چه کنیم تا در رهن خانه، دچار مشکل ربا نشویم
پارسینه: همه مراجع (به جز آیت الله سیستانى): راه صحیح آن است که از اول به عنوان اجاره قرارداد بسته شود؛ به طورى که مالک، خانه خود را تا مدت مشخص به مبلغ معینى، به مستأجر اجاره دهد و شرط کند که مستأجر مبلغى را به او قرض دهد. اما اگر اول به عنوان قرض، پول را به صاحبخانه دهد - به شرط آنکه خانه را به کمتر از قیمت اجاره دهد - ربا و حرام است.
آیت اللّه سیستانى: اجاره به شرط قرض، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
توجه: اصطلاح «رهن» در رهن و اجاره خانه اشتباه رایج و مشهور است، اصطلاح قرض و اجاره (یا اجاره به شرط قرض) صحیح است. از این رو اصل قرض خمس ندارد. (بخشی از عقود با اندک تغییری در صورت و ساختار، شرعیت مییابند مانند رهن خانه که ماهیت دقیق آن قرض و اجاره است.)
پی نوشت:
امام، استفتاءات، ج. ۲ اجاره، س. ۳۵؛ رهبری، اجوبة الاستفتاءات، س. ۱۶۶۲؛ آیت الله وحید، منهاج الصالحین، ج. ۳، م. ۷۹۸؛ آیت الله تبریزى، استفتاءات، س. ۱۲۰۱؛ آیت الله مکارم، استفتاءات، ج. ۲، س. ۸۳۰؛ آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج. ۱، س. ۱۱۰۷؛ آیت الله صافى، جامع الاحکام، ج. ۱، س. ۱۲۰۵؛ آیت الله بهجت، توضیح المسائل، متفرقات، م. ۶؛ دفتر: آیت الله نورى؛ آیت الله سیستانى، منهاج الصالحین، ج۲، م. ۱۰۱۴. رساله دانشجویی سید مجتبی حسینی.
توجه: اصطلاح «رهن» در رهن و اجاره خانه اشتباه رایج و مشهور است، اصطلاح قرض و اجاره (یا اجاره به شرط قرض) صحیح است. از این رو اصل قرض خمس ندارد. (بخشی از عقود با اندک تغییری در صورت و ساختار، شرعیت مییابند مانند رهن خانه که ماهیت دقیق آن قرض و اجاره است.)
پی نوشت:
امام، استفتاءات، ج. ۲ اجاره، س. ۳۵؛ رهبری، اجوبة الاستفتاءات، س. ۱۶۶۲؛ آیت الله وحید، منهاج الصالحین، ج. ۳، م. ۷۹۸؛ آیت الله تبریزى، استفتاءات، س. ۱۲۰۱؛ آیت الله مکارم، استفتاءات، ج. ۲، س. ۸۳۰؛ آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج. ۱، س. ۱۱۰۷؛ آیت الله صافى، جامع الاحکام، ج. ۱، س. ۱۲۰۵؛ آیت الله بهجت، توضیح المسائل، متفرقات، م. ۶؛ دفتر: آیت الله نورى؛ آیت الله سیستانى، منهاج الصالحین، ج۲، م. ۱۰۱۴. رساله دانشجویی سید مجتبی حسینی.
منبع:انوارطاها
ارسال نظر