گوناگون

حمله به سوریه چه هزینه‌ای برای آمریکا خواهد داشت؟

پارسینه: حمله نظامی به سوریه برای اقتصاد آمریکا که به تازگی از بحران خارج شده می‌تواند زیان‌بار باشد، هر چند مقامات کاخ سفید تاکید دارند که قصدشان حمله‌ای محدود است.

به گزارش مانیتورینگ خبرگزاری فارس، مقامات آمریکا در روزهای اخیر تاکید دارند که به سوریه به بهانه بکارگیری سلاح شیمیایی حمله خواهند کرد و این تهدیدات در شرایطی صورت می‌گیرد که اقتصاد آمریکا همچنان با تبعات بحران اقتصادی که از سال 2008 آغاز شده، دست به گریبان است.

شبکه روسیا الیوم در گزارشی به بررسی هزینه‌های احتمالی این جنگ پرداخت و تصریح کرد: هرگونه حمله نظامی با توجه به حجم درگیری و مدت زمان آن هزینه‌هایی را برای اقتصاد آمریکا در برخواهد داشت.

به عنوان نمونه قیمت هر موشک «تام هووک» 1.5 میلیون دلار برآورد می‌شود که اصلی ترین موشکی است که از ناو‌ها و زیردریایی‌های آمریکایی شلیک می‌شود.

همچنین هر ساعت پرواز جنگنده‌های آمریکایی نیز هزینه قابل توجهی دارد و به عنوان نمونه هزینه هر ساعت پرواز هوایپمای اف-22 عددی بالغ بر 68 هزار دلار خواهد بود.

آمریکایی‌ها تاکید دارند که جنگ علیه سوریه محدود خواهد بود ولی شواهد نشان می‌دهد که هر لحظه از این جنگ هزینه‌بر خواهد بود که به عنوان نمونه آمریکا در جنگ لیبی 600 میلیون دلار هزینه کرد.

جنگ برای آمریکا هزینه‌های غیر مستقیمی نیز در برخواهد داشت که از آن جمله افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی است و انتظار می‌رود قیمت نفت تا 150 دلار در بازارهای جهانی برسد.

قطعاً این افزایش قیمت نفت بر اقتصاد آمریکا اثر خواهد گذاشت و خطری جدی برای اقتصادهای در حال رشد و تازه از بحران رها شده غرب خواهد بود و تنها برای کشورهای نفتی حاشیه خلیج فارس سودآور خواهد بود.

همچنین هند و چین نیز از این افزایش قیمت زیان خواهند دید چرا که به وادارات نفت به شدت وابسته هستند.

در این میان برنده اصلی حمله به سوریه شرکت‌های نظامی و تسلیحاتی آمریکایی هستند که در چند سال اخیر به دلیل کاهش هزینه‌های نظامی توسط دولت آمریکا، اکنون این فرصت را دارند تا در این قوانین تعدیلاتی ایجاد کنند.

آمریکا طی 10 سال گذشته 487 میلیارد دلار از هزینه‌های نظامی‌اش کاسته و این کشور در طی سال‌ 2013 هزینه‌های نظامی‌اش را 37 میلیارد دلار کاهش داد و به 633 میلیارد دلار رساند و قرار بود در سال 2014 نیز 53 میلیارد دلار از هزینه‌‌های نظامی آمریکا کاسته شود.

«ویکتور سوبیان» کارشناس مسائل آمریکا در این باره به روسیا الیوم گفت: جنگ عراق و افغانستان نشان داد که آمریکا با وجود قدرت اقتصادی که دارد دارای محدودیت است و آنچه که در این وضعیت مطرح است، کمک مالی عربستان است که واشنگتن را برای حمله ترغیب می‌کند.

این شبکه در پایان تصریح کرد: در این میان مردم سوریه بازنده اصلی چنین حمله‌ای خواهند بود، چرا که وضعیت اقتصادی بد این کشور بحرانی‌‌تر می‌شود و با هدف قرار گرفتن تاسیسات زیرساختی شرایط دشواری در انتظار مردم خواهد بود.


ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد