گوناگون

علاقه کارگردان ایتالیایی به تعزیه، او را به ایران کشاند

پارسینه: یک کارگردان ایتالیایی می گوید علاقه بسیاری به تعزیه دارد و یکی از دلایل سفرش به ایران آشنایی با این نوع نمایش بوده است.

نشست رسانه‌ای نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» به کارگردانی پینو دی بودی صبح یکشنیه 28 شهریورماه با حضور کیومرث مرادی، ستاره اسکندری، پینو دی‌بودو، دانیلا ریگنولی و وینچستو در تئاتر باران برگزار شد .

در ابتدای این نشست، کیومرث مرادی؛ مجری طرح این نمایش گفت: «ایجاد تئاتر الگو و ارائه الگوهای درست از نمایش‌هایی که در دنیا اجرا می‌شود،‌ از مهم‌ترین اهداف تئاتر باران در دعوت از گروه‌های خارجی بود برای همین اولین نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» انتخاب شد .»

مرادی با اشاره به دلایل انتخاب گروه تئاتر پوتلج ایتالیا به عنوان اولین گروه خارجی دعوت شده به باران توضیح داد: «اعضای این گروه قبلا به ایران آمده بودند و آشنایی کاملی با فرهنگ ما داشتند که کمک می‌کرد اجرایشان با فرهنگ ایرانی هماهنگ باشد. از سوی دیگر بیست هزار فرسنگ زیر دریا اثر بسیار موفقی در کشورهای دیگر بود. همچنین این اجرا از نمونه‌های درست استفاده از تکنولوژی در خدمت تئاتر به شمار می‌رود .»

این کارگردان تئاتر، همچنین از بسته شدن قراردادی بین تئاتر باران و کمپانی تئاتر پوتلج ایتالیا خبر داد و گفت: «با این قرارداد بین دو کمپانی مبادله دانشجو انجام می‌گیرد که این موضوع با توجه به اینکه کمپانی پوتلج هر ساله جشنواره‌ فرهنگی را در ایتالیا برگزار می‌کنند، حائز اهمیت است .»

در ادامه پینو دی‌بودو، کارگردان نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» درباره حضورش در ایران گفت: «ما علاقمندیم فرهنگ‌های‌مان را به اشتراک بگذاریم و به شناخت دیگری دست یابیم. در دانشگاه تحقیقاتی درباره کشور شما داشتم و نسبت به آن بسیار کنجکاو هستم. ما در حوزه تئاتر تجربی فعالیت می‌کنیم؛ مطالعه و تحقیق می‌کنیم و با ترکیب انسان‌شناسی و تکنولوژی نمایش‌مان را شکل می‌دهیم. چشم‌انداز ما تولید نمایش‌هایی است که به واسطه آن فرهنگ ملت‌ها را بشناسیم .»

این کارگردان تئاتر با اشاره به علاقه اش به تعزیه تصریح کرد: «بسیار دوست دارم بدانم یک تئاتر چگونه در ایران شکل می گیرد. یکی از نمایش هایی که به آن علاقه دارم تعزیه است. دوست دارم به احساس عمیقی که میان اجراکننده و تماشاگر وجود دارد پی ببرم .»

او در ادامه با تاکید بر کار گروهی در تئاترهایش افزود: «ما تصور می‌کنیم کار گروهی نتیجه بهتری می‌دهد. در این مسیر من کارگردان هستم اما کار از بازیگر و با بداهه پردازی آغاز می شود. من از بازیگران می خواهم درباره کار و ایده نمایش بداهه پردازی کنند و در این مرحله کاراکتری وجود ندارد. با بداهه پردازی ها و نگاه بازیگران کاراکترها شکل می گیرند .»

در ادامه، دانیلا یکی از اعضا کمپانی تئاتر پوتلج و بازیگران ثابت آن با اشاره به فعالیت 40 ساله‌اش در این گروه عنوان کرد: «از سال 1976 فعالیت در این گروه را آغاز کردم و امسال 40 سال فعالیت‌مان را جشن گرفتیم. زمانی که دانش آموز بودم با پینو آشنا شدم. بعد از مدتی ما با تئاتر اوین آشنا شدیم و به تئاتر بارابا علاقمند. آنچه برای من جذاب بود بازی بازیگران و تحقیقاتی بود که برای آن مدل از تئاتر انجام می‌دادند .»

او افزود: «ما برای آموختن تلاش می‌کردیم و یاد گرفتیم تا با کار کردن به آرزو و خواسته‌های‌مان دست پیدا کنیم. ما مشکلات بسیاری برای تامین هزینه‌های زندگی‌مان داشتیم اما در کنار یکدیگر کار کردیم و ادامه دادیم .»

وینچستو یکی دیگر از بازیگران این نمایش و مسئول فنی این کمپانی تئاتر نیز با ارائه توضیحاتی در مورد این اثر و تکنولوژی به کار گرفته شده در آن توضیح داد: «تکنولوزی در کار ما شیوه و معنای متفاوتی دارد، در واقع از کاراکتر برخوردار است؛ مثلا در این نمایش بازیگر با تکنولوژی در حال زندگی کردن است و بازیگران با وجود ویدئوهای موجود در کار ناپدید نمی‌شوند .»

ستاره اسکندری نیز که دراین نشست رسانه‌ای حضور داشت با اشاره به نوع نگاه متفاوت این هنرمندان به تئاتر گفت: «کارهای زیادی و متفاوتی در تئاتر انجام دادم، اما زیست متفاوتی که آنها با یکدیگر دارند برایم بسیار جذاب است. همه مسئولیت‌ها تنها بر دوش کارگردان نیست و همه با همراهی یکدیگر اتفاقات را پیش می‌برند. آنها به مفهوم واقعی تئاتر دست یافته‌اند اتفاقی که در فضای تئاتر ما در حال از بین رفتن است. آنها بعد از نخستین اجرا با همان گریم و لباس‌هایی که بر تن داشتند به میان مخاطبان آمدند و با آنها شروع به صحبت کردند در حالی که فضای تئاتر ما کاملا متفاوت است .

اجرای نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» از شامگاه جمعه 26 شهریور در تئاتر باران آغاز شده است .

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار