن‌های تهیه شده که در نتیجه نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده اند، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده اظهار رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاباهنگ کنونی در ادامه گفتگو‌ها تاکید کردند.
گفتنی است در دو هفته اخیر، مذاکرات و رایزنی‌های مختلف میان هیات‌ها چه در سطوح معاونین و چه در سطوح کارشناسی به صورت فشرده در جریان بود؛ از جمله ساعاتی پیش از برگزاری کمیسیون، گروه کارشناسی لغو تحریم‌ها و گروه کارشناسی تمهیدات اجرایی با حضور هیات‌های همه کشور‌های عضو برجام در‌یک نشست مشترک تلاش کردند تا حد ممکن متون پیش نویس را برای ملاحظه روسای هیات‌ها و سپس گزارش به پایتخت‌ها آماده کنند.

در نتیجه این رایزنی‌ها و نیز تلاش‌های هیات‌های کارشناسی طرف‌های درگیر در گفتگوها، پیش نویس متون تا حد زیادی تدوین و تنقیح شده و به مرحله‌ای رسیده است که جز برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های کشور‌ها است، بقیه بخش‌های متن تقریبا آماده است.


هیات‌ها در پایان این دور از گفتگو‌ها عازم پایتخت‌های خود شدند. قرار است دور دیگر گفتگو‌ها هفته آینده مجددا از سر گرفته شود.
انریکه مورا، که نماینده اتحادیه اروپا در گفتگو‌های برجامی وین است در توئیتی نوشت:

«انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را بر عهده داشت در توییتی نوشت: پیشرفت خوبی داشته ایم.

وی افزود: توافقی در حال شکل گیری است. اکنون در مورد آنچه برای بازگشت آمریکا به برجام، لغو تحریم‌های مربوطه و از سرگیری تعهدات هسته‌ای توسط ایران لازم است، یک درک مشترک داریم.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بعد از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در توییتی اعلام کرد پیشرفت قابل توجهی حاصل شده و توافق در دسترس است.

وی در این خصوص نوشت: دور چهارم گفتگو‌های وین به پایان رسید. اعضای برجام در نشست امروز متذکر شدند که پیشرفت «خوب» یا «قابل توجهی» حاصل شده و توافق «در دسترس» است.

این دیپلمات روس افزود: کمیسیون مشترک کار خود را اوایل هفته آینده ادامه خواهد داد. امیدوارم دور پنجم (گفت‌وگوها) دور نهایی باشد.
منبع: پارسینه

ارسال نظر

  • سبحان شاهمرادی اصولگرا

    تئاتر وین!

  • ع ز

    چرا نگنجد.
    ما آدمهای ساده و اونها شیاد.
    این مذاکرات کاملا انتخاباتی است.
    دشمنان نیز دریافته اند لیبرالها بهتر از انقلابیون هستند.

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد