گوناگون

از جم تی وی تا شبکه ايرانيان

پارسینه: دو علامت سوال بزرگ باعث به‌وجود آمدن شایعاتی درباره چگونگيارتباط شبکه‌هاي «ايرانيان» و جم شد. اول اينکه تبليغ راه‌اندازي شبکه ايرانيان بارها و بارها در شبکه جم که با استانداردهاي وزارت ارشاد از زمين تا آسمان فاصله دارد،پخش شد. سوال اين بود که چرا جم تنها شبکه ماهواره‌اي آن‌ور آبي است که تبليغ شبکه ايرانيان را پخش مي‌کند؟دوم هم اين بود که بعد از تعطيلي شبکه ايرانيان در اقدامي عجيب،برنامه‌هاي شبکه «GEMMOVIE» از همان فرکانس ايرانيان پخش شد. همين دو اتفاق کافي بود که سَر کلاف بي‌پايان شايعات رها شود.

شايد اين سوال پيش بيايد که مگر ايرانيان چگونه شبکه‌اي بوده که ارتباط جم با آن حساسيت‌برانگيز است؟شهريور ۹۰،سايت برنا از مجوز گرفتن يک شبکه خصوصي در ايران خبر داد. از همان ابتدا به نظر مي‌رسيد قرار است اين شبکه خصوصي ويتريني براي ارائه آثار مجاز خواننده‌هاي داخلي شود تا شايد کار خواننده‌هاي آن‌ور آبي و به اصطلاح لس‌آنجلسي کساد شود که البته اين هدف عملي نشد. ديگر اينکه ديدگاه گردانندگان اين شبکه اين بود كه بدون اينكه بخواهند از مواضع کشورمان به شكلي علني دفاع كنند،نقاط مثبت جامعه ايران و خوبي‌هاي زندگي در ايران را به مخاطبان نشان دهند. ظاهر شبكه نيز كاملا اسلامي بود اما در بعضيموارد،مطابق معیارهای سازمان صداوسيما عمل نمي‌كرد. ايرانيان برنامه‌هايي محدود،تکراراي و بدون خلاقيت داشت که طي هشت ساعت پخش مي‌شدند و در بقيه ساعات تکرار و تصاوير برفکي نصيب بينندگان مي‌شد. مدیر اين شبکه در ايران، احمد شهيدي،عموي همسر عليرضا خزعلي بوده است.

برخي خبرها هم حکايت از این داشت که سرمايه‌گذاران شبکه ايرانيان، همان سرمايه‌گذاران شبکه «هما» بوده‌اند. هما در سال 1383 در امريکا و با ماهيتي ايراني متولد شد و بعد از مدتي به‌دليل اتهامات تعطيل شد. مراحل ثبت مجوز پخش شبكه ايرانيان در كشور انگلستان انجام شد ولي چون برنامه‌هاي اين شبكه از طريق ماهواره «هات‌برد» پخش مي‌شد،اين شبكه بايد در كشور فرانسه، محل استقرار‌هات‌برد، هم به ثبت مي‌رسيد. ايرانيان براي فعاليت در داخل ايران هم همان مسيري را طي كرد كه پيش از آن شبكه‌هاي خارجي طي كرده بودند. اين مسير به «اداره كل رسانه‌هاي خارجي وزارت ارشاد» ختم مي‌شد. طي كردن اين مسير يك سال طول كشيد و پس از استعلام‌هاي مختلف و انجام مراحل قانوني،ابتدا مجوز شش ماهه‌اي براي شبكه صادر شد كه در اين مدت شبكه اقدام به فعاليت نكرد و پس از صدور مجوز شش ماهه دوم،فعاليت اين شبكه آغاز شد. عيد فطر سال 1390 زمان رسمي پخش برنامه‌هاي اين شبكه بود اما با تمديد نشدن مجوز شبكه،فعاليت‌ها نيز متوقف شد. عملا با عدم تمديد مجوز شبكه،فعاليت‌هاي دفتر تهران آن تعطيل و از اواخر فروردين‌ماه نيز برنامه از آنتن خارج شد.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد