گوناگون

ارتفاع قله اورست هر ساله بیشتر می شود

ارتفاع قله اورست هر ساله بیشتر می شود

افزایش تدریجی ارتفاع اورست بخشی از فرایندهای طبیعی و دینامیک‌ زمین‌شناسی است که به علت کاهش فشار بر پوسته زمین و فرسایش در حال وقوع است.

به گزارش پارسینه و به نقل از اسکای‌نیوز، قله اورست طی ۸۹ هزار سال گذشته حدود ۱۵ تا ۵۰ متر مرتفع‌تر شده است و هر سال هم بر ارتفاع آن افزوده می‌شود. دانشمندان اکنون می‌گویند که دلیل آن تغییر جریان آب‌های سطحی یا زیرزمینی این کوهستان و فرسایش است.

هنگامی‌ که رودخانه «آرون» (Arun) به یک رودخانه دیگر در نزدیکی آن پیوست، مسیر جدیدی ایجاد شد که به شکل‌گیری دره عمیق آرون در نزدیکی اورست منتهی شد. این شبکه رودخانه‌ها که اکنون در حدود ۷۴ کیلومتری اورست قرار دارند، در حال فرسایش تدریجی و عمیق‌ کردن دره‌ای عظیم‌اند.

این فرسایش بخشی از زمین‌های اطراف را از بین رفتن می‌برد و در نتیجه فشار و وزن کمتری به پوسته زمین وارد می‌شود. این کاهش وزن باعث می‌شود کوه‌های مجاور به‌تدریج بالا بروند که در این مورد افزایش ارتفاع کوه مجاور با سرعتی تا دو میلی‌متر در سال را به دنبال داشته است. این پدیده بخشی از فرایند طبیعی رشد کوه‌ها و ناشی از تعامل میان فرسایش و فعالیت‌های زمین‌ساختی است.

به گفته آدام اسمیت، دانشجوی دکترای علوم زمین دانشگاه یو‌سی‌ال که یکی از نویسندگان این گزارش است، اورست قله‌ای مشهور است که در افسانه‌ها و اسطوره‌های زیادی به آن اشاره شده و همچنان هم در حال بلندتر شدن است. ترکیب این اهمیت طبیعی و فرهنگی، اورست را به نمادی فوق‌العاده تبدیل کرده است.

 

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد