گوناگون

آرمان گرایی؛ پاشنه آشیل آقای رئیس جمهور

آرمان گرایی؛ پاشنه آشیل آقای رئیس جمهور

پارسینه: دو ویژگی شخصیتی محمود احمدی‌نژاد مطلق انگاری در مورد اشخاص و کمبود اعتماد به دیگران به خصوص در فضای سیاست است و هر دوی این ویژگی‌ها از آرمان‌گرایی او نشئت می‌گیرد.

پارسینه - مصطفی مسجدی آرانی: محمود احمدی‌نژاد ظرف مدت کوتاهی دو تن از اعضای کابینه‌اش را برکنار کرده و در همین مدت یکی از نزدیکانش یعنی غلامحسین الهام را به دو سمت منصوب کرده است. این‌ها البته اخبار جدیدی نیست و درباره آن‌ها گزارش، تحلیل و نظرات مختلفی بیان شده است. اما به نظر می‌رسد که کنش احمدی‌نژاد در این عزل و نصب‌ها از زاویه دیگری هم قابل تحلیل است که تاکنون به آن پرداخته نشده است.

شکی در آرمان گرایی محمود احمدی‌نژاد نیست. او هم در عقاید دینی و مذهبی‌اش و هم در نحوه اداره دولت و کشور در هفت سال اخیر نشان داده است که دل به آرمان‌های زیادی بسته. از آرمان مهدویت گرفته تا آرمان اداره کردن کشور بدون ارز نفتی که همین دیروز آن را بیان کرد. البته کمتر کسی هم پیدا می‌شود که با آرمان و آرمان‌گرایی مخالف باشد. نمونه‌اش همین آرمان مهدویت است.

لکن آن‌چه می‌تواند یک آرمان را تخریب کند این است که واقعیت‌ها در آن دیده نشود. مثال ما در این مورد همین استفاده نکردن دولت از ارز نفتی است. به اعتقاد کارشناسان و به روایت آمار، دولت نهم و دهم وابستگی بیشتری از دولت‌های پیشین به نفت دارد و اساسا در اقتصاد نفتی و رانتی ایران، حذف نفت به شکل یکباره غیرممکن است اما احمدی‌نژاد از این موضوع سخن می‌گوید. چرایی سخن گفتن از این موضوع مهم نیست اما آن چه مهم است این است که او این سخنان را با روحیه آزمان گرایانه خود می‌گوید.



شکل دیگر این آرمان‌گرایی در سیاست خارجی دولت دیده شده است. دولت در این فضا این آرمان را در سر می‌پروراند و می‌پروراند که می‌توان بدون تعامل با دولت‌های غربی راه سیاست خارجی را پیمود و از این جهت محور سیاست خارجی را خود را بر شرق و جنوب گذارد اما اکنون، لااقل به اعتقاد بخشی از کارشناسان هزینه‌زا بودن این سیاست مشخص شده است. در مورد تغیر ساختار سازمان‌های بین‌المللی به خصوص سازمان ملل متحد هم همین مساله دیده شده است.

اما این آرمان گرایی چه ارتباطی با عزل و نصب‌های دولت دارد؟ ابتدا باید گفت که دو ویژگی شخصیتی محمود احمدی‌نژاد مطلق انگاری در مورد اشخاص و کمبود اعتماد به دیگران به خصوص در فضای سیاست است و هر دوی این ویژگی‌ها از آرمان‌گرایی او نشئت می‌گیرد. بدین شرح که:

احمدی‌نژاد به وضوح درمورد اشخاص فضای سیاسی قضاوت‌های صفروصدی دارد. مثلا قضاوت او در مورد هاشمی رفسنجانی را بنگرید. تعریف و تمجیدهای دوران استانداری کجا و انتقادها و فراتر از نقدهای امروز کجا؟ یا در مورد شخصیتی مثل مشایی که رئیس جمهور تنها و تنها از او تعریف کرده و نقدی در مورد مشایی به گوش نرسیده است. د ر مورد وزیر بهداشت هم همین گونه بوده است. عدم برکناری معاون (لاریجانی) یا موضوع ارز؛ ماجرا هر چه بوده است؛ نمی‌بایست باعث این شود که وضعیت وزیر از صد یا بیست به قول معاون اول به صفر برسد و حتی در حکم سرپرستی به رسم معمول از او تشکر نشود. همین سخنان در مورد وزیر ارتباطات هم قابل بحث است البته اگر قوا منتقدان را بپذیریم که ماجرا ادغام وزارتخانه نبوده است.

این حس مطلق انگاری و بالاتر از آن حس آرمان گرایی باعث شده است که اعتماد احمدی‌نژاد به «دیگران» بسیار کم شود. این دیگران می‌تواند مجلس باشد که با قانون گذاری یا نظارت می‌خواهد جلوی دولت را بگیرد یا قوه قضائیه باشد که دنبال بدهکاران بانکی نمی‌رود یا وزیرخارجه‌ای باشد که از دیگران دستور می‌گیرد و با ماموریت آنان به سنگال می‌رود. از همین بی اعتمادی به دیگران هم است که غلامحسین الهام هم سخنگوی دولت است هم معاون مدیریت و برنامه ریزی نیروی انسانی و هم نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت بر صدا و سیما به اضافه چند سمت شخصی دیگر.

مخلص کلام این است: رئیس جمهور، آرمان گراست. هم در سیاستش و هم در دیدش به اشخاص. این آرمان گرایی باعث می‌شود که افراد ولو با یک اشتباه یا تفاوت نظر از چشم او بیفتند و به این ترتیب روز به روز از دایره اطرافیان کم شود و البته توهم مخالفت و مقابله با دولت بالاتر رود. این هفت ساله اما نشان داد که دنیای سیاست دنیای واقعیت‌هاست و به یک واقع گرا بیشتر نیاز دارد تا یک آرمان گرا. محمود احمدی نژاد می‌خواست و می‌خواهد بهشت بسازد و همه جا را جنت کند اما لااقل تا کنون تصویر دیگری ساخته است!

ارسال نظر

  • یکتا

    آرمان گرایی یک واژه مثبت است. نباید آن را در اینجا به کار برد. بهتر است از همان مطلق انگاری صحبت کرد.

  • یکتا

    آرمان گرایی یک واژه مثبت است. نباید آن را در اینجا به کار برد. بهتر است از همان مطلق انگاری صحبت کرد.

  • sameni

    آرمان گرائی فی نفسه چیز بدی نیست . آنچه که مهم است آرمان هائی هستند که افراد برای خود ترسیم کرده اند . ایا آرمانهای احمدی نژاد همسو با ملت و مملکت است ؟

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد