گوناگون

قانون حفاظت ذخایر ژنتیکی، حافظ ثروت ملی کشور

قانون حفاظت ذخایر ژنتیکی، حافظ ثروت ملی کشور

پارسینه: دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: تصویب قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی، گامی مهم در حفظ این ثروت‌های ملی کشور است.

مصطفی قانعی در خصوص گزارشی مبنی بر حراج ذخایر ژنتیکی کشور در اروپا افزود: تنها راه جلوگیری از حراج ذخایر ژنتیکی ایران، تصویب قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی در دولت و مجلس است .

قانعی تصریح کرد: پیش‌نویس این قانون را وزارت جهاد کشاورزی با هدف پیشگیری از هدر رفت و سرقت ذخایر ژنتیکی که بسیار ارزشمند و گرانبها است، تهیه کرده و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی از دیرباز پیگیر تصویب شدن آن در دولت و مجلس شده است که به دلیل وجود نقایصی در این قانون، هنوز به تصویب دولت و مجلس نرسیده است .

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: مساعدت دولت در تسریع تصویب قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی مهمترین راهکار برای حفظ این ذخایر ارزشمند کشور است .

به گفته قانعی طبق این قانون، افراد خاطی باید مجازات شوند اما به دلیل عدم تصویب آن هیچ برخوردی با خاطیان صورت نمی گیرد .

وی ادامه داد: در حال حاضر دولت قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی را برای اصلاح پاره ای از نقایص موجود در آن، بار دیگر از مجلس پس گرفته و در حال بررسی و اصلاح آن است که امیدواریم هر چه زودتر این قانون به تصویب برسد .

قانعی افزود: لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی دو سالی است که به مجلس و دولت ارائه شده و تصویب آن به منزله مدیریت یکی از مهمترین دارایی‌های ما که ذخایر ژنتیکی است محسوب می‌شود که تاکنون توانایی فنی و علمی بهره‌برداری از این ذخایر رو نداشتیم .

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها به ‌راحتی ذخایر ما را به یغما می‌بردند و منافع زیادی کسب می‌کردند، اما با توانایی‌های ایجاد شده و پی بردن به اهمیت این منابع با مدیریت صحیح خواهیم توانست از تاراج آنها جلوگیری و موجبات آبادانی و پیشرفت کشور را فراهم کنیم و در صورت نیاز و ضرورت با رعایت ضوابط قانونی این منابع را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم .

قانعی تصریح کرد: در واقع هر ترکیب ژنتیکی که از طبیعت حذف می‌شود، برای همیشه از تاریخ بشریت حذف می‌شود و ما نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد و باید بتوانیم یک واحد مستقل برای حفاظت از منابع ژنتیکی داشته باشیم چراکه حیات ما به این ژن‌ها وابسته است و نیازمند ایجاد یک نظام و تشکیلات مناسب برای حفاظت از این منابع هستیم که امیدواریم با مساعدت دولت و مجلس هرچه زودتر شاهد تصویب این قانون باشیم .

بر اساس این گزارش، چندی پیش خبری مبنی بر اینکه یک شرکت اروپایی تهیه و فروش زهر و سم جانوران، در فهرست خود فروش زهر 3 گونه از مارهای کمیاب ایران و یک گونه عقرب ایرانی را به حراج گذاشته منتشر شد و این در حالی است که طی 50 سال گذشته 230 هزار مار سمی در کشور برای تهیه پادزهر کشته می شوند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد