گوناگون

گشایش پایگاه جدید دریایی انگلیس در خلیج‌فارس

پارسینه: منابع انگلیسی روز شنبه گزارش دادند پایگاه جدید دریایی انگلیس در بحرین که اولین پایگاه دائمی این کشور در خاورمیانه در طی ۴۰ سال گذشته بشمار می‌آید، ماه آینده میلادی گشایش خواهد یافت.

روزنامه دیلی میل روز شنبه در گزارشی در این خصوص عنوان کرد پرنس چارلز همسر ملکه الیزابت نیز در مراسم گشایش پایگاه دریایی 'جفیر'، در بندر'مینا سلمان' منامه ، که محل استقرار ۶۰۰ نیروی نظامی انگلیس خواهد بود، حضور خواهد داشت.
به نوشته این روزنامه، برای ساخت این پایگاه جدید دریایی که دولت انگلیس در ششم دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی با دولت بحرین در چارچوب توافق امنیتی دو کشور، در مورد آن به توافق رسیده بود، ۳۰ میلیون پوند هزینه شده که سهم لندن از این هزینه، تنها ۷.۵ میلیون پوند بوده است.
به دنبال توافق امنیتی لندن و منامه که در آذرماه ۱۳۹۳ در پایتخت بحرین به امضا رسید، برای نخستین بار از زمان خروج نیروهای انگلیس از خلیج فارس در سال ۱۹۷۱، بار دیگر نیروی دریایی این کشور توانسته است جای پای خود را در این منطقه باز کند.
دیلی میل نوشت: این اولین پایگاه دائمی انگلیس در منطقه خاورمیانه از سال ۱۹۷۱ میلادی بشمار می آید.
این روزنامه افزود: این پایگاه دریایی اگر چه برای پهلوگیری ناوهای هواپیمابر انگلیس کم‌عمق است اما به نیروی دریایی این کشور اجازه خواهد داد که نسل نوین ناوهایش را با هدف حفاظت از تردد کشتی‌ها نفت‌کش و تجاری در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان، عملیات مین‌روبی و نیز مبارزه علیه افراط‌گرایان از جمله داعش در منطقه مستقر سازد.
دیلی میل به نقل از منابع دفاعی نوشت: این پایگاه دریایی همچنین می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های وزارت دفاع انگلیس شود چرا که ناوهای انگلیسی پس از پایان مأموریت و یا برای تعمیرات، لازم به بازگشت به انگلیس نیستند.
این روزنامه نوشت: یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس عنوان کرد: این پایگاه دریایی حضور دائمی نیروهای دفاعی انگلیس را در خلیج‌فارس برای حمایت از عملیات جاری و یا عملیات آینده فراهم خواهد ساخت.
دیلی میل افزود: به گفته این سخنگو، پشتیبانی این پایگاه از نیروی دریایی انگلیس و سایر نیروهای نظامی این کشور در منطقه، دارای اهمیت راهبردی است.
عملیات ساخت این پایگاه دریایی که برای نخستین بار در آذر ۹۳ مطرح شد، در دهم آبان ماه گذشته طی مراسمی با حضور 'فیلیپ هاموند' وزیر خارجه سابق انگلیس و «شیخ خالد بن حمد آل‌خلیفه» همتای بحرینی‌ اش، شروع شده بود.
هاموند در این مراسم، ساخت این پایگاه جدید دریایی را یک 'نقطه عطف' در تعهدات انگلیس در قبال منطقه و تضمین ثبات در خلیج فارس عنوان کرده بود.
وی حضور نیروی دریایی انگلیس را در بحرین تضمینی برای حضور پایدار این کشور در شرق سوئز دانست و افزود: تأسیسات جدید در بحرین، همچنین لندن را قادر می سازد با شرکایش برای تقویت ثبات در منطقه خلیج فارس و فراتر از آن همکاری کند.
فیلیپ هاموند همچنین سال گذشته در همین ارتباط عنوان کرده بود که هدف از ایجاد پایگاه دریایی دائمی در خلیج‌فارس، بازگشت به راهبرد 'شرق سوئز' در چارچوب یک راهبرد بزرگ‌تر است.
وی بیان داشته بود انگلیس و فرانسه قصد دارند که یک نقش امنیتی بزرگ‌تر را در خاورمیانه همان ‌طور که آمریکا به‌ سوی آسیا چرخش داشته است، داشته باشند.
وزیر خارجه سابق انگلیس گفته بود همان‌ طور که آمریکا تمرکز و تلاش بیشتری بر روی منطقه آسیا و پاسیفیک به عمل می‌آورد، ما و شرکای اروپایی‌مان نیز باید سهم بیشتری از بار کنونی در منطقه خاورمیانه و شرق و آفریقا، برعهده بگیریم.
کشور بحرین هم اینک میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا است.
پایگاه دریایی انگلیس در حالی در بحرین گشایش می یابد که نگرانی‌هایی شدیدی درباره نقض حقوق بشر از سوی رژیم آل خلیفه وجود دارد.
گروه های مخالف دولت بحرین و مدافع حقوق بشر، ایجاد این پایگاه جدید دریایی را 'پاداشی' در قبال سکوت انگلیس در مقابل نقض حقوق بشر از سوی رژیم آل خلیفه توصیف نموده اند.
تاکنون نهادهای مدنی و حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین الملل و 'دیده بان حقوق بشر' بارها نسبت به افزایش سرکوبی ها و دستگیری رهبران سیاسی از سوی رژیم آل خلیفه ابراز نگرانی کرده اند.
کارزارهای حقوق بشری همچنین با ابراز تأسف از انتخاب نام پایگاه دریایی «جفیر» برای این پایگاه جدید دریایی انگلیس در بحرین، می گویند، این اسم یادآور نام پایگاه این کشور در دوران استعمار (قبل از استقلال بحرین) است.
پایگاه دریایی جفیر پایگاهی بود که انگلیس در آوریل سال ۱۹۳۵ میلادی به عنوان بخشی از بندر 'سلمان' احداث و در سال ۱۹۵۰ میلادی نیروی دریایی آمریکا در آن مستقر شد. بعد از استقلال بحرین در سال ۱۹۷۱ میلادی، نیروهای انگلیس این پایگاه را تخلیه کردند.
بحرین از ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ (۲۳ بهمن ۱۳۹۰)، شاهد اعتراضات مردمی علیه رژیم آل خلیفه است و مردم بحرین خواستار اصلاحات، برخورداری از آزادی، عدالت و روی کار آمدن حکومت منتخب در کشور خود هستند.
رژیم آل خلیفه در این میان، با کمک نظامیان سعودی و مأموران امنیتی امارات که در قالب نیروهای سپر جزیره و نظامیان دیگر کشورهای عربی در بحرین مستقر شده اند، اعتراضات مردمی این کشور را سرکوب می کنند.
رژیم آل خلیفه علاوه بر زندانی و شکنجه کردن مخالفان و حبس خانگی علمای این کشور، صدد سلب تابعیت از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر شعیان بحرین است.
تاکنون دهها شهروند بحرینی و عالم دینی شیعه، پس از اعتراض به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم از سوی عوامل رژیم آل خلیفه به بهانه تجمع غیر قانونی دستگیر و زندانی شده اند.
در این میان گروه های مدافع حقوق بشر و حتی نمایندگان پارلمان انگلیس و رهبران احزاب سیاسی مخالف همچون جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بارها خواستار تجدید نظر در روابط لندن با منامه شده اند.
۳۹ تن از نمایندگان پارلمان انگلیس در ۲۳ جولای گذشته در نامه‌ای خطاب به وزارت خارجه این کشور خواستار تجدیدنظر در حمایت ها و کمک های لندن به منامه به دلیل موارد نقض حقوق بشر توسط رژیم آل خلیفه شده بودند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد