گوناگون

آرمان/ رونمایی از آرای سیاه به کابینه



آرمان : گر چه تحویل لیست وزرای پیشنهادی کابینه به لاریجانی در مراسم تحلیف برق شوق را در چشمان او و لبخند رضایت را بر لبان او مهمان کرد اما معلوم نیست آیا لحظه اتمام جلسه رای اعتماد حسن روحانی هم بتواند با همین شوق و لبخند راهی پاستور شود یا خیر. فعلا که موضع‌گیری مجلسی‌ها در خصوص لیست پیشنهادی کابینه مخلوطی است از استقبال عمومی با چاشنی انتقاداتی که چندان هم کم به نظر نمی‌رسد. وزرای اصولگرای پیشنهادی نظیر رحمانی فضلی و پور محمدی با استقبال اصولگرایان مواجه شده‌اند و در مقابل برخی موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد کار روحانی برای دفاع از برخی وزرای اصلاح‌طلب پیشنهادی‌اش چندان راحت نخواهد بود.

تعارفات سیاسی کنار رفت

بررسی وزرای کابینه در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حالی آغاز شده که موضع‌گیری در قبال برخی چهره‌های مطرح شده رنگ و بویی جدی‌تر به خود می‌گیرد و از حالت تعارفات معمول خارج می‌شود، سبحانی‌نیا، نایب رئیس فراکسیون رهروان که فعلا در زمره نیروهای معتدل مجلس است گفته که «ابهاماتی در مورد چهار وزیر پیشنهادی وجود دارد». ابهاماتی که قطعا در نظر طیف‌های تندروتر و فراکسیون اصولگرایان بیش از اینها خواهد بود. از همین رو است که هیچ نماینده‌ای تا کنون حتی ابراز امیدواری هم نکرده که تمام کابینه در همان گام نخست موفق به کسب رای اعتماد مجلس شوند.

تردیدها حتی باعث می‌شوند که کسی چون محمدرضا باهنر هم از صحبت درخصوص تعداد وزرایی که می‌توانند از مجلس رای اعتماد بگیرند، سکوت کند و تنها بگوید: «باید منتظر نظرات کمیسیون‌های تخصصی بود». گرچه هنوز نمایندگان به نشانه تردید در دادن رای اعتماد نام کسی را در اخبار رسمی مطرح نمی‌کنند اما در راهرو‌های مجلس بحث بر سر دادن رای اعتماد به چهره‌های اصلاح‌طلب جدی است.

ابهامات اصولگرایان روی میز روحانی

غلامرضا مصباحی‌مقدم گفته «نسبت به برخی افراد کابینه پیشنهادی، نمایندگان سوالاتی دارند» و توضیح داده که آنها برای طرح این سوالات به جلسه مشترکی با کمیسیون‌ها فراخوانده شده‌اند که «اگر به این سوالات پاسخ داده شود، تعداد بیشتری از وزرای پیشنهادی از مجلس رای اعتماد می‌گیرند». وی در ارزیابی از تیم اقتصادی کابینه نیز گفته: «افراد این تیم متفاوت هستند و تیم یکدست نیست، اما وزیر اقتصاد پیشنهادی، دکتر طیب‌نیا فردی باسابقه و باتجربه است و با توجه به اینکه معاونت وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را عهده‌دار بوده فردی شناخته‌ شده است و به احتمال قوی رای خواهد آورد».

این اظهار نظر یعنی اینکه فعلا بررسی‌ها جدی است و نمایندگان چندان تعارفی با لیست پیشنهاد شده ندارند. اما حسن سبحانی‌نیا واضح‌تر سخن گفته و تاکید دارد که حداقل چهار وزیر پیشنهادی با ابهاماتی در مجلس مواجه خواهند شد.

توضیح بعدی سبحانی‌نیا قضیه را کمی شفاف‌تر می‌کند: «در مورد برخی از وزرای پیشنهادی مسائلی مربوط به فتنه و یا ابهاماتی در مورد مسائل مالی آنها مطرح می‌شود که تمامی موارد طبق شنیده‌ها و یا اخباری است که به دست نمایندگان رسیده است». مشابه این استدلال‌ها را حسین شریعتمداری طی روزهای گذشته در روزنامه کیهان مطرح کرده است، البته با ادبیاتی تندتر.

او دیروز نیز در سرمقاله کیهان با بیان این مقدمه که «متاسفانه در فهرست پیشنهادی آقای دکتر روحانی، نام برخی از افراد به چشم می‌خورد که نه فقط کمترین شایستگی و صلاحیتی برای حضور در کابینه ندارند و نقاط سیاه فراوانی در کارنامه مسئولیت‌های پیشین خود دارند، بلکه با آموزه‌ها و برنامه‌های اعلام شده آقای دکتر روحانی برای مدیریت دولت «تدبیر و امید» نیز فاصله‌ای پرنشدنی دارند» از نمایندگان خواست به وزرای مد نظر او رای اعتماد ندهند. در چنین شرایطی سبحانی‌نیا عدم کسب رای اعتماد برخی وزرا را مساله دور از ذهنی ندانسته و تنها گفته که این عده باید نمایندگان را «اقناع» کنند. در همین حال عزت ا... یوسفیان ملا نیز در ارزیابی خود به احتمال رای نیاوردن سه نفر از وزرای پیشنهادی حسن روحانی اشاره می‌کند.

تندروها در تدارک «نه» به وزرا

به نظر می‌رسد که اصولگرایان مجلس هر چند که با لبخند لیست کابینه روحانی را تحویل گرفته‌اند اما در جلسه رای اعتماد انعطاف قبل را در خصوص پیشنهادهای روحانی نداشته باشند، بخصوص آنکه طیف منسوب به جبهه پایداری و نمایندگان فراکسیون اصولگرایان با مواضعی سخت‌تر از این به استقبال کابینه پیشنهادی روحانی بروند. چه آنکه در یکی از معدود اظهارنظرهای نمایندگان این طیف، مهرداد بذرپاش ترکیب کابینه پیشنهادی را نوعی بازگشت به عقب توصیف کرده است. او با بیان اینکه «منتظر معرفی رویش‌های جدید در جبهه اعتدال بودیم» تاکید کرده «به نظرم دولت جدید می‌توانست از ظرفیت‌های عظیم کارشناسی و مدیریتی موجود در دستگاه‌ها بهتر از این بهره ببرد که متاسفانه از آن محروم شد». بذرپاش همچنین گفته که «تا این لحظه برخی از شاخص‌های ذکر شده توسط رئیس‌جمهور مغفول واقع شده که باید مورد توجه قرار گیرد».

در اظهار نظری همزمان فاطمه آلیا دیگر نماینده این طیف «معیارهای بیانیه فراکسیون اصولگرایان» را مبنای رای اعتماد به وزرای کابینه عنوان کرده است. بیانیه‌ای که پیشتر با شش شرط عمده این گروه برای وزرای کابینه یازدهم منتشر شده بود و در شروط سوم و چهارم خود بر «فعال نبودن در فتنه و عدم جانبداری از فتنه‌گران» و همچنین «برخورداری از عملکرد روشن و سلامت اخلاقی، مالی، سیاسی و داشتن عزم و اراده برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و تلاش به منظور تامین عدالت اجتماعی و اقتصادی» تاکید می‌کرد.


چیزی که می‌تواند برای لیست پیشنهادی روحانی باعث نگرانی باشد تشابه این دو شرط با اخطارهای مکرر روزنامه کیهان به نمایندگان مجلس و درخواست از آنها برای ندادن رای اعتماد به برخی وزراست. در همین خصوص محمد صالح جوکار، عضو فراکسیون اصولگرایان نیز تاکید کرده «خط قرمز اصلی در مورد رای اعتماد به وزیران روحانی فتنه 88 است، وزیران پیشنهادی که سابقه‌ای در فتنه 88 داشته باشند قطعا رای اعتماد مجلس را به دست نخواهند آورد».

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد