گوناگون

دولت دراین سال ها با بودجه کشور چه کرد؟

پارسینه: گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات در طول حیات هر دو دولت محمود احمدی نژاد همواره حکایت از تخلفات...


پارسینه-گروه اقتصادی: گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات در طول حیات هر دو دولت محمود احمدی نژاد همواره حکایت از تخلفات داشته است.تخلفاتی که هرگز دولت نهم و بعد از آن دهم حاضر به پذیرش آنها نشد.

سال 85 بود که دیوان محاسبات از 5/1‌میلیارد دلار انحراف دولت از قانون بودجه خبر داد.

بعد از آن در سال 86 این گزارش نشان از 54‌درصد عبور دولت از قانون می‌داد.
سال 87 هم این رقم تخلف به 72‌درصد رسید.

در سال 88 هم این وضعیت ادامه دار شد و نتیجه بررسی‌ها نشان از عبور 64‌درصدی دولت از قانون بودجه داد و دولت در بودجه 89 عدد 64‌درصد سال گذشته‌اش را تکرار کرد.

امسال نیز در ماه های پایانی حیات دولت دهم ، گزارش تفریغ بودجه سال 90 منتشر شده که طبق اطلاعات منتشر‌شده توسط دیوان محاسبات سال 90 دولت به 65‌درصد قوانین بودجه عمل نکرده است.

براساس قانون داخلی مجلس باید ابتدا گزارش توسط رییس دیوان محاسبات در صحن علنی قرائت شده و پس از آن به کمیسیون مربوطه تحویل داده شود، اتفاقی که تاکنون نیفتاده است و گزارش دیوان به دلیل دیر‌رسیدن بودجه سال 92 و طولانی‌شدن بررسی تاکنون معطل مانده است.

گفتنی است، در گزارش تفریغ بودجه 90 که دی‌ماه سال گذشته از سوی دیوان محاسبات کشور به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، در بند مربوط به تسویه‌حساب عملکرد شرکت‌های تابعه وزارت نفت با خزانه‌داری کل کشور تاکید شده که تسویه‌حساب تصریح‌شده در قانون انجام نشده است.

براساس رابطه مالی دولت با وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه اصلی به شرح بند (1) ماده واحده قانون بودجه سال 1390 کل کشور علاوه بر الزام به تسویه‌حساب در مقاطع سه‌ماهه، تسویه‌حساب نهایی باید حداکثر تا پایان تیرماه سال بعد انجام می‌شد.
گزارش تفریغ بودجه سال 1390 همچنین نشان می‌دهد این تسویه‌حساب در مقاطع سه‌ماهه و نهایی سال 1390 بین شرکت ملی نفت ایران و خزانه‌داری کل کشور انجام نشده است.

در سال‌های 1388 و 1389 نیز تسویه‌حساب طبق قانون انجام نشده که عدم تایید صورت جلسات مربوط توسط معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری به‌عنوان یکی از اعضای کارگروه تعیین شده در قانون بودجه از دلایل عدم تسویه‌حساب بوده است.

همچنین معاوضه غیرقانونی نفت خام با فرآورده‌های نفتی در سنوات 88 و 89 که بالغ بر 9/4میلیارد دلار بوده از دلایل دیگر عدم تسویه‌حساب بین شرکت ملی نفت ایران و خزانه‌داری کل کشور است.

در گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات آمده که عدم تعیین سهم شرکت ملی نفت ایران برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های بالادستی نفت و گاز از آثار و عواقب عدم تسویه‌حساب است.

در هر حال،آنچه مسلم است، دولت روزهای پایانی‌اش را سپری می‌کند و دیگر در زمان ارائه گزارش تفریغ بودجه سال 91 و نیمه اول سال 92 محمود احمدی‌نژاد رییس دولت نخواهد بود و در غیاب او حسابرسی از کشور‌داری‌اش انجام خواهد شد.

هرچند مجلسی‌ها به‌تازگی گزارشی از تخلفات دولت در یک سال کاری مجلس نهم تهیه کرده‌اند و پیش‌تر از گزارش دیوان آن را به قوه‌قضاییه فرستاده‌اند؛اما در هر حال هیچوقت نتیجه رسیدگی به این تخلفات مشخص نشده است.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد