گوناگون

مجموعه عکس : چشمهای جنگ

پارسینه: مجموعه عکس “چشم های جنگ” توسط مارتین رومرز (Martin Roemers) عکاسی شده و قربانیان جنگ جهانی دوم که بینایی خود را از دست داده‌اند را به تصویر کشیده است. این مجموعه توسط آژانس پانوس منتشر شده و عکس آنلاین این مجموعه را بهمراه متن ترجمه شده توسط “فاطمه ابوالفارسی”، در اختیار مخاطبان ایرانی قرار داده است.

عکس آنلاین / فاطمه ابوالفارسی: ۶۵ سال از پایان جنگ جهانی دوم در اروپا می گذرد. بعد از اینکه جنگ تمام شد هزاران نفر از مردم، دیگر هرگز نتوانستند دوباره ببینند.

مارتین رومرز (Martin Roemers) با بعضی از کسانی که بینایی خود را براثر جنگ از دست داده اند مصاحبه و از آنها عکاسی کرده است. او از مردمی عکاسی کرده است که روزی با هم دشمن بوده‌اند. بعضی از آنها در آن زمان کودکانی بودند که به دنبال پناهگاه می‌گشتند و بعضی دیگر، جزو مبارزان بودند.


war eyes مجموعه عکس: چشم های جنگ

یکی از سوژه های او در هنگام جنگ یک کودک بود و در حالیکه مادرش با شتاب او را به یک پناهگاه حمله‌ی هوایی می‌برد ، توسط شیشه‌هایی که به هوا پرتاب شده بودند کور شده بود.

او به رومرز میگوید: "چیزی که مرا غمگین می‌کند، این همه جنگ‌های جدید است و اینکه مردم هنوز نمی‌توانند یکدیگر را تحمل کنند. تمام این غصه‌هاست که مرا غمگین می‌کند."

روز ماری پینائو متولد ۱۹۳۸، آلمان می‌گوید:"بمب بمب بمب روی سرِ روزی ! مادرم می‌گوید من داشتم این آواز را می‌خواندم یک ساعت قبل از اینکه آژیرهای حمله‌ی هوایی دورتموند به صدا در آیند."

اریک چرچ متولد ۱۹۲۴ بریتانیا می‌گوید: "من یک تشعشع درخشان را به یاد می‌آورم. پنج هفته بعد از آن در یک بیمارستان به هوش آمدم. تقریبا کور شده بودم و هر دوپایم فلج شده بود."

گردا دگنهارت متولد ۱۹۲۶ آلمان می‌گوید: "به من در یک کارگاه خیاطی ماموریت داده شده بود و باید یونیفورم‌ها را تعمیر می‌کردم. کنار پنجره نشسته بودم که یک هواپیمای روسی آمد. هنوز به یاد می آورم که هواپیما مثل یک چرخ خیاطی به صدا در آمده بود."

النا کریژنکو از آلمان، متولد ۱۹۳۹ اتحاد جماهیر شوروی: "می‌دانید چه چیزی دوست داشتم؟ اینکه قادر باشم بچه هایم را برای یک دقیقه یا حتی یک ثانیه ببینم"

مجموعه "چشم‌های جنگ" اثر مارتین رومرز را در آژانس پانوس ببینید .

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد