گوناگون

حاشیه‌های امروز جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران

پارسینه: سی و یکمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درحالی برگزار شد که در آن از موضوعات مربوط به قانون بودجه سال 92 تا انتقاد از لیست پیشنهادی کابینه دولت یازدهم از سوی برخی از اعضای هیات نمایندگان، انتقاد عضو اتاق تهران که در دوره چهارم شورای شهر رای آورده و از سوی اتاق بازرگانی علیه او پرونده سازی سازی شده، مشکل کمیسیون‌های این اتاق و ابراز نگرانی از ایجاد یاس در جامعه به دلیل احتمال کسری بودجه در نیمه دوم سال جاری بحث شد.

در ابتدای این نشست رییس اتاق تهران از به کارگیری تدبیر در عمل و مشاهده اخلاق و عقلانیت در جامعه صحبت کرد و اعلام کرد که امیدواریم در دولت یازدهم هر آنچه که پیش از این رخ داده فراموش کرده و با انسجام و وحدت بالقوه‌ها در کشور بالفعل کنیم.

در ادامه موضوع کمیسیون‌های تخصصی اتاق تهران مورد بحث قرار گرفت و براساس آن آیین نامه جدیدی در اتاق تصویب شد.

براساس این آیین نامه قرار شد از این پس جلسات رسمی هشت کمیسیون‌ تخصصی اتاق به جای هفت نفر با پنج نفر نیز برگزار شود.

انتقاد به عدم حضور نمایندگان دولتی در اتاق بازرگانی

در طی این بحث‌ها عده‌ای از فعالان بخش خصوصی حاضر در هیات نمایندگان اتاق تهران به عدم حضور فعال نمایندگان دولتی انتقاد کردند.

در ادامه این نشست بهادران یک کارشناس اقتصادی تحلیل کلی از بودجه سال 92 ارائه کرده و گفت: مقایسه درآمدها و هزینه‌ها منهای درآمدهای نفتی نشان می دهد که درآمدهای بودجه معادل 91 هزار میلیارد تومان و هزینه‌های آن معادل 128 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: براساس بودجه درآمدهای نفتی در سال 91، 51 هزار میلیارد دلار و در سال 92 ، 26 میلیارد دلار پیش بینی شده است که از این میزان 26 درصد باید به صندوق توسعه ملی، 14.5 درصد به وزارت نفت و دو درصد بابت عیدی سال قبل کسر شود. براین اساس تنها 57.5 درصد بودجه برای امسال باقی می‌ماند.

امسال کسری بودجه شدید خواهیم داشت

بهادران با تاکید بر این‌که براساس گزارش آژانس در پنج ماهه اول سال ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت در روز به فروش رسانده گفت: از مبلغ کل بودجه 7000 میلیارد تومان تسهیلات خرید گندم، 2900 میلیارد تومان بابت بخش کشاورزی، آب و منابع طبیعی، 2900 میلیارد تومان به طرح‌های صنعتی و 4287 میلیارد تومان به تامین سرمایه در گردش از صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که در بودجه امسال ابزاری برای مبارزه با تحریم، کاهش بیکاری و رشد اقتصادی تا هشت درصد دیده نشده است بیان کرد: اگر بخواهیم این قانون را امسال اجرا کنیم کسری بودجه شدیدی پیش خواهد آمد و در نهایت دیگر نمی‌شود سیاست‌های پولی و تورم را کنترل کرد.

به گفته وی، بودجه برنامه ریزی مالی یک کشور است که تمام هزینه‌ها و درآمدهای یک کشور برنامه ریزی می‌کند.

بهادران درباره اهداف بودجه که از سوی رییس جمهور فعلی به مجلس اعلام شده است خاطرنشان کرد: در حالی که انتظار کسری بودجه شدید می رود که رییس جمهور دولت دهم اهداف این بودجه را حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، استفاده از ظرفیت‌های داخلی اقتصادی، مشارکت بیشتر بخش غیر دولتی در اقتصاد، تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی، کاهش نرخ بیکاری تا هفت درصد، کاهش نرخ تورم و مقابله با تحریم‌ها اعلام شده است.

وی ادامه داد: رقمی معادل 518 هزار میلیارد تومان معادل 73 درصد از بودجه کشور را شرکت‌های دولتی تشکیل می دهند و از این میزان قرار است دولت 28 میلیارد تومان سود ببرد.

به گفته بهادران ، بودجه عمومی دولت در سال قبل 144 هزار میلیارد تومان بود که تنها 107 هزار میلیارد تومان محقق شد. امسال بودجه عمومی دولت را 210 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده و این بدین معنی است که بودجه عمومی دولت 46 درصد رشد یافته است.

دولت چهار دوازدهم بودجه را خرج کرده!

در ادامه این نشست مجیدرضا حریری عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر این‌که باید به مردم واقعیت‌ها را بگوییم تصریح کرد: دولت بیش از چهار دوازدهم از بودجه را در سه ماهه اخیر خرج کرده است اگر واقعا دولت بیش از این میزان از بودجه را خرج کرده باشد باید نسبت به آن هشدار داد.

پورفلاح دیگر عضو اتاق تهران بیان کرد:‌ پشتیبانی از برخی مدیران فعال در دولت فعلی در وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت لازم است و بهتر است از آن‌ها در دولت بعدی نیز استفاده شود.

وی ادامه داد: پیش از انتخابات هر هشت کاندیدا پارامترهای اقتصادی را مطرح کردند ولی در ارتباط با مالیات نمایندگان مجلس با پیگیری طرح از حمایت از تولید جایگاه آن را در برنامه‌های دولت پررنگ کردند.

به گفته پورفلاح، جای پای بخش خصوصی در بودجه دولت مشخص است.

دولت فعلی بار گرانی را بر دوش دولت یازدهم نیندازد

محسن بهرامی ارض اقدس نیز با تاکید بر این‌که‌ در سال‌های گذشته که بودجه منطقی‌تر تهیه می‌شد با کسری بودجه مواجه بوده‌ایم گفت: امسال که واضح است طرف درآمدهای بودجه محقق نمی‌شود واضح است که اگر چهار دوازدهم را رفع کنیم هیچ درآمدی برای نیمه دوم سال نمی‌ماند.

وی ادامه داد: دولت جدید با مشکل اعتباری مواجه می‌شود و انتظار معجزه از رییس جمهور منتخب ممکن است به یک ناامیدی مبدل شده و اثرات منفی در بین جامعه داشته باشد.

بهرامی با تاکید بر این‌که دولت حتی ممکن است نتواند یارانه‌ها را نیز پرداخت کند خاطرنشان کرد: بحث تاخیر در اعلام افزایش قیمت حامل‌های انرژی و کالاهای اساسی در دولت فعلی منصفانه نیست.

وی ادامه داد: دولت احمدی نژاد باید هر گونه افزایشی را قبل از انتقال دولت‌ها انجام دهد نه این که با هزینه کردن از بودجه افزایش قیمت‌ها را به گردن دولت بعدی بیندازند.

مسوولبت‌های دولت بازتعریف شود

جمشید عدالتیان بیان کرد: مسوولیت‌های دولتی باید باز تعریف شوند. چون دشمن دولت را هدف قرار داده است.

وی با تاکید بر این‌که بخش خصوصی باید با سودی که به دست می‌آورد به بودجه دولت کمک کند تصریح کرد: ما باید برای تامین بودجه به دولت کمک کنیم مالیات‌ها باید از سود دریافت شود و فضای کسب وکار باید به سمتی پیش رود که بنگاه‌ها سودده شوند.

مسعود دانشمند دیگر عضو اتاق تهران خاطرنشان کرد: در شرایط ویژه بودجه نیز باید ویژه تعریف می‌شد تحریم‌های جدید قرار است بر روی ریال ایران عمل کند و این موضوع به شدت بر شرایط داخلی کشور موثر است.

وی افزود:‌ارزی که تا الان از طریق صرافی‌ها به صورت ریال وارد کشور می‌شد هدف تحریم‌ها قرار گرفته و در کجای بودجه راهکاری برای مقابله با این تحریم‌ها دیده می‌شود.

ابراز نگرانی نهاوندیان از لیست منتشر شده

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست رییس اتاق تهران به لیست پیشنهادی برخی از اعضای اتاق ایران درباره کابینه دولت یازدهم اعتراض کرده و در این باره اعلام کرد که موضع اتاق تهران و اتاق ایران نباید با هم متفاوت باشد.این اظهارات مورد انتقاد جمعی از اعضای هیات نمایندگان قرار گرفت و به اعتقاد آنان تهیه چنین لیستی مورد تایید است.

برخی از اعضای هیات نمایندگان خطاب به رییس اتاق تهران اعلام کردند که چرا به جای تایید و تهیه چنین لیست‌هایی باید آنان را تکذیب کرد.

در ادامه آل اسحاق نیز بیان کرد که دیروز نهاوندیان رییس اتاق ایران ضمن تماس تلفنی با او نسبت به انتشار چنین لیستی ابراز نگرانی کرده است.

اتاق بازرگانی بر علیه من پرونده‌سازی کرد

همچنین یکی از اعضای اتاق تهران که در انتخابات دوره چهارم شورای شهر از سوی مردم انتخاب شد از پرونده سازی که اتاق بازرگانی بر علیه او انجام داده به رییس اتاق تهران اعتراض کرده و گفت: من برای پیگیری این موضوع خواستار ملاقات حضوری با نهاوندیان رییس اتاق ایران بودم ولی دراین جریان همه مقامات طراز اول کشور را ملاقت کردم جز نهاوندیان!

در حالی که فاطمه دانشور این عضو تهران نسبت به عملکرد اتاق بازرگانی با بغض اعتراض می کرد بیان کرد که اتاق بازرگانی با حیثیت من بازی کرده و این موضوع باید حل شود.

در ادامه یحیی آل اسحاق رییس اتاق ایران تلاش کرد تا اظهارات این عضو هیات نمایندگان تمام شود.
منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد