گوناگون

نخستین گام چین برای بین‌المللی‌کردن ارزملی خود

پارسینه: دولت چین درصدد است با تاسیس یک بانک و یک بازار فراساحلی در شهر زوریخ سوئیس، نخستین گام به سوی بین المللی کردن ارز ملی خود در اروپا را بردارد.

به گزارش پارسینه و به نقل از ایرنا، «لی کچیانگ» نخست وزیر چین که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی اقتصاد به داووس سوئیس سفر کرده، با «سیمونتا سوماروگا» رئیس جمهوری آن کشور دیدار و گفت وگو کرد.

براساس یادداشت تفاهمی که توسط روسای بانک مرکزی چین و سوئیس امضا شد، دو طرف توافق کردند نخستین شعبه از یک بانک چینی در مرکز مالی زوریخ سوئیس افتتاح شود که از «رنمینبی» (RMB) پول رسمی کشور چین استفاده کند.

«رنمینبی» یکای پول رسمی کشور چین است؛ یکای اصلی آن هم یوان است. این پول از لحاظ قانونی در سرزمین اصلی چین رایج است اما در هنگ کنگ و ماکائو رایج نیست. رنمینبی در ترجمه به معنی پول رایج مردم گفته می شود.

خبرگزاری دولتی چین (شینهوا) روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که دو طرف همچنین توافق کردند تا نخستین بازار فراساحلی را در زوریخ افتتاح کنند که در آن با ارز ملی چین داد و ستد شود.

بنابراین گزارش، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند این اقدام، نخستین گام به سوی استفاده از ارز دولتی چین در بازارهای بین المللی به ویژه اروپا است.

دولت چین درصدد است با اجرای سیاست های ارزی و اصلاحات، ارزش ارز ملی خود را افزایش و آن را به عمده ترین ذخایر ارزی جهان تبدیل کند.

پکن در سال های اخیر با ایجاد بازارهای فراساحلی در هنگ کنگ و لندن سعی کرده تا «یوان» را بیش از پیش به یک ارز ملی تبدیل کند.

بانک های مرکزی چین و سوئیس سال گذشته توافقی را در راستای ارز ملی دو کشور به ارزش 150 میلیارد یوان (معادل 24 میلیارد دلار) امضا کردند.

شینهوا گزارش داد، «لی» همچنین با سرمایه گذاری 8 میلیارد دلاری چین در سوئیس در قالب برنامه سرمایه گذاری خارجی موافقت کرده است.

نخست وزیر چین و رئیس جمهوری سوئیس همچنین توافقنامه های دیگر در زمینه غذا، دارو، تحقیقات علمی و تبادل نیروی انسانی امضا کردند.

«لی کچیانگ» برای شرکت در چهل و پنجمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد به شهر زوریخ سوئیس سفر کرده است.

این اجلاس که از اول بهمن ماه جاری آغاز شده، فردا (شنبه) به کار خود پایان می دهد.

در این اجلاس که «کلاوس شوآب» موسس آن است، مقام های کشورهای مختلف از جمله احمد داوود اغلو نخست وزیر ترکیه، فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان، متیو رنزی نخست وزیر ایتالیا، سیمونتا ساموراگا رییس دولت فدرال سوییس، جاکوب زوما رییس جمهوری آفریقای جنوبی، باجی قاید السبسی رییس جمهوری تونس و لی کچیانگ نخست وزیر چین حضور دارند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد