گوناگون

هاشمی: اگر حضورم موجب تشدید اختلاف باشد کاندیدا نمی‌شوم

پارسینه: هاشمی رفسنجانی گفت که اگر حضورش مخل وحدت و موجب تشدید اختلافات باشد، کاندیدای یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری نخواهد شد.

آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با اعضای ادوار انجمن اسلامی دانشگاه‌های امیرکبیر، شهید بهشتی و آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر رهبری انقلاب به عنوان عمود خیمه انقلاب، مسئولیت حفظ انقلاب را بر عهده دارند و باید برای حفظ نظام و انقلاب اسلامی، ایشان را یاری کنیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به اینکه جوانان آینده‌سازان کشور هستند، گفت: شما باید با امید و تلاش، تحصیل، فعالیت‌های سیاسی، تحلیل و نقد و تأمل در امور جامعه، حضور فعال داشته باشید تا بتوانید آینده‌ای روشن برای کشور ترسیم کنید.

ایشان همچنین در تشریح شرایط و اوضاع کنونی کشور بویژه در آستانه برگزاری انتخابات گفت: یکی از مشکلات عمده فعالیت‌های سیاسی در کشور، عدم وجود احزاب قوی و ریشه‌دار در جامعه است زیرا در یک نظام مدعی مردم‌سالاری دینی، احزاب قوی و شناخته شده می‌توانند با ارائه برنامه‌ها، آموزش و معرفی افراد کارآمد، افکار عمومی را در انتخابات شکل دهند و در صورت پیروزی، براساس برنامه‌هایی که ارائه داده‌اند کشور را اداره کنند و اگر نتوانستند به شعارها و برنامه‌های ادعایی خود عمل کنند و نهایتاً، مردم از آن حزب و برنامه‌هایش رویگردان خواهند شد ولی اصل نظام و ارکان آن آسیب نمی‌بیند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در تشریح این مطلب، به تاریخچه نحوه شکل‌گیری حزب جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: ضرورت وجود حزب در کشور از همان اوایل شکل‌گیری مبارزات در بین برخی مبارزین وجود داشت ولی بنا به ملاحظاتی، حضرت امام (ره) اجازه تأسیس حزب را نمی‌دادند ولی به محض پیروزی انقلاب، با استدلالاتی که محضر امام (ره) کردم ایشان اجازه تشکیل حزب را دادند و با اذن و کمک اقتصادی ایشان، حزب جمهوری اسلامی شکل گرفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موفقیت‌های حزب جمهوری اسلامی ایران در طول فعالیت خود، به آسیب شناسی آن پرداخت و گفت: متأسفانه در طول زمان، یک نوع انحصار توسط این حزب در جامعه شکل گرفت و به تدریج مخالفت‌ها با آن شروع شد تا نهایتاً حضرت امام (ره) به رغم موفقیت‌ها و توفیقاتی که حزب برای کشور داشت، نهایتاً برای جلوگیری از شائبه انحصار در کشور اجازه فرمودند تا فتیله حزب پایین کشیده شود.

آیت الله هاشمی‌رفسنجانی فعالیت‌های سیاسی متفرق افراد، تشکل‌ها و احزاب کوچک و مقطعی را مشکل واقعی برای جوامع دمکراسی ذکر کرد و گفت: البته در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که ایجاد یک حزب قوی با موانع و مشکلات و مخالفت‌های جدّی روبرو می‌شود ولی باید در آینده به نحوی این متشکل حل شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح شرایط داخلی و خارجی کشور گفت: اکنون کشور از لحاظ تهدیدات و تحریم‌های خارجی، تحت فشار دنیای استکبار قرار دارد که سعی دارند ما را از اهدافمان دور کنند و در داخل نیز برخی سوء مدیریت‌ها، شرایط را برای تأثیر تحریم‌ها مساعد و برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی افزود : راه غلبه بر این مشکلات و برون رفت از این شرایط، حفظ و تقویت اعتماد و وحدت و همبستگی مردم با برگزاری انتخاباتی رقابتی و پرشور با حضور همه سلایق مختلف سیاسی است که در این صورت دولت برآمده از انتخابات نیز مورد حمایت همه جانبه مردم خواهد بود و در بعد بین‌المللی، تنش‌زدایی و ایجاد رابطه سالم بر مبنای حفظ عزت و کرامت و احترام متقابل با جهان است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به درخواست دانشجویان برای حضور در انتخابات گفت: اگر قانع شوم در شرایط کنونی کشور، حضورم در انتخابات می‌تواند برای نظام و انقلاب اسلامی مفید و مؤثر خواهد بود و به حل مشکلات کمک می‌‌کند، درنگ نخواهم کرد ولی در صورتی که احساس کنم این حضور خدای ناکرده مقاومت‌هایی را در پی خواهد داشت که مخلّ وحدت و موجب تشدید اختلافات در کشور بوده و مؤثر نخواهد بود اقدام نخواهم کرد.

در ابتدای این دیدار، نمایندگانی از انجمن ادوار دانشجویان دانشگاه‌های امیرکبیر، شهید بهشتی و آزاد اسلامی و چندتن از استادان دانشگاه‌ها دیدگاه‌ها و نظرات خود را در مورد مسائل مختلف کشور بیان کردند و از آیت الله هاشمی‌رفسنجانی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کردند.
منبع: تسنیم

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد