گوناگون

آیا فسادهای بیشتر از ۹ هزار میلیارد در کار است؟

آیا فسادهای بیشتر از 9 هزار میلیارد در کار است؟

پارسینه: هنوز از یادها نرفته است که در دوران محمود احمدی نژاد ، برای اولین بار بزرگترین فساد بزرگ تاریخ اقتصاد ایران معروف به فساد 3 هزار میلیارد تومانی ...

پارسینه-گروه اقتصادی: هنوز از یادها نرفته است که در دوران محمود احمدی نژاد ، برای اولین بار بزرگترین فساد بزرگ تاریخ اقتصاد ایران معروف به فساد 3 هزار میلیارد تومانی در دولت دهم شکل گرفت و این فساد زلزله در نظام بانکی کشور به پا کرد؛ فسادی که منجر به محکومیت معاونان چند وزیر و متواری شدن مدیرعامل بزرگترین بانک دولتی ایران شد.

از همان دوران اما هر چند وزیر اقتصاد وقت تنها از مجلس کارت زرد گرفت و استیضاح نشد اما ماجرای مبارزه با فساد اقتصادی بسیار حدی تر شد.

البته اسامی فاسدان اقتصادی تا چایان 8 سال نیز از جیب محمود احمدی نژاد بیرون نیامد تا نوبت به حسن روحانی برسد و او برنامه های تازه ای برای مبارزه با فساد داشته باشد.



با پیش آمدن ماجرای بابک زنجانی اما عزم دولتی ها برای رونمایی از فسادها و مبارزه با آن جدی تر شد.

ماجرا هم از این قرار بود که چندي پيش رئيس جمهور نامه اي به اسحاق جهانگيري معاون اول خود نوشت و از وي خواست که همه امکانات دولت را به کار برده و ويژه خواراني که از شرايط تحريم کشور سوء استفاده کرده را پيگيري و مجازات نمايد.

تا اینکه محمد نهاونديان رئيس دفتر رئيس‌جمهوري درباره گزارش جهانگيري از اقدامات دولت درباره ويژه خواران گفت: «معاون اول، اين گزارش را به رئيس‌جمهور ارائه کرده است. »
بعد از آن اما حسن روحانی در دومين نامه به معاون اول خود بر لزوم پيگيري سياست مبارزه با وِيژه خواران اصرار کرد.

روحانی در دومين نامه‌ به معاون اول خود، ضمن قدرداني از تلاش‌هاي وي و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي در ارائه گزارش اقدامات يک‌ماهه در مقابله با سوءاستفاده و ويژه‌خواري‌هاي اقتصادي، بر پيگيري جدي تصميمات اين ستاد تاکيد کرد.

به این ترتیب بود که مبارزه با فساد در دولت یازدهم کلید خورد.کلید خوردنی که با رونمایی از ماجرای فسادهای جدید چون فساد 9 هزار میلیاردی در دولت قبل همراه بود.

چندی قبل بود که اکبر ترکان دستیار ارشد رئیس‌جمهور خبر از تخلف مالی 10هزار میلیاردی داد تا دکتر حسن روحانی در هرمزگان به تشریح تخلف 9هزار میلیاردی بپردازد.

روحانی با بیان اینکه «عده‌ای در کشور سختی می‌کشند و دچار مشکل هستند و عده‌ای با حیله پول بیت‌المال را برداشتند؛ آن هم نه به مقدار کم» یادآور شد: زمانی که بحث فساد 3هزار میلیارد تومانی مطرح بود، دهان‌ها از این میزان باز بود و اکنون 9هزار میلیارد تومان است. تازه ما مطمئن نیستیم که این 9هزار میلیارد تومان همه‌اش باشد و ممکن است چیزهای دیگری هم باشد که بعدا کشف شود.

با این تفاسیر به نظر می رسد رونمایی از فسادهای اقتصادی جدیدی در راه خواهد بود.فسادهایی که پول های بیت المال و حق مردم را از خزانه کشور خالی کرده اند و حالا باید حسابرسی شوند.باید منتظر ماند و دید دولت یازدهمی ها چقدر در این مهم موفق خواهند بود.

ارسال نظر

  • ناشناس

    بیش از 9 هزار هم هست در ایران هر چیزی ممکنه ....

  • ازیزد

    شک نکن .فقط شما امار انچه را که رصد کردهاند می بینید مابقی هنوز هویدا نشده است .

  • ناشناس

    طبق محاسبات مجلس در 8 سال دولت قبل مبلغی حدود بیش 50 هزار میلیارد از فروش نفت در آن مدت به خزانه تحویل داده نشد

  • یخکشی

    هرکسی یا کسانی که پول این ملت را بالا میکشند. خدا کند در این دنیا وآن دنیا خوار وذلیل شوند.

  • سروش

    تکلیف هفتاد هزار میلیارد تومان بدهی دولت دهم به بانک مرکزی را لطفا پیگیری بفرمایید....این مبلغ کجا هزینه شده و از چه محلی باید تامین شود...در دولت دهم قرار شد از دریافت کنندگان ارز مرجع مابه التفاوت گرفته شود و این 70000میلیارد تومان تسویه گردد....

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد