گوناگون

ارتش میانمار هزاران خانه متعلق به مسلمانان را به آتش کشید

ارتش میانمار هزاران خانه متعلق به مسلمانان را به آتش کشید

پارسینه: فعالان مدنی می گویند ارتش میانمار روستاهای مسلمان نشین این کشور را به آتش کشیده و به سوی غیرنظامیان مسلمان شلیک می کند.

ارتش میانمار هزاران خانه متعلق به مسلمانان را به آتش کشید

به گزارش خبرنگار «پارسینه» به نقل از ایندیپندنت، بالا گرفتن خشونت ها در منطقه مسلمان نشین میانمار موجب شده است تا هزاران نفر خانه های خود را ترک کرده و به سوی بنگلادش سرازیر شوند. تعداد کمتری از بودایی های بنگلادش هم مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

خشونت ها از هفته گذشته و با حمله برخی شورشیان به پاسگاه های پلیس بالا گرفت. آمارهای دولتی حاکی از آن است که 96 نفر در این درگیری ها کشته شده اند، اما آمار واقعی احتمالا بیش از این است.

بیانیه های رسمی دولت میانمار و همچنین تصاویر و مطالب منتشر شده از سوی منتقدان در شبکه های اجتماعی حاکی از آنند که آتش سوزی گسترده ای در میان ساختمان ها و حتی کل منطقه مائونگداو در شمال راخین در جریان است.

وزارت اطلاعات میانمار در بیانیه مدعی شد «از صبح تا بعد از ظهر روز گذشته، تروریست های افراط گرا بمب های تقویت شده ای منفجر می کنند، روستاها را به آتش کشیده و به پاسگاه های پلیس در منطقه 2 مائونگتاو حمله کرده اند».

این در حالی است که وب سایت «آراکان تایمز» که اخبار روهینگیا را منتشر می کند می گوید نیروهای میانماری به همراه پلیس مرزی 1000 خانه را در عملیات هایی که از روز یک شنبه آغاز شده و تا دوشنبه ادامه داشته اند، به آتش کشیده اند.

از آنجا که دولت میانمار به خبرنگاران اجازه نمی دهد به منطقه دسترسی داشته باشند، ارزیابی این مسئله دشوار است.

دیدبان حقوق بشر هم می گوید تصاویر ماهواره ای نشان می دهند که آتشی گسترده در 10 منطقه راخین شعله ور است.

این نهاد حقوق بشری تاکید می کند که دولت میانمار «دسترسی ناظران مستقل را برای تعیین منبع آتش سوزی ها و ارزیابی اتهامات مبنی بر نقض حقوق بشر را تضمین کند».

گروه شورشی «ارتش رهایی آراکان روهینگیا» (آرسا) با پذیرفتن مسئولیت حملات پنجشنبه شب به بیش از 25 نقطه، اعلام کرد این اقدام در راستای دفاع از جامعه روهینیگا بوده است که از سوی دولت با آنها به شکلی وحشیانه رفتار می شود. آنها وعده داده اند که به دفاع از جامعه خود ادامه دهند.

روهینیگا از تبعیض های متعددی رنج می برد و در سال 2012 شاهد کشته شدن صدها نفر و آواره شدن نزدیک به 14 هزار نفر از خانه هایشان به اردوگاه های آوارگان بود.

دولت میانمار از شناسایی جمعیت روهینگیا به عنوان یک اقلیت قومی خودداری می کند و شهروندی و حقوق آنها را نادیده می گیرد.

آخرین اخبار، تحلیل‌های ویژه و صفحه نخست نشریه‌های انگلیسی زبان در صفحه بین‌الملل


ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد