گوناگون

چرا هنوز از تولید خرطوم و سیم جمع کن جارو برقی عاجزیم؟

چرا هنوز از تولید خرطوم و سیم جمع کن جارو برقی عاجزیم؟

پارسینه: عضو اتاق بازرگانی ایران در رابطه با تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد گفت: تحریم‌ها به شانسی برای مدیران کشور تبدیل شده تا همه مسائل را گردن آن بیندازند و مشکلات را حل نکنند.


محمدحسین برخوردار عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه نوسانات ارزی در ایران از مرز عادی گذشته و حالت سینوسی پیدا کرده و در برخی موارد ورشکستگی‌هایی را برای کسب و کار‌ها رقم می‌زند کمااینکه تعداد زیادی از فعالان اقتصادی هم اکنون به خاطر همین موضوع در زندان‌ها به سر می‌برند درحالیکه تنها هدفشان اشتغالزایی و جلوگیری از واردات بی رویه کالا‌ها بود.

وی با اشاره به عوامل تأثیرگذار بر نوسانات شدید نرخ ارزی گفت: نرخ تورم، نرخ بهره ناشی از نقدینگی بالا، بدهی دولت، شاخص قیمت‌های کالا‌های صادراتی در مقابل کالا‌های وارداتی، ثبات قیمت ها، خروج و ورود سرمایه‌ها بر قیمت ارز موثر هستند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به وجود ۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد این نقدینگی در بانک‌ها مانده که ۸۰ درصد آن هم در سپرده‌های بلند مدت قرار گرفته است.

دولت برای جلوگیری از هجوم این نقدینگی به بازار ارز و مسکن و طلا مجبور به پرداخت بهره بالای بانکی است هرچند بهره‌های بانکی ۲۰ درصد کمتر از آن چیزی است که در تورم وجود دارد.
برخوردار یادآور شد: در حال حاضر تنها دو دهک جامعه از ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور استفاده می‌کنند و ۴۰ درصد آن برای هشت دهک باقی مانده است؛ بنابراین بیشترین فشار این تغییرات ارزی بر هشت دهک و دهک‌های پایین‌تر است.
وی در پاسخ به این سوال که کدام ارگان و نهاد نقش اساسی را در تثبیت و کنترل نرخ ارز و قیمت‌ها دارد گفت: میزان متوسط تورم در هر سال حدود ۱۸ درصد است که برای فشار نیامدن به مردم ما به التفاوت تورم خارجی با تورم داخلی روی ارز می‌گذارند.
برخوردار ادامه داد: دادستانی‌ها تعدادی از مفسدین را دستگیر می‌کنند، که کاری پسندیده و ضروری است، اما چرا وقتی دولت ارز هزار تومانی را ۳۵۰۰ تومان می‌کند و سرمایه مردم و فعالان اقتصادی را به یکباره در بانک به یک سوم کاهش می‌دهد و مردم را به فلاکت می‌کشاند کسی از آن‌ها سوال نمی‌کند؟
عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه مطرح کرد: واقعی کردن قیمت انرژی و در مقابل افزایش حقوق و دستمزد و پویا سازی صنایع به حل مشکلات ارزی کمک زیادی خواهد کرد. چهل سال است که در حال تولید لوازم خانگی و خودرو هستیم، اما هنوز از تولید یک خرطوم و سیم جمع کن جارو برقی عاجزیم.
برخوردار همچنین در رابطه با تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد گفت: این تحریم‌ها به شانسی برای مدیران کشور تبدیل شده تا همه مسائل را گردن آن بیندازند و مشکلات را حل نکنند. مسئولان برای قطع وابستگی نفتی و صادرات محور شدن اقتصاد باید برنامه ریزی و فساد‌ها را جمع کنند.
این کارشناس اقتصادی در پایان مطلب با بیان اینکه بخش خصوصی زندگی خود را به دلیل تلاطمات ارزی از دست داده گفت: متأسفانه عده‌ای با استفاده از این فضا و فاسد کردن مسئولان دولتی از رانت‌های اطلاعاتی استفاده می‌کنند.
منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر

  • ناشناس

    آی گفتی...
    بعد سالها و به مدد گرانی افسار گسیخته توفیق اجباری خرید جارو برقی ایرانی را یافتم
    با این وجود رفتم باصطلاح بهترین مدل و برند موجود را خریدم اونهم نزدیک به 1/5 میلیون تومن یعنی پول یه جارو برقی مارک بوش درجه 1
    به ماه نکشیده سیم جمع کنش خراب شد
    لوله هاشو تو هم میکنی دیگه در نمیان از هم
    برس را میخواهی عوض کنی و یه سری دیگه بزاری باید من خونه باشم وگرنه خانمم زورش نمیرسه
    قدرت مکشش بعد 4 ماه نصف شده
    کلا شده پرایدی برا خودش
    اما از اینور بشنوین که یه جارو برقی امریکایی داشتم ( البته مرگ بر آمریکا) که ده سال تمام عین سگ ازش کار کشیدیم وقتایی هم که خاموش بود بچه ها ازش بعنوان گاری سواری میکشیدن
    والله خراب نشد که نشد
    و فقط ازش خسته شدیم
    حالا میفهمم رونق تولید و کالای ایرانی یعنی چی
    جنس دست سوم خارجی رو نقد بخر اما جنس نو ایرانی رو از دم قسط بدون بهره هم نخر

  • ناشناس

    ژاپن 30سال پس از جنگ اتمی به کجا رسید ایران 31 سال پس از جنگ با عراق کجاست

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد