یادداشتی از محمدرضا زائری:فقط برای اعدام پول می دهیم!
پارسینه: محمدرضازائری/بسیاری از ما از سر غیرت دینی و شور احساس و عاطفه در جلسات مختلف مرگ را برای این جوان مجرم آرزو کردیم و بسیاری از ما حاضر شدیم مبالغ کلان – گاه تا صد میلیون – به ریال و دلار برای اعدام او جایزه تعیین کنیم . پرسش تلخ من این است : اگر دو یا سه هفته قبل کسی به ما می گفت که قصد دارد برای معرفی شخصیت حضرت امام هادی علیه السلام کتابی منتشر کند یا فیلمی بسازد کدامیک از ما برای کار او نه صد میلیون بلکه فقط چند هزار تومان هزینه می کردیم؟
1-موضوع پیچیده است
ساده انگاری و برخورد سطحی با پدیده های اجتماعی و فرهنگی بسیار خطرناک است . خطاست اگر گمان کنیم چنین مسائلی بسیط و ساده اند و مثلا یک فرمول خیلی سطحی دارند که آمریکا تصمیم گرفته اهانت کند و یک خواننده را وسیله کرده و تمام . این گونه حل و فصل کردن موضوع شاید برای شعار و راهپیمایی مناسب باشد اما برای مقابله با خطری بزرگ و پیچیده که دارای لایه های متعدد و عوامل و مولفه های فراوان آشکار و پنهان است قطعا راهگشا نخواهد بود .
2-فقط ما نیستیم
گرچه بی تردید جریان بین المللی مبارزه با عقاید مکتب اهل بیت به دلیل خطر فزاینده اسلام انقلابی و معتدل و عقلانی برای استکبار جهانی بیش از هر کسی این باور را هدف گرفته اما باز هم فقط ما نیستیم که مقدساتمان مورد اهانت قرار می گیرد . استفاده از تجربه ها و راهکارهای دیگران مخصوصا کلیسای مسیحی - مانند محاکمه فیلمساز اروپایی در سال 99 میلادی می تواند در برخی موارد برای ما قابل مطالعه باشد .
3-این داستان ادامه دارد
این ماجرا فقط یک مورد و دو مورد نیست و اساسا هدف زمینه سازی برای عادی شدن توهین به باورها و قداست زدایی از آنهاست ، پس باید در هر تدبیر و سیاستگذاری و برخورد این نکته را در نظر گرفت و از همین حالا برای اتفاقات بعدی فکر کرد .بدون تردید خطرهای بسیار بزرگتر و بسیار تلخ تر در راه است .
4-به کاستی هایمان توجه کنیم
این رویدادها گرچه تلخ وآزار دهنده اند ، می توانند بهانه ای شوند تا به کاستی های خودمان و عواملی که در عملکرد فرهنگی ، اجتماعی و مذهبی خودمان زمینه ساز وقوع آنها شده اند بیاندیشیم و بعد از شعار و ناسزاگویی و فریاد و تبلیغات کمی هم در خلوت و جدیت جلسات کارشناسی و علمی و تخصصی به تامل و مطالعه و چاره اندیشی بپردازیم .
5-ریشه ها را باید جستجو کرد
ریشه هایی که زمینه ساز چنین رویدادهایی هستند باید شناسایی و تحلیل شوند . گسترش مراجعه جوانان به برخی شبکه های ماهواره ای و سایت های اینترنتی و شیوع تماشای تصاویرو فیلمهای غیراخلاقی که منجر به ریختن قبح و زشتی برخی رفتارها و گفتارهاست و سرانجام به رواج بی حیایی کمک می کند عوامل شناخته شده ای در رفتار سیاسی و فرهنگی ما دارد . اگر شیطان به اذن " شارکهم فی الاموال و الاولاد " در همه تار و پود جامعه ما نفوذ یافته است باید ریشه ها را در ساحت اقتصاد و اخلاق نیز جستجو کرد .
6-در زمین آنها بازی نکنیم
بی تردید دشمن در طراحی و برنامه ریزی برای چنین مسائلی همه حرکت های بعدی و عکس العمل های ما را محاسبه کرده است پس باید بسیار مراقب باشیم که واکنش های ما همان رفتارهای مورد انتظار آنها نباشد و در زمین آنها بازی نکنیم . باید به شیوه مهندسی معکوس ببینیم آنها از چنین فرایندی به دنبال چه هستند ، آن وقت شاید لازم باشد در خیلی از رفتارها و گفتار ها و واکنش های احساسی مان تجدید نظر کنیم .
مثلا اگر انها در پی این باشند که با تکرار مستمر این اتفاقات و صدور احکام ارتداد اصل این حکم شرعی و قاطع الهی را عادی و تکراری جلوه دهند ودر نتیجه فتوایی که پیش از این اگر چند ده سال یکبار صادر می شد و آذرخش " الیوم استعمال توتون و تنباکو در حکم محاربه با امام زمان است " می توانست تا اندرونی شاه را هم بسوزاند و حکم اعدام سلمان رشدی می توانست همه محاسبات غرب را به هم بریزد حالا هر چند روز یکبار صدور یک حکم ارتداد و یک فتوای جدید به مرور از قاطعیت و اهمیت جایگاه مرجعیت و نقش فتوای شرعی بکاهد ، ما نمی توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم و همان نقشی که آنها دوست دارند بازی کنیم . شاید اصلا لازم نبود این موضوع رسانه ای شود و می شد تجاهل کرد و آن را در حد برخی لینک های محدود اینترنتی نگهداشت و به جای آن برای جریانی که چند سال است راه افتاده چاره اندیشی جدی تر کرد . بالاخره باید از خودمان بپرسیم که سالی چند بار پیاده روی و عزاداری خیابانی اهمیت و اثر خواهد داشت و اگر در درازمدت هر هفته به این واکنش دچار شدیم آیا خودمان جایگاه و تاثیر آن را خنثی نکرده ایم ؟ بالاخره فتوایی که هر صد سال یکبار صادر شود با فتوایی که هر هفته و هر ماه صادر شود فرق می کند و عزاداری خیابانی گسترده که هر سال روز عاشورا باشد با حضور اجتماعی که هر ماه بخواهد تکرار شود تفاوت خواهد کرد .
7-ایجابی برخورد کنیم
شک نیست که باید با چنین رویدادهایی برخورد قاطع کرد و علاوه بر بالا بردن هزینه چنین اهانت هایی باید حکم شرعی را نیز بی تعارف اجرا نمود و با جدیتی نظیر حرکت نهادهای امنیتی در روزهای اخیر برای دستگیری برخی عوامل داخلی با آن ها برخورد قاطع داشت ، اما در عین حال نباید رفتارهای ناگزیر سلبی ما را از عملکرد و کنش های ایجابی غافل کند . تدریس قرآن توسط یک کشیش آمریکایی در کلیسا در مقابله با قرآن سوزی یک کشیش افراطی می تواند یک نمونه باشد .
8-اجماع عمومی لازم است
باید کاری کرد که همه دنیا ببینند و باور کنند که اعتقاد ما به مقدسات موضوعی فراگیر است و افراد گوناگون با سلیقه ها و گرایشهای سیاسی و فکری مختلف در این نقطه با هم جمع می شوند وهیچ کس با هیچ توجیهی به هیچ وجه نمی تواند از این خط قرمز عبور کند . باید به اشکال مختلف رسانه ای این اجماع را نشان داد . مشارکت هنرمندان و چهره های اجتماعی در کمک به سیل زدگان در آمریکا و مصاحبه مشترک سه رییس جمهوری آمریکا ( اوباما ، کلینتون و بوش ) نمونه هایی برای این نمایش قدرت هستند .
9-قضیه دولتی نشود
نباید اجازه داد چنین حرکت های به یک برنامه رسمی و اداری و دولتی تنزل یابد . از صدوربیانیه تا چاپ پوستر و برگزاری راهپیمایی باید خیلی مراقب بود که موضوعی اعتقادی و اجتماعی ودینی که از متن باور و قناعت مردم ریشه می گیرد به یک حرکت سیاسی دولتی تبدیل نشود . اگر نهایت این واکنش ها به موضعگیری کلیشه ای و قابل پیش بینی صداوسیما وبیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و خطبه نمازجمعه ختم شد قطعا اثر و نتیجه یک جریان عمومی مردمی را نخواهد داشت .
10-جبهه اصلی را فراموش نکنیم
هدف اصلی در این توهین ها و قداست زدایی هایی از میان برداشتن اساس قرآن وشخص پیامبراکرم است وقطعا اگر دشمنان ما می توانستند از همان اول به سراغ محورهای اصلی بروند می رفتند ، اما آنها به خوبی می دانند از همان ابتدا نمی شود در فضای فرهنگی و دینی ایران به سراغ حضرت امام حسین و امام هشتم رفت و در نتیجه از جایی دیگر شروع می کنند تا آرام آرام به هدف اصلی نزدیک شوند . از همین رو باید به تقویت جبهه اصلی بپردازیم و بدانیم تقویت سنگرهای اصلی مهمترین راه برای حفظ و بقا در مقابل این توطئه هاست . ترویج معارف اصیل قرآنی و گسترش فرهنگ و محبت حسینی می تواند ضامن سلامت باورهای ما در مقابل این طوفان های سهمگین باشد .
11-نقاط درخشان میراث خود را معرفی کنیم
امر" علموا الناس محاسن کلامنا " راه را به ما نشان داده است . اگر دشمن می خواهد با تکرار این رویدادها به مخاطب بین المللی بگوید در باور اینها آزادی بیان نیست ، ما باید تجربه های بی نظیر رفتار کریمانه اهل بیت و برخوردهای بزرگوارانه آنها و کلمات درخشان و سیره شگفت انگیز شان را عرضه و معرفی کنیم و نشان بدهیم چگونه برای هدایت و نجات انسان از خود گذشته اند و برترین تجربه های گفتگو و تعامل و تفاهم را رقم زده اند .
12-با زبان مخاطب بین المللی سخن بگوییم
امروز هر چه می گوییم در دنیا پخش می شود و اگر به زبانی غیر قابل فهم سخن گفته باشیم سوء تفاهم ایجاد خواهد شد . درکی که ما در فضای اعتقادی خودمان از حکم ارتداد داریم با فهم مخاطب ناآگاه خارجی ازموضوع کاملا متفاوت است و باید به طور جدی درک مخاطب بین المللی را در نظر بگیریم . شاید این روزها که همه از استرداد آن جوان هتاک برای اجرای حکم اعدام سخن می گوییم اگر بدانیم در قوانین کشور آلمان توهین به مقدسات جرم است آن وقت خواهیم کوشید تا او در همان آلمان و براساس قوانین قضایی و قابل فهم برای همگان محاکمه شود .
در پایان از شما اجازه می خواهم تا یک پرسش تلخ را به عنوان درد دل مطرح کنم . این روزها بسیاری از ما از سر غیرت دینی و شور احساس و عاطفه در جلسات مختلف مرگ را برای این جوان مجرم آرزو کردیم و بسیاری از ما حاضر شدیم مبالغ کلان - گاه تا صد میلیون - به ریال و دلار برای اعدام او جایزه تعیین کنیم . پرسش تلخ من این است : اگر دو یا سه هفته قبل کسی به ما می گفت که قصد دارد برای معرفی شخصیت حضرت امام هادی علیه السلام کتابی منتشر کند یا فیلمی بسازد کدامیک از ما برای کار او نه صد میلیون بلکه فقط چند هزار تومان هزینه می کردیم ؟ پاسخ را ما می دانیم که این روزها برای فروش مجله خیمه تنها نشریه مذهبی حسینی و عاشورایی روی کیوسک باید به آب و آتش بزنیم . همه ما می دانیم که اگر روحانیون ما ، مذهبی های ما ، حزب اللهی های ما حاضر بودند برای حمایت از فیلم و سریال و کتاب و مجله دینی فقط کمی حرکت و مشارکت کنند قطعا جریان های ضد دینی این قدر جرات و جسارت نداشتند . ببخشید ولی واقعیت تلخی که باید بدان اعتراف کرد این است که با عرض شرمندگی ما معمولا فقط برای اعدام پول می دهیم !
ارسال نظر