گوناگون

عامل اصلی مرگ‌های زودرس

پارسینه: معاون فنی مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیردار وزارت بهداشت گفت: ۸۴ درصد عوامل مرگ و میر در کشور مربوط به بیماریهای غیرواگیردار است که بیماری‌ قلبی و حوادث ترافیکی در صدر این عوامل هستند.

علیرضا مغیثی ظهر امروز در همایش سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیردار و عوامل خطر در یزد اظهار داشت: اگر آمار مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی را به آمار بیماری‌های غیرواگیرداری که سبب مرگ‌های زودرس در افراد می‌شوند، اضافه کنیم، می توان گفت که ۸۴ درصد عوامل مرگ و میر در کشور مربوط به بیماری‌های غیرواگیردار است.

وی عنوان کرد: بیماری های قلبی و عروقی در صدر عوامل مرگ و میر قرار دارند و پس از آن بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان‌ها و دیابت قرار دارند اما اگر حوادث ترافیکی را در این زمره قرار دهیم، بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی، تصادفات عامل اصلی مرگ‌های زودرس است.

مغیثی با اشاره به آمار کشته‌های حوادث ترافیکی در کشور بیان کرد: در طول ۱۰ سال گذشته ۲۷ هزار نفر در کشور بر اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست داده اند و گرچه این آمار طی سال‌های اخیر کاهش داشته است اما هنوز آمار مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در ایران دو برابر میانگین آمارهای جهانی است.

وی، پیشگیری را هم در حوزه بیماری‌های غیرواگیردار نظیر بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت، فشار خون، بیماری‌های تنفسی، تصادفات و ... بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: در این راستا سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیردار تدوین شده است.

مغیثی افزود: این سند ابتدا در چهار شهر نقده، مراغه، بافت و شهررضا اجرا شد، افزود: این طرح اکنون از حالت پایلوت خارج شده و اجرای آن به همه استانها ابلاغ شده و دوره های آموزشی برای بهورزان و دیگر دست‌اندرکاران امر آغاز شده است.

وی بیان کرد: این سند ۱۰ ساله و دارای ۱۳ هدف کلی و ۹ هدف بین المللی است و به تصویب شورای عالی سلامت نیز رسیده است.

در این همایش ۳۰۰ نفر از کارشناسان مراکز بهداشتی و درمانی استان یزد حضور داشتند.
منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

  • ناشناس

    فقط مرغ؟
    همه موادی که در تهیه انواع غداهای نذری بکار رفته گران شد...

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد