عماد افروغ در رونمایی از کتابش چه گفت؟
پارسینه: کتاب «ماقال و من قال» نوشته عماد افروغ استاد دانشگاه، پژوهشگر و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی عصر امروز با حضور جمعی از شخصیتهای فرهنگی و نمایندگانی از مجلس رونمایی شد.
پارسینه- گروه فرهنگی: مراسم رونمایی از این دوره سه جلدی در فرهنگسرای رسانه عصر امروز برگزار شد.
به گزارش ایسنا، کتاب «ماقال و منقال» مجموعه مصاحبهها، گفتارها و یادداشتهای شفاهی عماد افروغ در سه دوره قبل، حین و بعد از نمایندگی عماد افروغ از سال 1378 تاکنون است.
افروغ در مراسم رونمایی کتاب خود، با اشاره به انگیزه جمعآوری این مجموعه گفت: همواره اینچنین بوده است که در پایان هر دولتی، مویدها، منتقد و مخالف میشوند و این مسالهای است بکر و غیرطبیعی نیست، اما اینبار این مساله بسیار پررنگتر از وقایع قبل مشاهده میشود و در واقع انگیزه کار من مشاهده تغییر مواضع ناگهانی برخی از آقایان است.
این استاد دانشگاه افزود: تحریف تاریخی و انتساب برخی مواضع به افراد، موج بیاخلاقی و افراطهای کمنظیر و بیحساب و کتاب و سوءاستفاده از فقدان حافظه تاریخی مردم و در نتیجه کاشت جهل و برداشت حماقت از سوی رندان سیاسی و عملههای رسانهای و مطبوعاتی آنان، مقابله با منش سوفسطایی مسلکان و حقیقتسوزان و حافظان منافع و مصالح شخصی و گروهی و البته زیر لوای دفاع از دین و ارزشهای انقلابی و نظام جمهوری اسلامی، روشنگری نسبت به حامیان ایدئولوژیک و مفسران تعبیری خاص از دین، تعبیری که جز بندگی و تکلیف انسانها برای تحکیم منافع و جایگاه خود و البته به نام بندگی خدا و رواج اخلاق بردگی و رمهگی چیز دیگری را به رسمیت نمیشناسد، از انگیزههای اصلی من برای جمعآوری این مجموعه است.
این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه با انتشار این مجموعه قصد داشتم حافظه تاریخی مردم را یادآوری کنم و این مساله را نشان دهم که چه کسانی چه مواضعی میگرفتند و امروز چه موضعی میگیرند، به دلایل نامگذاری این کتاب اشاره کرد و گفت: عنوان کتاب برگرفته از این سخن سرشار از حکمت امام علی است که «انظر الی ماقال ولا تنظر الی منقال»، یعنی به این نگاه کن که چه گفته میشود، نه آنکه چه کسی میگوید.
وی افزود: ممکن است برخی بگویند که حضرت علی(ع) در جای دیگری حسب عبارت کلمه «الحق یراد بها الباطل» به آن کس که میگوید بیشتر توجه کرده است در حالی که به نظر من این دو عبارت به هیچ وجه ناهمخوانی ندارند و هر دوی آنها به «ما»(یعنی چه چیز گفته میشود) توجه کردهاند. اهمیت ماقالشناسی از منقالشناسی بیشتر است و ما نباید گرفتار منقالشناسی شویم. متاسفانه هنوز نفهمیدهایم که وقتی میخواهیم کسی را نقد کنیم، باید فکر او را به نقد بگذاریم و نه اینکه شخصیت او را تخریب کنیم.
این پژوهشگر مسائل سیاسی و اجتماعی، پرده برداشتن از مواضع انتقادی، بیتوجهی به برخی مواضع انتقادی، تغییر مواضع 180 درجهای برخی افراد و نیز پردهبرداری از یک مقطع تاریخی 14 ساله را از جمله انگیزههایش برای تهیه این کتاب عنوان کرد و گفت: در مقاطع کوچک هم میتوان فلسفه تاریخ را دید.
افروغ با اشاره به نحوه و سختیهای جمعآوری مجموعه مطالب کتاب خود، به مسوولان و سیاسیون و به قول وی هرکس که فکر میکند با مردم روراست بوده است، توصیه کرد که این کتاب را با رجوع به مقاطع تاریخی قید شده در آن مطالعه کنند.
وی با بیان اینکه معتقدم خردی که رابطه دیالکتیک با جامعه نداشته باشد، خرد نیست تاکید کرد: من علمی را که بیگانه با مردم و مسائل آنها باشد، نمیتوانم هضم کنم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه با وجود همه ناملایمات نقد ثمربخش است، افزود: سنن الهی جبرا عمل میکنند اما هیچ مکانیزم علمی خود به خود عمل نمیکند و لوازم آن، اعمال آن است که اگر خیر باشد نتیجه خیر میدهد و اگر شر باشد نتیجه شر خواهد داد.
وی در ادامه با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری گفت: این روزها شاهد نقد فراوان هستیم ولی آیا کشور با بحران روبهرو شده است؟ چرا وقتی دولتی مستقر میشود، فضا را میبندند؟ تلقی من این است که شاید اگر فضای این روزها نبود، کتاب من نیز چاپ نمیشد و از ممیزی عبور نمیکرد.
افروغ در پایان صحبتهای خود با تشکر ویژه از تمام کسانی که وی را در جمعآوری و نگارش این کتاب یاری کردند، گفت: برخود واجب میدانم که از تمام جراید و پایگاههای اطلاعرسانی و خبرنگارانی که در این سالها زحمت پوشش دادن به مطالب بنده و مصاحبه با حقیر را بر خود هموار نمودند، صمیمانه سپاسگزاری کنم. خدا را گواه میگیرم که از این جماعت زحمتکش و روشنفکران واقعی و بیادعا جز خاطرهای خوش ندارم. از این گمنامان خوشنام و زحمتکشان عرصه آگاهی بخشی تشکر میکنم و برای یکایک آنها آرزوی توفیق روزافزون در انجام رسالت الهی و مردمی و به دور از شائبههای زودگذر دنیوی را دارم و این شعر حافظ که «درویش نباشد برگ سرای سلطان/ ماییم و کهنه دلقی، کآتش در آن توان زد» به آنها تقدیم میکنم.
در بخش دیگری از این مراسم، محسن رفیقدوست با اشاره به این سخن امام(ره) که " من ورزشکار نیستم ولی ورزشکاران را دوست دارم"، گفت: من در مدیریت اجرایی قوی هستم و این توان را در خودم میبینم که کاری را که دیگران در یک سال انجام میدهند، در شش ماه انجام دهم ولی وقتی کتاب دکتر افروغ را خواندم فهمیدم هفتاد سال عقب هستم و تازه فهمیدم که خیلی کمبود دارم.
رفیقدوست افزود: تازه فهمیده ام که باید همت کنم، درس بخوانم و دنبال دکتر افروغها بگردم و توانایی خود را بگذارم تا علم در جامعه گسترش یابد.
وی تاکید کرد: اگر نمیتوانیم افروغ باشیم لااقل طرفدار رشد چنین افرادی در جامعه باشیم.
حسن سبحانی، نماینده مجلس هفتم، نیز در مراسم رونمایی از مجموع کتاب سه جلدی"ماقال و من قال" دکتر افروغ، با اشاره به سابقه آشنایی خود با افروغ در مجلس هفتم گفت: در غربت کار سیاسی درست در مجلس هر کس مواضع ایشان را میبیند باید احساس کند که همدغدغهای یافته باید بسیار قدرش را بداند.
وی به شکلگیری جریان اصولگرایی مستقل در مجلس هفتم اشاره کرد وافزود: این جریان بازتابی از جانب کسانی بود که به مماشات غیر قابل دفاع و سکوت قائل نبودند.
به گفته وی، اگر نقد سیاسی پابگیرد و اخلاق بر سیاست حاکم شود، ذبح منتقدینی هر قدر عزیز و بزرگ باشند، برای رسیدن به هدف حاصل از نقد، ارزشمند است.
وی تکیه بر جوهره انقلاب اسلامی در نقدها را ضروری دانست.
حجت الاسلام رسول جعفریان، نیز در این نشست سرگردانی بین تفکر و حوزه عمل را مشکل فعلی دانست و گفت: مشکل ما اینست که خیلی سریع و زود در حوزه علوم اجتماعی درگیر عمل شدیم و ابن خلدون پرورش ندادیم.
وی با بیان اینکه از هماکنون باید به فکر پرورش ابن خلدونها باشیم، گفت: حوزه سیاست تبدیل به حوزه اظهار نظرهای مقطعی روزانه بدون بنیادهای قوی شده است.
جعفریان گفت: هر وقت کسی را انتخاب میکنیم وقتی وارد صحنه عمل میشود به تدریج با دشواریهایی روبرو میشود که مجبوریم اعتراض کنیم.
به گفته وی، دانشگاهها در حوزه علوم انسانی به تمام معنا مرده است و غیر از تکرار یک سری نظریات فرهنگی کار جدیای در آنها انجام نمیشود.
در ادامه نیز حجت الاسلام پارسانیا به سخنرانی و بیان نکاتی در زمینه علوم فکری و اجتماعی پرداخت.
گفتنی است در این نشست احمد توکلی، امیدوار رضایی، سعید ابوطالب، احمدرضا دستغیب، علی مطهری، امیررضا خادم،الیاس نادران، محمد سعیدیکیا حضور داشتند.
به گزارش ایسنا، کتاب «ماقال و منقال» مجموعه مصاحبهها، گفتارها و یادداشتهای شفاهی عماد افروغ در سه دوره قبل، حین و بعد از نمایندگی عماد افروغ از سال 1378 تاکنون است.
افروغ در مراسم رونمایی کتاب خود، با اشاره به انگیزه جمعآوری این مجموعه گفت: همواره اینچنین بوده است که در پایان هر دولتی، مویدها، منتقد و مخالف میشوند و این مسالهای است بکر و غیرطبیعی نیست، اما اینبار این مساله بسیار پررنگتر از وقایع قبل مشاهده میشود و در واقع انگیزه کار من مشاهده تغییر مواضع ناگهانی برخی از آقایان است.
این استاد دانشگاه افزود: تحریف تاریخی و انتساب برخی مواضع به افراد، موج بیاخلاقی و افراطهای کمنظیر و بیحساب و کتاب و سوءاستفاده از فقدان حافظه تاریخی مردم و در نتیجه کاشت جهل و برداشت حماقت از سوی رندان سیاسی و عملههای رسانهای و مطبوعاتی آنان، مقابله با منش سوفسطایی مسلکان و حقیقتسوزان و حافظان منافع و مصالح شخصی و گروهی و البته زیر لوای دفاع از دین و ارزشهای انقلابی و نظام جمهوری اسلامی، روشنگری نسبت به حامیان ایدئولوژیک و مفسران تعبیری خاص از دین، تعبیری که جز بندگی و تکلیف انسانها برای تحکیم منافع و جایگاه خود و البته به نام بندگی خدا و رواج اخلاق بردگی و رمهگی چیز دیگری را به رسمیت نمیشناسد، از انگیزههای اصلی من برای جمعآوری این مجموعه است.
این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه با انتشار این مجموعه قصد داشتم حافظه تاریخی مردم را یادآوری کنم و این مساله را نشان دهم که چه کسانی چه مواضعی میگرفتند و امروز چه موضعی میگیرند، به دلایل نامگذاری این کتاب اشاره کرد و گفت: عنوان کتاب برگرفته از این سخن سرشار از حکمت امام علی است که «انظر الی ماقال ولا تنظر الی منقال»، یعنی به این نگاه کن که چه گفته میشود، نه آنکه چه کسی میگوید.
وی افزود: ممکن است برخی بگویند که حضرت علی(ع) در جای دیگری حسب عبارت کلمه «الحق یراد بها الباطل» به آن کس که میگوید بیشتر توجه کرده است در حالی که به نظر من این دو عبارت به هیچ وجه ناهمخوانی ندارند و هر دوی آنها به «ما»(یعنی چه چیز گفته میشود) توجه کردهاند. اهمیت ماقالشناسی از منقالشناسی بیشتر است و ما نباید گرفتار منقالشناسی شویم. متاسفانه هنوز نفهمیدهایم که وقتی میخواهیم کسی را نقد کنیم، باید فکر او را به نقد بگذاریم و نه اینکه شخصیت او را تخریب کنیم.
این پژوهشگر مسائل سیاسی و اجتماعی، پرده برداشتن از مواضع انتقادی، بیتوجهی به برخی مواضع انتقادی، تغییر مواضع 180 درجهای برخی افراد و نیز پردهبرداری از یک مقطع تاریخی 14 ساله را از جمله انگیزههایش برای تهیه این کتاب عنوان کرد و گفت: در مقاطع کوچک هم میتوان فلسفه تاریخ را دید.
افروغ با اشاره به نحوه و سختیهای جمعآوری مجموعه مطالب کتاب خود، به مسوولان و سیاسیون و به قول وی هرکس که فکر میکند با مردم روراست بوده است، توصیه کرد که این کتاب را با رجوع به مقاطع تاریخی قید شده در آن مطالعه کنند.
وی با بیان اینکه معتقدم خردی که رابطه دیالکتیک با جامعه نداشته باشد، خرد نیست تاکید کرد: من علمی را که بیگانه با مردم و مسائل آنها باشد، نمیتوانم هضم کنم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه با وجود همه ناملایمات نقد ثمربخش است، افزود: سنن الهی جبرا عمل میکنند اما هیچ مکانیزم علمی خود به خود عمل نمیکند و لوازم آن، اعمال آن است که اگر خیر باشد نتیجه خیر میدهد و اگر شر باشد نتیجه شر خواهد داد.
وی در ادامه با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری گفت: این روزها شاهد نقد فراوان هستیم ولی آیا کشور با بحران روبهرو شده است؟ چرا وقتی دولتی مستقر میشود، فضا را میبندند؟ تلقی من این است که شاید اگر فضای این روزها نبود، کتاب من نیز چاپ نمیشد و از ممیزی عبور نمیکرد.
افروغ در پایان صحبتهای خود با تشکر ویژه از تمام کسانی که وی را در جمعآوری و نگارش این کتاب یاری کردند، گفت: برخود واجب میدانم که از تمام جراید و پایگاههای اطلاعرسانی و خبرنگارانی که در این سالها زحمت پوشش دادن به مطالب بنده و مصاحبه با حقیر را بر خود هموار نمودند، صمیمانه سپاسگزاری کنم. خدا را گواه میگیرم که از این جماعت زحمتکش و روشنفکران واقعی و بیادعا جز خاطرهای خوش ندارم. از این گمنامان خوشنام و زحمتکشان عرصه آگاهی بخشی تشکر میکنم و برای یکایک آنها آرزوی توفیق روزافزون در انجام رسالت الهی و مردمی و به دور از شائبههای زودگذر دنیوی را دارم و این شعر حافظ که «درویش نباشد برگ سرای سلطان/ ماییم و کهنه دلقی، کآتش در آن توان زد» به آنها تقدیم میکنم.
در بخش دیگری از این مراسم، محسن رفیقدوست با اشاره به این سخن امام(ره) که " من ورزشکار نیستم ولی ورزشکاران را دوست دارم"، گفت: من در مدیریت اجرایی قوی هستم و این توان را در خودم میبینم که کاری را که دیگران در یک سال انجام میدهند، در شش ماه انجام دهم ولی وقتی کتاب دکتر افروغ را خواندم فهمیدم هفتاد سال عقب هستم و تازه فهمیدم که خیلی کمبود دارم.
رفیقدوست افزود: تازه فهمیده ام که باید همت کنم، درس بخوانم و دنبال دکتر افروغها بگردم و توانایی خود را بگذارم تا علم در جامعه گسترش یابد.
وی تاکید کرد: اگر نمیتوانیم افروغ باشیم لااقل طرفدار رشد چنین افرادی در جامعه باشیم.
حسن سبحانی، نماینده مجلس هفتم، نیز در مراسم رونمایی از مجموع کتاب سه جلدی"ماقال و من قال" دکتر افروغ، با اشاره به سابقه آشنایی خود با افروغ در مجلس هفتم گفت: در غربت کار سیاسی درست در مجلس هر کس مواضع ایشان را میبیند باید احساس کند که همدغدغهای یافته باید بسیار قدرش را بداند.
وی به شکلگیری جریان اصولگرایی مستقل در مجلس هفتم اشاره کرد وافزود: این جریان بازتابی از جانب کسانی بود که به مماشات غیر قابل دفاع و سکوت قائل نبودند.
به گفته وی، اگر نقد سیاسی پابگیرد و اخلاق بر سیاست حاکم شود، ذبح منتقدینی هر قدر عزیز و بزرگ باشند، برای رسیدن به هدف حاصل از نقد، ارزشمند است.
وی تکیه بر جوهره انقلاب اسلامی در نقدها را ضروری دانست.
حجت الاسلام رسول جعفریان، نیز در این نشست سرگردانی بین تفکر و حوزه عمل را مشکل فعلی دانست و گفت: مشکل ما اینست که خیلی سریع و زود در حوزه علوم اجتماعی درگیر عمل شدیم و ابن خلدون پرورش ندادیم.
وی با بیان اینکه از هماکنون باید به فکر پرورش ابن خلدونها باشیم، گفت: حوزه سیاست تبدیل به حوزه اظهار نظرهای مقطعی روزانه بدون بنیادهای قوی شده است.
جعفریان گفت: هر وقت کسی را انتخاب میکنیم وقتی وارد صحنه عمل میشود به تدریج با دشواریهایی روبرو میشود که مجبوریم اعتراض کنیم.
به گفته وی، دانشگاهها در حوزه علوم انسانی به تمام معنا مرده است و غیر از تکرار یک سری نظریات فرهنگی کار جدیای در آنها انجام نمیشود.
در ادامه نیز حجت الاسلام پارسانیا به سخنرانی و بیان نکاتی در زمینه علوم فکری و اجتماعی پرداخت.
گفتنی است در این نشست احمد توکلی، امیدوار رضایی، سعید ابوطالب، احمدرضا دستغیب، علی مطهری، امیررضا خادم،الیاس نادران، محمد سعیدیکیا حضور داشتند.
ارسال نظر