گوناگون

بیمه چقدر هزینه دارو و درمان را می دهد؟

پارسینه: هزینه های درمان و دارو همواره یکی از مشکلات و نگرانی های بیماران در طول 8 سال گذشته و حتی سال های پیش از محمود احمدی نژاد...

پارسینه-گروه اقتصادی: هزینه های درمان و دارو همواره یکی از مشکلات و نگرانی های بیماران در طول 8 سال گذشته و حتی سال های پیش از محمود احمدی نژاد بوده است.

در سال هاس اخیر نیز با تشدید تحریم ها و کمبود دارو ، هزینه های درمان فزونی یافت تا مشکلات بیماران صعب العلاج و بیماران خاص بیشتر و بیشتر شود.

در این میان بیمه های درمانی نیز خدمات چندانی را به بیماران تحت پوشش ارائه نمی دهند تا آنها را به زندگی امیدوار کنند.

این در حالی است که بيمه يکي از مسايل مهمي است که در دنياي امروز نقش بسيار جدي در عرصه هاي مختلف جامعه بازي مي کند. بيمه ضمانت کننده سلامت اقتصادي و البته پزشکي جامعه است، البته به شرطي که به واقع حمايت کننده بيمه شده باشد، ولي در حال حاضر دفترچه بيمه تأمين اجتماعي در زمينه ارايه خدمات تبديل به دفترچه اي اگر نگوييم بي خاصيت، بسيار کم خاصيت شده است که کمترين حمايت را از بيمه شده مي کند.

در حال حاضر يارانه يا به عبارتي فرانشيزي که بيمه خدمات درماني براي بيماران خود پرداخت مي کند، حدود 27 درصد هزينه هاي درمان است! اين رقم که کمتر از يک سوم را شامل مي شود، در صورتي قابل استفاده است که پزشک يا مرکز درماني مورد نظر با بيمه تأمين اجتماعي قرارداد داشته باشد.

اين در حالي است که تمام مراکز بهداشتي خصوصي و بيشتر متخصصين در رشته هاي مختلف طرف قرارداد با بيمه تأمين اجتماعي نيستند!

اين موضوع باعث مي شود علاوه بر اينکه بيمه شدگان با دايره محدودي از پزشکان متخصص مواجه، مراکزي که با بيمه طرف قرارداد هستند، هميشه شلوغ و پرازدحام باشد و متخصصين در اين گونه مراکز - خواسته و ناخواسته - نمي توانند خدمات رساني قابل توجهي داشته باشند.
در هر حال هرچند بیمه نقش زیادی در پرداحت هزینه های بیماران ندارد اما در هر حال به قول معروف لنگه کفش کهنه در بیابان نعمت است و برای همین بسیاری از افرادی که بیمه نیستند تمایل دارند از بیمه های درمانی استفاده کنند.

در این میان بعد از روی کار آمدن دولت روحانی، مديرعامل سازمان تامين اجتماعي بر ضرورت پيگيري اجراي مجدد طرح «بيمه روي تخت بيماران» توسط بيمه سلامت ايرانيان تاکيد کرده است تا امیدها برای بیمه همگانی بیماران بیشتر شود.

گفتنی است، در صورت اجراي اين طرح هر بيماري که به بيمارستان مراجعه کند و از بيمه‌هاي درماني برخوردار نباشد، مي‌تواند به محض مراجعه به بيمارستان، بيمه روي تخت شود.

سيد تقي نوربخش ، درباره چگونگي اجراي طرح «بيمه روي تخت بيماران» که از اواخر سال 87 با اجرايي شدن طرح بيمه پايه ايرانيان حذف شده بود، گفته: طرح «بيمه روي تخت بيماران» با سازمان تامين اجتماعي نيست و با بيمه سلامت ايران است و آقاي محسني بندپي بايد براي اجراي مجدد اين طرح پيگيري کند.

طرح بيمه بستري که از اواخر سال 87 با اجرايي شدن طرح بيمه پايه ايرانيان حذف شده بود، بر اساس مصوبه مجلس و تخصيص بودجه جداگانه‌اي در اين زمينه در قانون بودجه سال 89، قرار بود از سال 89 مجددا با عنوان بيمه روي تخت به اجرا گذاشته شود.

آنچه نمايندگان مجلس را بر آن داشت که وزارت رفاه و سازمان‌هاي بيمه‌گر درماني را موظف به آغاز اجراي مجدد طرح بيمه بستري کنند، برخي نواقص و محدوديت‌هاي موجود در بيمه پايه ايرانيان بود، به‌عنوان مثال سرپرست خانوار متقاضي دريافت دفترچه بيمه در صورتي که داراي همسر و همچنين فرزند زير 18 سال بود، بايد براي تمامي اعضاي خانوار با پرداخت حق سرانه‌ سالانه، دفترچه دريافت مي‌کرد که همين امر، سرپرستي را که قدرت مالي چنين مانوري را نداشت، از دريافت دفترچه درماني منصرف مي‌کرد.

در واقع اين گروه از افراد جامعه نه تنها نمي‌توانستند تحت پوشش بيمه پايه ايرانيان قرار بگيرند بلکه از بيمه موردي بستري نيز محروم شده بودند.انتقادهاي نمايندگان مجلس و برخي کارشناسان حوزه بيمه‌هاي درماني به اين برنامه وزارت رفاه که حذف بيمه موردي بستري را رقم زده بود، موجب شد مجلس خواستار احياي مجدد بيمه بستري يا همان بيمه روي تخت شود.

به اين ترتيب، علاوه بر اجراي طرح بيمه ايرانيان، هر بيماري که به بيمارستان مراجعه کند و از بيمه‌هاي درماني برخوردار نباشد، مي‌تواند به محض مراجعه به بيمارستان، بيمه روي تخت شود و حالا با اظهارات رئیس جدید تامین اجتماعی امید می رود که این طرح اجرایی شود.

هر چند که همانطور که گفته شد پرداخت های بیمه به بیماران بسیار محدود است اما در هر حال همین مبلغ هم برای کم درآمدها و بی بضاعت ها بسیار اهمیت دارد.


ارسال نظر

  • ناشناس

    هرچه دلش می خواد

  • بهرام

    اگر بيمه ها همين 27 درصدي كه پوشش مي دهند را هم به دست خود مردم بدهند مردم خودشون بيشتر به سلامتي شخصي خودشون ميرسند و اين همه هزينه هاي غير ضروري بيمه ها هم لازم نداريم. بيمه در واقع دكاني براي دولت و خودهاشون هست همين.

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد