گوناگون

کش مکش های دولت-مجلس بر سر بودجه جنجالی

کش مکش های دولت-مجلس بر سر بودجه جنجالی

پارسینه: لایحه بودجه به محل کش مکش هر ساله بین دولت و مجلس تبدیل شده است. کش مکشی که با تاخیر دولت در ...

پارسینه-گروه اقتصادی: لایحه بودجه به محل کش مکش هر ساله بین دولت و مجلس تبدیل شده است.

کش مکشی که با تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه به مجلس آغاز می شود ، با انتقاد نمایندگان مجلس از شکل بودجه و تغییر کلیات آن ادامه می یابد و به اعتراض دولتی ها ختم می شود.

امسال نیز مانند 4 سال گذشته همین برنامه ادامه داشت و اعضای کمیسیون تلفیق در ابتدای بررسی لایحه بودجه به کلیات آن رای منفی دادند و آن را فاقد شاکله بودجه ای دانستند و در نهایت صحن علنی مجلس تصمیم گرفت که بودجه در مجلس اصلاح شود تا اینکه به دولت بازگردد.



بعد از گذشته چند هفته و تصویب لایحه بودجه تغییر یافته در مجلس، داستان تکراری سال های قبل دوباره آغاز شده و به مانند سال های گذشته، دولتی ها انتقاد از مجلس را آغاز کردند.

آن ها می گویند که دولت تغییرات مهمی در لایحه داده که مورد تایید دولت نیست.
وبه این ترتیب دولتی که قرار است تنها یک ماه و نیم به اجرای قانون بودجه بپردازد، تلاش زیادی برای اعلام مخالفت با تصمیمات مجلس آغاز کرده است!

در این خصوص معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفته بود: آنچه تا امروز در جریان تصویب لایحه بودجه دولت در مجلس گذشته است، این لایحه را به طرح مجلس تبدیل می کند، سئوال ما در دولت این است که چرا؟

بهروز مرادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما همچنین گفته بود: تغییراتی که در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس درباره بودجه 92 می بینیم، یک تغییرات اساسی است و به اعتقاد دولت این تغییرات یک تغییرات ساختاری است.

این انتقادات از جانب دولت و شخص رئیس جمهور نسبت به تغییرات در لایحه بودجه ۹۲، باعث شد غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون تلفیق در خصوص این انتقادات توضیحاتی را ارائه دهد.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌و گويي با يكي از رسانه‌ها در مورد اين انتقادات گفت: تغییرات جزئی صورت گرفته در لایحه بودجه در مجلس هر کدام بر مبنای نگاه کارشناسانه بوده است و مجلس برای هر یک از تغییرات دلایل کارشناسی دارد.


نماینده مردم تهران در ادامه این مطلب در خصوص انتقاد دولت نسبت به افزایش سقف و معافیت های مالیاتی در سال ۹۲ افزود: دولت پیشنهاد داشت که درآمد یکساله ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به پایین مشمول معافیت شود اما مجلس بر اساس شرایط موجود در جامعه و تورمی که بر زندگی کارمندان سایه انداخته است، این سقف را افزایش داد.

مصباحی مقدم با رد این انتقاد دولت مبنی بر این که درآمدهای مالیاتی دولت با افزایش سقف معافیت مالیاتی کارمندان در مجلس تحت الشعاع قرار گرفت، گفت: مجلس سقف معافیت های مالیاتی را افزایش داد اما از طرف دیگر از دو طریق مالیات‌های دولت افزایش یافت .

وی در این خصوص تصریح کرد: نخست اینکه مجلس مصوب کرد که سهم مالیات بر ارزش افزوده که قبلا به صندوق هدفمندسازی یارانه می رفت در سال ۹۲ به سازمان امور مالیاتی واگذار شود که این مبلغ حدود ۳ هزار میلیارد تومان است.

مصباحی‌مقدم در خصوص راه دوم افزایش دریافت مالیات دولت گفت: همچنین با توجه به نرخ ورودی خودرو، بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان به درآمدهای مالیاتی دولت اضافه کردیم که سرجمع این دو مورد ۶ هزار میلیارد تومان به درآمدهای مالیاتی دولت اضافه شده است.

تا به این ترتیب با وجود اینکه لایحه بودجه بعد از کش و قوس های فراوان تصویب شده اما هنوز حرف و حدیث های آن ادامه دار شود.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد