گوناگون

سرانجام واردکنندگان پورشه چه شد؟

پارسینه: سال 91 سالی بود که همچون سال های گذشته شاهد شعار "مبارزه با مفاسد اقتصادی" بودیم .اگرچه این شعار بسیار و بسیار از زبان دولتی ها شنیده شد ولی علی رغم نقدهای بسیاری از سوی کارشناسان و رسانه ها مطرح شد ،همچنان در حد همان شعار ماند.

سال 91 سالی بود که همچون سال های گذشته شاهد شعار "مبارزه با مفاسد اقتصادی" بودیم .اگرچه این شعار بسیار و بسیار از زبان دولتی ها شنیده شد ولی علی رغم نقدهای بسیاری که از سوی کارشناسان و رسانه ها مطرح شد ،همچنان در حد همان شعار ماند.

شاید یه جرات بتوان گفت یکی از مصادیق فساد اقتصادی استفاده از رانت هایی است که با دست اندازی به جایگاه و سمت بتوان به آن دست یابی پیدا کرد.

سال 91 سالی مملو از مشکلات اقتصادی ناشی از نوسانات ارز بود که گریبان گیر بسیاری از افراد جامعه شد، اما در این بین و در حالی خبرها حاکی از کمبود ارز مرجع برای واردات دارو است ،خبر واردات خودروی پورشه توجه افکار عمومی را متوجه خود می کند.

ای خبر در حالی در جامعه منعکس می شود که واردات خودرو پورشه در کنار یکسری از خودروهای دیگر ممنوع شده است .اما بابا این وجود شاهد واردات 500 دستگاه پورشه از از جزيره ابوموسي با ارز نامعلوم به کشور هستیم.



چه کسی وارد کننده پورشه ها است؟

سوال اينجاست كه 500 پورشه دست‌اول توسط چه كساني وارد كشور شده‌است و اين واردكننده‌هاي ناشناس! ارز مورد نياز براي واردات ماشين‌هاي لوكس را از كجا تامين كرده‌اند. جالب اينجاست كه دولت چند وقت پيش از محدوديت و كنترل‌هاي شديدتر بر واردات و صادرات كالاها خبر داده بود و محدوديت‌هاي سفت و سختي در ارائه ارز به واردكنندگان اختصاص داده‌ بود.

همان زمان هم يكي از انتقادات به دولت اين بود كه برخي با لابي‌هاي خاص خود به ارزهاي دولتي كشور دست پيدا مي‌كنند و از اين مسير به كسب سود مي‌پردازند. سود واردات خودرو هم در چنين شرايطي مسلما سر به آسمان مي‌گذارد و واردكنندگان ناشناس را در كار خود مصمم‌تر مي‌كند.

در چنين شرايطي كه ارز دولتي و حتي مبادله‌اي حتي به سختي به دست نيازمندان واقعي آن، كه توليدكنندگان و صاحبان بنگاه‌هاي صنعتي هستند مي‌رسند دست‌يابي عده‌اي براي واردات «پورشه» آن هم به تعداد بالا تاسف‌انگيز به نظر مي‌رسد. شايد اگر شرايط اقتصادي كشور مناسب بود و با معضلاتي از قبيل كمبود ارز مورد نياز كشور، نرخ تورم پرشتاب، نقدينگي افسارگسيخته و مشكلات ديگري از اين دست روبه‌رو بوديم مي‌شد واردات خودروهاي لوكس را طبيعي داسنت. در اين وضعيت اما نمي‌توان از اين موضوع به سادگي گذشت.

ردپای جریان انحرافی د واردات 500 دستگاه پورشه

به هر روي اما خبرنگار شفاف،با بررسی های فراوان در اين زمينه به پشت‌پرده واردات گسترده ۵۰۰ دستگاه پورشه و ارز استفاده شده براي واردات اين خودروي گران‌قيمت دست پيدا كرده‌است كه نشان‌دهنده ردپاي مشخص جريان انحرافي در اين موضوع است.

بر اساس اين اطلاعات «م.ح» مشاور حقوقي يكي از سران جريان انحرافي، از حدود سال ۸۴ تاكنون دست به واردات انحصاري خودروهاي پورشه و مازراتي از شيخ‌نشين دوبي زده‌است.

از سوي ديگر او كه به واسطه نزدیکی به حلقه جریان انحرافی نقشي پنهان به عهده‌ دارد با سمت مشاور حقوقي آقاي«ز» كه خود يكي از چهره‌هاي پنهان جريان انحرافي‌است به فعاليت خود ادامه مي‌دهد و چندي پيش دست به واردات ۵۰۰ دستگاه پورشه از دوبي زده‌است.

گفته مي‌شود او در طول سه سال گذشته با استفاده از روابط و رانت‌هاي جريان انحرافي با نمايندگي پورشه در شيخ‌نشين‌هاي عربي ارتباط برقرار كرده و از اين راه پول‌هاي كلاني به دست آورده‌است. روابط او با شيخ‌نشين‌هاي عربي به جايي رسيده‌ كه او اكنون به یکی از واردكنندگان اصلی پورشه و مازراتي در كشور تبديل شده‌ و در شرايط خاص اقتصادي فعلي هم همچنان به اين كار ادامه مي‌دهد.

نكته‌اي كه در اين ميان حائز اهميت است نوع ارزهايي‌است كه «م.ح» با آن دست به واردات خودروهاي لوكس مي‌زند. او با استفاده از رانت های ویژه جریان انحرافی توانسته به منشا ارزهاي دولتي دست پيدا كرده و با استفاده از ارز ۱۲۲۶ توماني، دست به واردات پورشه بزند. اين در حالي‌است كه دولت چندي پيش واردات خودرو و كالاهاي لوكس به كشور با ارز دولتي و حتي ارز مبادلاتي را ممنوع كرده‌است.
خانم (ب) چه کسی است؟
عزت‌الله يوسفيان ملا نماینده مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: متاسفانه وقتي پاي برخي اطرافيان .... به ميان مي‌آيد بايد با كمي احتياط به موضوع رسيدگي كرد. ما اطلاعات دقيقي از فرد واردكننده اين خودروها نداريم اما خبرهايي از اين فردي كه شما مي‌گوييد شنيده‌ايم. البته خبرهايي هم از همكاري خانم«ب» داريم كه نمي‌دانيم درست است يا خير. اين موضوع نياز به بررسي بيشتري دارد.

تصمیمات مجلس برای برخورد با واردکنندگان

در جلساتي كه ما نمايندگان مجلس با يكديگر داشته‌ايم اين بحث مطرح شد و نمايندگان نظر خود را بيان كردند. نظرات در يك چيز مشترك بود و آن هم لزوم برخورد قانوني با اين موضوع بود. نمايندگان تصميم گرفتند در يك تحقيق و تفحص ريشه اين موضوع را پيدا كنند و ببيند فردي كه اين خودروها را وارد كشور كرده‌است چه كسي‌است و با چه ارزي دست به ايت كار زده‌است.

رمزگشايي از واردات 500 دستگاه پورشه

برخي نمايندگان مجلس پس از رسانه‌اي شدن اين موضوع عنوان كردند كه ثبت سفارش وارد اين ماشين‌ها پيش از ابلاغيه ممنوعيت واردات خودرو بوده و اصولا در اين ميان بي‌قانوني خاصي صورت نگرفته‌است. نكته‌اي كه اما پنهان ماند اين بود كه «م.ح» با چه روشي به كسب سود از واردات پورشه پرداخته‌است؟

حتي اگر ارزهاي استفاده شده در واردات 500 دستگاه پورشه به صورت مبادله‌اي بوده باشد باز هم سود آنچناني نصيب وارد كننده نمي‌كند. بنابراين در اين ميان بايد يك اتفاق ديگر هم صورت گرفته باشد كه چنين وارداتي را براي واردكننده سودآور كرده‌باشد.

به نظر مي‌رسد واردكنندگان 500 دستگاه پورشه با دستكاري قيمت خريداري شده اين خودروها دست به افزودن سود خود زده باشند. به طور مثال اگر هر دستگاه پورشه در شيخ‌نشين دوبي و از سوي نمايندگي براي فروش 200 هزار دلار عنوان شده باشد اين واردكنندگان نرخ هر دستگاه را 100 هزار دلار عنوان كرده‌اند. با اين شيوه قيمت تمام شده هر دستگاه پورشه در سربرگ‌هاي واردات پايين‌تر از قيمت اصلي درخواهد آمد. از سوي ديگر با ورود اين خودرو به كشور و افزوده شدن نرخ تعرفه واردات باز هم قيمت اين خودرو نسبت به ديگر خودروها ارزان‌تر محاسبه خواهد شد.

از اين طريق اين واردكنندگان توان اين را پيدا مي‌كردند كه بتوانند خودروي وارد شده را با قيمت عادي خود در بازار به فروش رسانند و از اين راه سود بيشتري نصيب خود كنند. اطلاعاتي كه به دست شفاف رسيده نشان مي‌دهد اصلي‌ترين قانون‌شكني در اين ميان در سربرگ‌هاي واردات صورت گرفته‌است و اين موضوع اهميت بيشتري پيدا خواهد كرد.

با این حال چیزی که مشهود به نظر می رسد ادامه روند بی قانونی در دولتی است که همچنان شعار قانون مداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی سر می دهد.

منبع: شفاف

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد