گوناگون

۱۰ قانون ضد آلرژي

پارسینه: آلرژي واکنش افراطي سيستم ايمني بدن به عوامل مختلف و ماده‌اي است که به طور طبيعي بي ضرر است اما بر اثر واکنش سيستم ايمني بدن به يک سري مواد بي‌ضرر به وجود مي‌آيد.

موادي مثل گرده گياهان، برخي داروها، مو و پشم و پر حيوانات، گرد و غبار هوا، بعضي غذاها و نيش حشرات باعث مي‌شوند که سيستم ايمني بدن، بيش از حد فعال شود و علائم حساسيت را در بدن ايجاد کند.آلرژي‌هاي فصلي، يکي از انواع شايع آلرژي‌ها است.


حساسيت فصلي يکي از مشکلاتي است که برخي افراد در فصل بهار و پاييز به آن مبتلا مي‌شوند.ژنتيک از موثر‌ترين عوامل ابتلا به حساسيت است.


به عبارت ساده‌تر، اگر يکي از والدين به هر نوعي از آلرژي مبتلا باشد، ابتلاي يک فرزند از سه فرزندش به اين بيماري دور از انتظار نخواهد بود.


در صورتي که هر دو والد به حساسيت مبتلا باشند، احتمال ابتلاي 7 فرزند از 10 فرزند آن‌ها به اين مشکل وجود دارد.


علائم آلرژي شامل آبريزش بيني، ريزش اشک، سرفه، عطسه و اشکال در تنفس، گرفتگي بيني، عطسه، آب ريزش از بيني و چشم‌ها، خارش و تورم پوست، پوست خشک و قرمز و حتي بروز جوش‌هاي پوستي است که بستگي به واکنش افراد نسبت به آن ماده آلرژي زاي خاص دارد.


هر چقدر تماس فرد با ماده آلرژي زا بيشتر باشد، بيشتر احتمال دارد که نسبت به آن حساسيت نشان دهد.


حساسيت فصلي در چشم موجب ورم ملتهبه بهاري قرمزي، تورم و اشک ريزش و حساسيت به نور، در دستگاه تنفسي فوقاني باعث گرفتگي، خارش و آب ريزش بيني و در دستگاه تحتاني تنفسي موجب سرفه، احساس کمبود هوا خس، تنگي نفس و احساس خارش در بيني و گلو، سقف دهان و گوش‌ها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشي، خستگي و عصبي شدن است.


علائم آلرژي
علائم بيني: آبريزش بيني، گرفتگي بيني، عطسه‌هاي مکرر و خارش بيني
علائم چشمي: خارش چشم، قرمزي، تورم، اشک ريزي و حساسيت به نور
علائم تنفسي: احساس کمبود هوا و تنفس همراه با صداي خس خس
علائم عمومي در بدن: خستگي و عصبي شدن


شايع‌ترين علامت در اين بيماران عطسه‌هاي مکرر است که براي مدت طولاني گريبانگير اين افراد مي‌شود. علاوه بر آن، گرفتگي بيني و آبريزش بيني نيز از ديگر علائم اين بيماري است.از اين بيماري تحت عنوان اسامي مختلفي از جمله حساسيت فصلي، حساسيت بهاره و حساسيت به گرده گياهان نام برده مي‌شود.


اين بيماري، جزو بيماري‌هاي شايع به شمار مي‌رود، همچنين با آسم نيز همراهي دارد و مواردي که فرد در آن به هر دو بيماري مبتلا است، کم نيست.


اگر چه هنوز علت اين که چرا آلرژي در برخي افراد بيشتر شايع است، معلوم نيست، ولي استعداد ابتلا به آلرژي (واکنش بيش از حد سيستم ايمني بدن) معمولاً در افراد بعضي از خانواده‌ها بيشتر است.

هيچ کس با بيماري آلرژي متولد نمي‌شود، ولي زمينه ابتلا به آن، ارثي است.به گزارش ايسنا، آلرژي‌ها معمولاً در دوران کودکي شروع مي‌شوند، ولي ممکن است در هر سن ديگري هم آغاز شوند. ميزان حساسيت‌ها با افزايش سن کاهش مي‌يابد، ولي ممکن است بعدها مجدداً عود کند. با دوري از مواد آلرژي‌زا و مصرف منظم داروها تحت نظر پزشک، مي‌توان آلرژي را کنترل و درمان کرد.


توصيه‌هاي مراقبت از خود


- هنگامي که ميزان گرده گياهان در هوا زياد است، از منزل خارج نشويد که اغلب در بعدازظهرهاي خشک و خنک اين گونه است، ولي ميزان اين گرده‌ها در هواي سرد و مرطوب (بعد از باران) به طور عجيبي کاهش مي‌يابد.


- هنگام راه رفتن بر روي چمنزار و انبوه برگ‌هاي ريخته شده از درختان به صورتتان ماسک بزنيد، زيرا در اين مواقع، گرده گياهان و اسپور قارچ‌ها در هوا زيادند.


- هنگام رانندگي، تهويه ماشين را روشن کنيد تا مانع از ورود هواي بيرون به داخل ماشين که مملو از مواد آلرژي زاست شود.مواقعي که در اطراف شهر هستيد، پنجره‌هاي ماشين را ببنديد. زماني که در فضاهاي بسته‌اي مانند خودروها قرار داريد بايد شيشه‌ها را به طور کامل بالا بياوريد تا کمتر در معرض گرده‌ها قرار بگيريد.


- اگر نسبت به حيوانات آلرژي داريد، آنها را داخل اتاق نياوريد و هنگام دست زدن به آنها ماسک بزنيد، يا اينکه در کل، حيواني در منزل نگه نداريد.


- اگر نسبت به گرد و غبار حساسيت داريد، کف اتاق‌ها را با جاروبرقي جارو بزنيد و با دستمال مرطوب، گرد و خاک وسايل را پاک کنيد.


- اگر کولرتان آبي است حتماً بايد هر سال پوشال آن را عوض کنيد، زيرا رشد قارچ‌ها در پوشال و تنفس آن موجب تشديد آلرژي مي‌شود، ولي اگر از کولر آبي استفاده مي‌کنيد، احتمالا به سرما آلرژي داريد، بهترين راه پيشگيري اين است که در معرض باد مستقيم کولر قرار نگيريد، استفاده از آنتي هيستامين بهترين راه است.


- شست وشوي بيني با سرم نمکي به باز ماندن راه‌هاي هوايي کمک زيادي مي‌کند، استفاده از درمان موضعي اسپري‌هاي بيني بسيار کمک کننده است، دو هفته قبل از شروع علائم با کمک درمان کم عارضه و کم هزينه اسپري ( کرومولين سديم )، مي‌توانيد از بروز علائم پيشگيري کنيد.



- اگر مي‌توانيد بايد محل زندگيتان را تغيير دهيد، در غير اينصورت بايد از ماسک فيلتردار استفاده کنيد، دو هفته قبل از شروع علائم با کمک درمان کم عارضه و کم هزينه اسپري ( کرومولين سديم )، مي‌توانيد از بروز علائم پيشگيري کنيد، از اسپري‌هاي موضعي بيني هم مي‌توانيد استفاده کنيد.


- افرادي که دچار خلط گلو هستند و مکرراً احساس صاف کردن صدا دارند و احساس وجود خلط مي‌کنند، اغلب هيچ مشکلي در ريه و سينوس ندارند و مشکل اصلي برگشت اسيد معده است که معمولاً با پرهيز غذايي و تغيير زمان خوردن و خوابيدن مشکلات به حداقل مي‌رسد.


اگر با مراجعه به پزشک حاذق علايم سينوزيت، آلرژي و علائم ريوي رد شد، احتمالاً دچار ريفلاکس اسيد معده به مري است، بايد غذاي کم حجم و کم چرب استفاده کند، چاي کمرنگ بخورد و مصرف مواد غذايي که حاوي مواد رنگي و افزودني و نگهدارنده است مانند سوسيس، کالباس، سس و نوشابه را محدود کند و دو ساعت قبل از خواب چيزي نخورد، هنگام خواب هم از ناحيه کمر به بالا شيب داشته باشد، با مصرف کوتاه مدت داروي آنتي اسيد خلط و بوي دهان هم برطرف مي‌شود.


البته بايد ابتدا بررسي شود در صورت تشخيص ريفلاکس از اين درمان‌ها کمک بگيرد.



-از تهويه کننده‌هاي هوا و فيلترها استفاده کنيد.


در فصل آلرژي پنجره‌ها را ببنديد و دستگاه تهويه را روشن کنيد. در فضاي خيلي مرطوب با استفاده از دستگاه رطوبت زدا هوا را خشک نگه داريد چون رطوبت زياد باعث رشد هاگ‌ها و قارچ‌ها مي‌شود و آلرژي را تشديد مي‌کند.


- به جاي فرش و قالي از کف پوش استفاده کنيد. قالي‌ها محل تجمع گرد وغبار و گرده‌ها و ساير عوامل آلرژي‌زا هستند. کارهاي باغ داري و گل کاري را به زمان پس از گرده افشاني و بعد از پايان فصل آلرژي موکول کنيد.


- در صورتي که مي‌دانيد به چه گرده گياهي حساس هستيد سعي کنيد در فصل گرده افشاني آن گياه از رفتن به محل‌هاي رويش آن گياه خودداري کنيد. از عينک‌هاي آفتابي براي جلوگيري از وارد شدن گرده‌ها به چشمهايتان استفاده کنيد.


- اگر در محل زندگي‌تان گرده‌هاي گياهي در فضا پراکنده مي‌شوند، درها و پنجره‌هاي اتاق خوابتان را در وسط صبح (حدود ساعت 10) و ابتداي غروب (حدود ساعت 7) بسته نگه داريد چرا که معمولاً در اين ساعت‌ها اوج گرده افشاني گياهي صورت مي‌گيرد.


- براي درمان علائم از قرص‌هاي آنتي هيستامين و اسپري‌هاي ضد التهابي بيني استفاده مي‌شود. اسپري‌ها يا قطره‌هاي بيني ضد التهاب، با کاهش تورم پوشش درون بيني گرفتگي بيني را برطرف مي‌کنند. اسپري‌ها يا قطره‌هاي بيني ضد آلرژي با پوشش بيني و چشم مانع اثر عامل آلرژي‌زا مي‌شوند.


-همچنين در موارد مقاوم از اسپري‌هاي بيني کرومولين سديم استفاده مي‌شود که با جلوگيري از آزاد شدن هيستامين در بدن از بروز علائم آلرژي ممانعت مي‌کند. اگر گرفتگي بيني باعث ناراحتي چنداني نشود، قرص يا اسپري‌هاي ضداحتقان خيلي مفيد نيستند.


- نوشيدن مايعات عوارض حساسيت‌هاي تنفسي فصلي را کاهش مي‌دهد.


- نگهداري گلدان‌هاي کوچک در فضاي منزل، پر پرندگان خانگي و نگهداري حيواناتي مانند جوجه، اردک، گربه، سگ و غيره در محيط زندگي، افراد حساس به مواد آلرژي‌زا را با مشکل مواجه ميکند.
- مهمترين راه براي درمان يا کنترل حساسيت‌هاي فصلي، از بين‌بردن عامل ايجادکننده حساسيت است.



اگر واکنش‌هاي آلرژيک و ايمونولوژيک بيش از حد طبيعي، خفيف يا حتي متوسط باشند ممکن است براي درمان آن به استفاده از داروهاي مختلف نياز نباشد.


يعني متخصص براي سرکوب‌ سيستم ايمني براي مدتي کوتاه و از بين‌بردن عوارض حساسيت، دارو تجويز مي‌کند.


- مصرف مکمل‌هاي غذايي مختلف از جمله مکمل آهن، روي، کلسيم يا... نمي‌تواند باعث درمان يا حتي کنترل کامل آلرژي‌هاي فصلي شود.


البته ممکن است برخي از موادغذايي بتوانند در تشديد يا تخفيف علائم حساسيت موثر باشند اما هيچ‌کدام از خوراکي‌ها و عناصر نمي‌توانند کاملاً باعث از بين رفتن اين بيماري شوند.


از طرف ديگر ما نمي‌توانيم خوراکي خاصي را معرفي کنيم و بگوييم که همه افراد مبتلا به حساسيت مي‌توانند با حذف آن، بيماري خود را سرکوب کنند چون ممکن است نوع حساسيت به موادغذايي از فردي به فرد ديگر متفاوت باشد.


- فردي که به حساسيت فصلي مبتلاست يا سابقه ابتلا به آن را دارد، بايد تا مي‌تواند دور ادويه‌ها، غذاهاي تند، بودار، خوراکي‌هاي فرآوري‌شده (مانند سوسيس، کالباس و...) و غذاهاي سرخ‌کردني را خط بکشد.



- البته به ياد داشته باشيد که اين غذا‌ها اصلاً نمي‌توانند عامل اوليه ابتلا به حساسيت فصلي باشند و مصرف آن‌ها ممکن است فقط شرايط فرد مبتلا به حساسيت را بد‌تر و علائم حساسيتش را شديد‌تر کند.


- بين خوراکي‌هاي مختلف، مصرف ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه و آب مي‌تواند کمي عوارض حساسيت فصلي را کاهش دهد.


- ممکن‌است مصرف برخي ميوه‌ها مانند کيوي يا برخي از صيفي‌ها مانند بادمجان يا گوجه‌فرنگي باعث تشديد واکنش‌هاي آلرژيک شود.


البته اين موضوع به حساسيت‌هاي فردي هم مربوط است. يعني گاهي برخي مبتلايان به حساسيت فصلي اصلا به ميوه يا صيفي‌هايي که نام برديم، حساسيت نداشته باشند يا برخي مبتلايان به ميوه‌هاي بيشتري واکنش نشان دهند.



- آزمون‌هاي حذف موادغذايي از ساده‌ترين راه‌هاي کنترل و درمان حساسيت فصلي در افرادي است که براي اولين‌بار به اين بيماري مبتلا شده‌اند. يعني اين افراد بايد هر روز يکي از خوراکي‌هاي فصلي موجود در برنامه‌غذايي‌شان را حذف کنند تا به نتيجه موردنظر که‌ همان شناسايي خوراکي آلرژن است، دست پيدا کنند.



- اگر فردي براي اولين‌بار غذاهاي دريايي مانند ماهي يا ميگو مصرف کند يا پس از سال‌ها اين غذا‌ها را بخورد، ممکن است به آن‌ها حساسيت نشان دهد يا علائم حساسيت او شديد‌تر شود، بنابراين اين گروه از افراد بايد ماهي يا ميگو را براي مدتي از برنامه‌غذايي‌شان حذف کنند تا شرايط‌ شان بهبود يابد.


10 قانون"ضد آلرژي" به شرح زير است:


1 - استفاده از رژيم غذايي محتوي ويتامين‌هاي گروه C، B و K


2- اجتناب از مصرف غذاهايي که داراي"رايحه‌هاي طبيعي" هستند. در ميان موادي که در اين گروه جاي مي‌گيرند مي‌توان به عسل و گرده گل‌ها اشاره کرد.


3- عدم استفاده از دارو بدون مشورت با پزشک. افرادي که از آلرژي رنج مي‌برند بيش از ديگران به داروهاي شيميايي حساس هستند.


4- عدم استعمال دخانيات و دوري جستن از محيط‌هاي ويژه افراد سيگاري، چرا که مخاط‌هاي بيني و چشم مي‌توانند تحريک شوند.


5- خوابيدن حداقل 8 ساعت در شب

6- تغذيه حداقل سه نوبت در روز


7- استراحت و دور شدن از کار حداقل به مدت يک ربع ساعت در زماني که فرد احساس خستگي مي‌کند.


8- انجام فعاليت‌هاي فيزيکي هفتگي


9- رسيدگي به کارهاي شخصي در اوقات فراغت


10- عدم مبارزه با احساسات شخصي و بروز دادن احساسات در برقراري ارتباط با ديگران. درحقيقت احساسات سرکوب شده، استرس‌هاي روحي و جسمي، زندگي بي نظم و.. فاکتورهايي هستند که سيستم ايمني را خلع سلاح مي‌کنند و موجب نفوذ بيشتر آلرژي مي‌شوند.



منبع:آخرین نیوز

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد