گوناگون

آقای احمدی نژاد چرا وزیر با نمره ۲۰ عزل می شود؟!

آقای احمدی نژاد چرا وزیر با نمره 20 عزل می شود؟!

پارسینه: شایعات برکناری وزیر بهداشت چندی پیش با ماجرای ارز دارو قوت گرفت که در این بین وزیر بهداشت مقابل سخنان بهمنی رئیس کل بانک مرکزی که اظهار داشته بود ارز کامل دارو را داده است، به مخالفت پرداخت و موضوع را فاش کرد که بانک مرکزی تاکنون فقط یک سوم از ارز دارو را داده است.

پارسینه - امیر صابری: اولین وزیر زن دولت‌های پس از انقلاب اسلامی ایران چند ماه مانده به پایان دولت دهم با وجود حمایت‌های فراوان مسئولان کشوری از اقداماتش توسط رئیس جمهور برکنار شد تا حوزه سلامت کشور بیش از پیش دچار التهاب و بحران ناشی از مشکلات بودجه ای و مدیریتی شود.

در متن حکم احمدی نژاد برای سرپرست وزارت بهداشت برخلاف عرف رایج، نه تنها تشکری از خدمات مرضیه وحید دستجری به عمل نیامده بلکه حتی اشاره‌ای هم به اقدامات وی نشده است. این درحالی است که در یک ماه اخیر، احمدی نژاد در طومار انتصاب رحیم مشایی به عنوان رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد، حدود 20 صفت عالی را برای وی بکار برده بود که با انتقادات بسیاری مواجه شد. اما پس از شش ساعت و بازخورد منفی این حرکت، احمدی نژاد در نامه ای جداگانه از خدمات وحیددستجردی تقدیر و تشکر کرد.

شایعات برکناری وزیر بهداشت چندی پیش با ماجرای ارز دارو قوت گرفت که در این بین وزیر بهداشت مقابل سخنان بهمنی رئیس کل بانک مرکزی که اظهار داشته بود ارز کامل دارو را داده است به مخالفت پرداخت و موضوع را فاش کرد که بانک مرکزی تاکنون فقط یک سوم از ارز دارو داده است.

به مرور با افزایش نرخ ارز، اختصاص نیافتن ارز مرجع به تجهیزات و مواد اولیه پزشکی، قیمت این تجهیزات که در راستای ارائه خدمات به مردم بود، دوچندان شده و در برخی دستگاه‌ها تا 70 برابر افزایش قیمت به وجود آمد که قاعدتاً بار مالی زیادی را به مردم و دانشگاه‌های علوم پزشکی تحمیل کرد تا جایی که مجلس خانم وزیر را برای ارائه توضیح فرا خواند و در نهایت، امیدوار رضایی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم در مصاحبه‌های خود از وزیر بهداشت خواست تا رودربایسی را کنار گذاشته و مشکلات حوزه سلامت را عنوان کند.



هنوز یک هفته از این موضوع نگذشته بود که وزیر بهداشت با گلایه از اختصاص نیافتن ارز مرجع به اولویت‌های دارویی اعلام کرد که در سال جاری برای واردات چوب بستنی، زین اسب و دسته بیل ارز اختصاص یافته اما به دارو ارز نداده‌اند البته عدم همکاری بانک مرکزی برای اختصاص ارز هم در این میان جزو انتقادات خانم وزیر بود.

بانک مرکزی اما این گفته‌های وزیر را رد کرد و مدعی تخصیص حجم چشمگیری ارز مرجع به واردات کنندگان دارو شد، ولی این موضوع نیز با پاسخ وزیر همراه شد که این ارز از سوی بانک مرکزی در واقع به شرکت‌هایی تخصیص یافته که لوازم آرایشی وارد می‌کرده‌اند و منجر به واردات اقلام دارویی نشده است.

دستجردی تا آخر کار هست!
در این میان که شایعات برای برکناری دستجردی قوت گرفت، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور در ۲۶ آذرماه در مورد برکناری وزیر بهداشت گفته بود: "خانم دستجردی از بهترین وزرای کابینه هستند و تا زمانی که آقای احمدی‌نژاد هست، وحید دستجردی هم در کابینه خواهد بود."

رحیمی با حمایت از عملکرد وزیر بهداشت و اختصاص "نمره بالا" به وی، گفته بود دولت به صورت ویژه از مرضیه وحید دستجردی حمایت می‌کند. محمدرضا رحیمی با موفق خواندن عملکرد وی‌ تصریح کرده بود: ‌ایشان و همکارانشان گام‌های اساسی در وزارت بهداشت برداشتند و ‌دولت و رئیس‌جمهور هم تلاش خود را در حمایت از خانم دستجردی دریغ نخواهد کرد.

همچنین نادر قاضی پور، نماینده ارومیه در مجلس ایران در جلسه علنی یکشنبه ۲۶ آذر گفته بود: "شنیده‌ایم می‌خواهند خانم دستجردی را به این دلیل که گفته است ارز دارو را به وسایل آرایشی اختصاص می‌دهند، عوض کنند، اما مجلس قطعا با این مسئله مخالفت می‌کند و نمی‌گذاریم این کار را انجام دهند."

تعریف و تمجید احمدی نژاد از وحیددستجردی
محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی‌های مکرر خود از جمله در مراسم رونمایی از 2 داروی نوترکیب و 4 ماده اولیه دارویی گفته بود که بعضی‌ها می‌گویند که کار را به دست خانم‌ها ندهید، چون همه‌ فرصت‌ها را می‌گیرند؛ ولی ما خوشحالیم که خانم‌ها دستجردی و سلطانخواه جدی، منظم و با انگیزه و بسیار خوب حوزه‌ کاری خود را مدیریت می‌کنند و ما شاهد دستاوردهای آن هستیم.وی همچنین در حاشیه گردهمایی پنج هزار نفره زنان نیز گفت: خانم دستجردی یکی از وزیران متخصص و فهیم دولت هستند. خانم دستجردی کار «درمان» را نور علی نور کرد.




در این میان، به یکباره روزنامه ایران و برخی دیگر از رسانه‌های دولت نیز در مقام نقد وزیر بهداشت و درمان ظاهر شدند؛ این نقد‌ها، شاید شدید‌ترین انتقادات وارده به یک وزیر مستقر دولت نهم و دهم باشد.

در آخرین مطالب، روزنامه ایران وحیددستجردی را عضو ستاد یکی از کاندیدا‌های رقیب رئیس جمهور در سال 84 دانسته و برادر این رقیب سابق و کنونی را همه کاره وزارت بهداشت و درمان خوانده که باید برکنار شود و نزدیک‌ترین رسانه به ساکنین پاستور چنین شرایطی را برای وزیری رقم زده که در تنگنای جدی قرار گرفته است.

رئیس جمهور در گفتگوي تلويزيوني خود كه همين شنبه گذشته انجام شد، در همين زمينه گفت: دولت ارز دارو و تجهیزات پزشکی را داده است. خود وزارت بهداشت باید کنترل کند و اجازه ندهد چند نفر چهره بهداشت و درمان کشور را مخدوش کنند. محمود احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی درباره مدیریت و تخصیص ارز دارو و تجهیزات پزشکی گفت: زمانی که شرایط عادی است، کسی اعتراض نمی‌کند اما اگر مشکلی ایجاد شود همه به دنبال سهم بیشتر هستند و برای گرفتن سهم بیشتر بقیه را نقد می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که این درست است که به جای دارو به زین اسب و چوب بستی ارز اختصاص داده شده است؟ افزود: کنترل ارز به معنای کنترل قلم به قلم کالاها نیست چرا که به جز چند قلم کالا که واردات و مصرف آنها ممنوع است و ذات آنها ممنوع است،بقیه کالاها تابع تعرفه و سیاست‌های عمومی است تعرفه‌ها بالا و پایین می‌شود و واردات کنترل می‌شود.

چهارشنبه شب نیز محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره احتمال برکناری وزیر بهداشت ‌تصریح کرده بود که "ما هیچ دعوایی در داخل دولت نداریم".غلامحسین الهام سخنگوی جدید دولت نیز تأکید کرده بود که "وزیر بهداشت با سیاست‌های دولت بر سر کار خود خواهد ماند".

داستان عزل از کجا قوت گرفت؟
باقر لاریجانی دو هفته پیش درباره نحوه ادامه کار در دانشگاه علوم پزشکی تهران و شورای سیاستگزاری وزارت بهداشت با وزیر بهداشت نامه‌نگاری کرده است. دستجردی به همراه مخالفت با تقاضای استعفای باقر لاریجانی، از وی خواسته بود تا پایان دوران مسئولیت وی به کار خود ادامه دهد.



در نامه لاریجانی به وزیر بهداشت آمده است: «از آنجا که علی‌رغم تمامی تلاشی که جنابعالی برای ثبات مدیریتی این مجموعه به عمل آوردید، تدبیر دیگری برای اداره این نهاد علمی ارزشمند در نظر گرفته شده است، ضمن سپاس و عرض تسلیم در برابر تقدیرات الهی و با رخصت از سرکارعالی به عنوان وزیری پرتلاش، ارزشمند و خستگی ناپذیر که توانستید الگویی موفق از مدیریت کلان در عرصه سلامت را در کشور ارائه نمایید و با توجه به شرایط، مسئولیت اداره دانشگاه علوم پزشکی تهران و شورای سیاست گذاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را به همکاران محترم دیگری که مجموعه را اداره خواهند کرد می‌سپارم.

در این نامه لاریجانی به صراحت می گوید که تصمیم دیگری برای اداره دانشگه علوم پزشکی تهران در نظر گرفته شده است و با علم به چنین مساله ای از وزیر می خواهد تا با رفتن وی موافقت کند. تا احتمالا دردسر بیشتری برای وزیر به خاطر او ایجاد نشود. اما وزیر به او می نویسد که تا پایان مسئولیت وی در سمت خود باقی بماند.

در پاسخ به نامه لاریجانی، وزیر سابق بهداشت نیز ضمن عدم قبول درخواست وی، گفته که همچنان به کار خود ادامه دهد:

"دستاوردهای سال‌های اخیر وزارت بهداشت در عرصه‌های مختلف محصول همدلی، هماهنگی و همکاری مدیران مجموعه بوده است. بنده اصرار دارم که این مجموعه مدیران بالاخص حضرتعالی تا پایان مسئولیت اینجانب با وزارت بهداشت همکاری نمایید.

اینجانب فشارهای وارده از جانب مدیریت اجرایی کشور برای تغییر ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران را که به تعبیر مقام معظم رهبری نماد آموزش عالی کشور است، به مصلحت نظام سلامت نمی‌دانم و بر اساس شناخت بیش از سه دهه از جنابعالی اطمینان دارم که سکان کشتی علم و دانش بدست شخصیتی مدیر، دانشمند و امین سپرده شده است. بر این اساس از جنابعالی می خواهم به همکاری خود تا پایان دوران مسئولیت اینجانب ادامه داده و رسالت خطیر هدایت عرصه دانشگاه را همچنان تقبل فرمایید."



اما روز گذشته منابع خبری از کناره‌گیری محمدباقر لاریجانی از ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران در پی عزل دستجردی از وزارت بهداشت خبر دادند. گفته می‌شود حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت عهده‌دار ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران شده است.

ارسال نظر

  • ناشناس

    خودشان 20 میدهند خودشان عزل میکنند مردم بدبخت از وضع بد بهداشت و درمان و دارو رنج میبرند خودشان جشن میگیرند خودشان از خودشان تشکر میکنند ولی هیچ کس پاسخگوی مردم نیست نه رییس جمهور نه وزیری که این آخر کاری با دوتا اعتراض میرود و پاسخگو نیز نخواهد بود چرا در این چهار سال قبل اعتراض نمیکردی و کلی به پرداختهای مردم از جیبشان برای درمانشان لبخند میزدید

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد