گوناگون

"چاپ قرآن میلیاردی به چه دردی می خورد؟"

پارسینه: باید ببینیم در کشور برای یک راننده تاکسی،‌ مردم عادی و برای طبقه‌ای که در متن جامعه هستند چه کار کرده‌ایم. متاسفانه همه دنبال مدیر کلی و هیات علمی و دکترا و .... رفتیم و از این مسائل غافل شدیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در این همایش ضمن توصیه به مسوولان اوقاف برای تبلیغ و ترویج وقف در جامعه گفت: کار با بخشنامه جلو نمی‌رود، این مهم با تبیین کارهایی که از محل موقوفات شده میسر است.

وی با ابراز گلایه از وضعیت فرهنگی کشور به ویژه در زمینه‌ ترویج آموزه‌های اسلامی اظهار کرد: حرف ساده اثر می‌گذارد، اگر ما مبلغ کاری هستیم باید خودمان نیز عامل باشیم و در خواسته‌ها باز بیندیشیم، فکرمان نیز باید باز باشد همراه با سعه صدر. مردم باید کلاس وقف ببینند و اوقاف باید به مردم آموزش دهد. از جزوات، فیلم‌ها، مستندها و .... برای این منظور استفاده کند.

حجت الاسلام قرائتی با بیان این مطلب که در تهیه مندرجات سازمان اوقاف باید ابتدا کلام خدا و روایات درج شود، تصریح کرد: بجای این کار ابتدا عکس امام و رهبری را می‌گذارند بعد کلام خدا!، من از این کار ناراحت می‌شوم ما باید در تبلیغات اول آیات و روایات را بگوییم و بعد کلام این بزرگان که برگرفته از همین آیات و روایات است را بیاوریم.
*وقف با همایش و بخشنامه فراگیر نمی شود
مسئول ستاد اقامه نماز کشور با بیان این مطلب که با بخشنامه، همایش، بنر و ... وقف فراگیر نمی شود، عنوان کرد: گاهی کارهایی که انجام می‌شود نیز نیاز نیست. هر کدام از شما از 10 دقیقه تا 1 ساعت از عمرتان را وقف کنید. گاهی وقت انسان باید وقف شود به عنوان مثال وقت گذاشتن برای آشتی دادن میان دو مسلمان ثوابش از تمام نمازهای مستحبی بیشتر است.
وی با بیان این‌که «باید از کارهایی که از محل موقوفات انجام شده فیلم و مستند تهیه و پخش شود» گفت: قرآن نیز بر کاربرد زبان با محبت تاکید دارد. این کارهایی که انجام می‌شود خوب است، به شرطی که اداری نشود اگر ژست‌های اداری بگیرید، بدبخت می‌شوید. حوزه‌ی علمیه هم از وقتی مدرک شد بدبخت شد. یعنی همه دنبال دکترا گرفتن و هیات علمی شدن رفتند. در حالی که از 70 میلیون تنها 5 میلیون دانشجو هستند. اما ما 5 میلیون دانشجو را به 70 میلیون ترجیح دادیم تا یک مدرک و هیات علمی بگیریم اما از 70 میلیون غافل شده‌ایم و خیلی ضرر کرده‌ایم.
*چاپ قرآن میلیاردی به چه دردی می خورد؟!
وی با ابراز تاسف از بی‌ثمر بودن برخی فعالیت های فرهنگی عنوان کرد: این که کسی بخواهد قرآن چوبی چند میلیاردی چاپ کند تا در یونسکو ثبت شود، بیهوده است، زیرا این که بخواهد مسجد ما یا قرآن ما در یونسکو ثبت شود چه خاکی بر سرمان می‌ریزند. این که کسی آیةالکرسی را یک نفس بخواند یا قرآن را از این ور حفظ کند این‌ها چه سودی دارد؟
مولف تفسیر نور با بیان این مطلب که ما باید در هزینه کردهایمان مجوز شرعی داشته باشیم، گفت: اینکه پایان نامه بنویسیم تفاوت بین تفسیر طبری و تفسیر تبیان چیست؟ یا این که در شک بین 5 و 2 چه باید کرد، اینها به چه دردی می‌خورد. کدام انسان عاقل بین 5 و 2 شک می‌کند؟ بنابراین ما باید روی موضوعات مهم هزینه کنیم و وقت بگذاریم.
بنابر گفته وی باید وقف و برکات آن را در فیلم‌ها و جزوات و کتاب‌های درسی بیاوریم و مردم را نسبت به آن تشویق کنیم و البته به راه‌های نرفته نیز فکر کنیم.
حجت الاسلام قرائتی این سخنان را گلایه از خود و امثال خود خواند و خاطرنشان کرد: باید ببینیم در کشور برای یک راننده تاکسی،‌ مردم عادی و برای طبقه‌ای که در متن جامعه هستند چه کار کرده‌ایم. متاسفانه همه دنبال مدیر کلی و هیات علمی و دکترا و .... رفتیم و از این مسائل غافل شدیم.
بنابراین گزارش، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از سخنرانان اصلی این همایش با بیان اینکه امروز هنر و رسانه ابزارهای توسعه پیام های دینی هستند، گفت: انتظار ما از صاحبان فکر و اندیشه و هنرمندان توجه ویژه به وقف است، هنرمند باید مسائل دقیق عقلانی را به شکل قابل فهم برای عموم مردم ارائه کند، البته در مقابل انتظار است که واقفان نیز به عرصه های هنری همچون تولید فیلم های ارزشی به ویژه مرتبط با زندگانی ائمه معصوم (ع) و بزرگان توجهی ویژه داشته باشند.
وی تشویق را سازوکاریم وثر در ترویج فرهنگ وقف خواند و اظهار کرد: رسانه ها باید با معرفی واقفان و نیات خالص آنها زمینه ترغیب به این سنت حسنه را در دیگران نیز ایجاد کنند. در این میان نقش رسانه ملی بی بدیل است و باید در معرفی وقف و برکات آن برای دیگر رسانه ها الگو باشد.
*چرا رسانه ها در شناساندن چهره ها کم کار هستند
حسینی تصریح کرد: درست است افرادی که با اخلاص کاری را برای خدا انجام می دهند و وقفی می کنند به دنبال شناخته شدن و شهرت نیستند اما آیا رسانه ها نیز در این عرصه نباید گامی بردارند، شخصیتی مانند مرحوم آقامجتبی تهرانی که در جامعه و در میان عموم مردم شناخته شده بود درست است که به دنبال شهرت نبود و حتی اجازه پخش نوارهای خود را هم نمی داد اما چرا رسانه های ما در این عرصه وارد نشده و این عالم عارف را به جامعه عمومی کشور بیش از این معرفی نکردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخگویی به نیازهای کشور در عرصه وقف را دیگر رسالت رسانه ها خواند و عنوان کرد: وقف نماد نیکی از نسلی به نسل دیگر است، بسیاری از امور خیر مقطعی هستند اما وقف همواره جاری و ساری است همچنان که حضرت علی (ع) فرمود: پس از فوت واقف خوبی وقف پایان نمی یابد و برکات آن به بازماندگان او می رسد.
وی ابراز کرد: وقف دارای ابعاد اثرگذار اقتصادی، تربیتی و ... است، اگر رسانه های ما این هنر را داشته باشند که به جای طرح مسائل اختلاف برانگیز و بی فایده مطالبی از این دست که فرهنگ معنوی را در سطح جامعه ارتقا می بخشد و ارزش ها را در جامعه پررنگ می کند تبیین و تبلیغ کنند نقش ارزنده ای در حاکم کردن فضای ارزشی در جامعه ایفا می کنند.
این گزارش می افزاید: در حاشیه برگزاری این همایش با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیف نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه از نسخه عربی سایت راسخون و سند چشم انداز وقف رونمایی شد.
همچنین، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این همایش گفت: فرهنگ سازی برای ادای عادلانه حقوق وقف برای بهره دهی مناسب بر عهده رسانه است و دولت نیز به عنوان مجموعه اجرایی کشور باید برای رساندن موقوفات به بهره دهی صحیح اوقاف را پشتیبانی کند.
*نیازهای جامعه نسبت به وقف باید شناسایی شود
وی تاکید کرد: پرداختن به موقوفات موردنیاز جامعه و اطلاع رسانی در این عرصه از دیگر مسئولیت های رسانه است تا موقوفات نسبت به هم همپوشانی داشته باشند چرا که امروز شاهد آن هستیم که در یک نیت فراوانی قابل توجهی وجود دارد اما در در نیت دیگر با کمبود مواجه هستیم، بنابراین باید نیازهای جامعه در ارتباط با وقف شناسایی شود.
حجت الاسلام محمدی ابراز کرد: کمتر از 8 درصد موقوفات کشور به مساله تبلیغ و ترویج قرآن اختصاص دارد و این مساله با توجه به نیازهای جامعه ما و رویکرد و استقبال مردم به قرآن بسیار کم است ایجاد تعادل و تناسب به لحاظ جغرافیایی در مساله وقف نیز از مسائل قابل ملاحظه ای است که رسانه می تواند در این عرصه کمک و یاور سازمان اوقاف و امور خیریه باشد.
نماینده ولی فقیه تشکیل دبیرخانه دائمی وقف و رسانه را ضروری دانست و گفت: علاوه بر ایجاد دبیرخانه برای برگزاری جلسات کارشناسی در طول سال با محور ارتباط وقف و رسانه، هدفگذاری برای تعامل این دو نهاد و حرکت همسو با سند چشم انداز نظام نیز باید به عنوان ضرورتی اساسی نگریسته شود.
وی عنوان کرد: بنابر نظرسنجی های صورت گرفته بیش از 75 درصد مردم در رابطه با وقف و برکات آن بی اطلاع و یا کم اطلاع هستند. عدم ارتباط موثر مستاجران وقفی در پرداخت اجاره موقوفات نیز بعضا ناشی از همین معضل است، اگر رسانه از احکام فقهی حقوقی وقف اطلاع رسانی کند، بسیاری از این مشکلات برطرف می شود.
وقف در دوران دفاع مقدس نیز برای نیات واقف هزینه می شد...
بنابر گفته حجت الاسلام محمدی نمی توان به بهانه اینکه نظام اسلامی است عواید وقف را در هر مسیر و خاجر از دایره نیات واقف هزینه کرد، چراکه حتی امام راحل در دوران دفاع مقدس نیز بر اجرای نیت واقف تاکید داشتند و غیر از آن را ایجادکننده ضمانت می دانستند.
وی تاکید کرد: براساس فتوای همه مراجع شیعه عمل به نیت واقف واجب است و تبلیغ و تبیین هنرمندانه و عالمانه وقف و رسانه نیز به همین معنا است تا احکام حقوقی و شرعی آن در ابعاد مختلف برای عموم مردم جامعه تبیین شود، وقف یک امر تخصصی است و امروز بیش از 800 سوال تنها در باب وقف از مقام معظم رهبری استفتاء شده است.
بنابر گفته نماینده ولی فقیه میانگین موقوفات جدید توسط مردم در پایان سال 88 هر سال 200 موقوفه بوده است که به برکت اطلاع رسانی و همکاری های رسانه ای این میزان در سال 89 به یک هزار موقوفه و در سال 90 به یک هزار و 400 مورد افزایش یافته است.
وی یادآور شد: مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه از اصحاب رسانه این انتظار را دارد که در عرصه های مختلف از جمله مطبوعات و خبرگزاری ها و صداوسیما و حتی سینما که یکی از کارآمدترین ابزارها در تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف است به این موضوع توجه داشته باشد.
حجت الاسلام محمدی معرفی متولیان وقف را دیگر رسالت رسانه ها خواند و یادآور شد: هم اکنون 12 هزار متولی خاص مسئولیت اداره موقوفات در سراسر کشور را به عهده دارند. مساله جلب اعتماد مردم به دستگاه وقف و جلب اعتماد دستگاه وقف نسبت به مردم از مسائل بسیار مهم در این زمینه است که مورد غفلت واقع شده در این زمینه رسانه می تواند انتظار و توقعات مردم را به سازمان وقف و متقابلاً عملکردهای این دستگاه را به مردم اطلاع رسانی کند.
شایان ذکر است، تجلیل از مدیران رسانه های فعال در حوزه وقف با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام قرائتی، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر شخصیت های سیاسی فرهنگی از جمله برنامه های این همایش نیم روزه بود که در تالار وحدت تهران به کار خود پایان داد.

منبع: قدس آنلاین

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد