گوناگون

تحلیلی بر یادداشت" پنج بانوی در آستانه­ کابینه" با بررسی نقاط قوت و ضعف گزینه­ ها

پارسینه: در سرویس سیاسی خرداد مقاله ای در خصوص پنج بانوی مطرح در آستانه ی کابینه ی یازدهم مطرح شده است که هر چند با ورود به این عرصه ، تلاش شده است تا از حضور زنان در کابینه استقبال کند ولیکن با توجه به حساسیت حوزه ی مربوطه ذکر چند نکته در این خصوص ضروری به نظر می رسد.

عنوان مقاله جای تامل دارد. استفاده از فعل " مزین کردن " کابینه برای زنان چندان مناسب نیست زیرا تلاش داریم به جامعه نشان دهیم زنان ، هم پای مردان و دقیقاً هم پای آنان در جامعه ، علم ، سیاست و... می توانند حضور یابند. استفاده از چنین عباراتی آنهم در زمانی که هنوز جایگاه زن در مناصب سیاسی به درستی تعریف نشده است می تواند انحراف آفرین باشد. وجود زن در خانواده را شاید بتوان تزئین خانواده دانست ، چرا که جایگاه و کارکردهای زن در خانواده به خوبی شناخته شده و مستحکم است ولیکن باید تلاش کنیم تا نشان دهیم که زنان در کابینه و دولت ، همان وزنی را بایستی داشته باشند که مردان دارند. خانم وحید دستجردی وزیری در کابینه ی دولت دهم بود ، درست همانند سایر وزرا. ایشان کابینه را مزین نکردند. ایشان در کابینه ی دهم ، وزارت کردند.

در همان عنوان مقاله تیتر دیگری نیز آورده شده است: تمامی گزینه های مطرح معاونت بانوان. یقیناً ظرفیت های زنان در کسب عنوان معاونت بانوان بیش از این پنج نفر است. مگر می شود با شناختن چند گزینه مدعی بود ایشان همه ی گزینه های مطرح در این حوزه هستند؟ اطمینان دارم در جامعه ی زنان پتانسیل های بسیار بیشتر از این پنج گزینه وجود دارد که در این لیست آورده نشده است.

علی ایحال با احترام به تحقیقی که نگارنده­ی محترم یادداشت مذکور در خصوص پنج گزینه ی مطرح شده انجام داده و سوابقی که ذکر کرده است و همچنین با جمع­بندی نظراتی که زنان فرهیخته، صاحبنظر و خبره­ی این حوزه در جلسات اخیر ارائه کرده­اند می توان همین گزینه های مطرح شده توسط ایشان را به اختصار در تحلیلی استراتژیک با بهره­گیری از ابزار/ مدل معروف SWOT گنجاند تا به این وسیله مسئولین دولت در انتخاب خود اطلاعات جامعی را در اختیار داشته باشند و خوانندگان محترم هم با این چهره­ها بیشتر آشنا شوند:

زهرا شجاعی

نقطه ی قوت: تحصیلات دانشگاهی مقطع دکتری و سوابق برجسته ی ایشان، شناخت دقیق ایشان از مرکز زنان و خانواده، سال­ها ریاست مرکز مشارکت زنان ریاست جمهوری از نقاط قوت ایشان می باشد.

نقطه ی ضعف: حضور قبلی ایشان در همین مسند می­تواند به عنوان نقطه ضعف محسوب شود زیرا به نظر عموم حضور فردی جدید، روح تازه ای در کالبد این مرکز خواهد دمید.

فرصت: حضور ایشان فرصت استفاده از پتانسیل زنانی را که در احزاب اصلاح طلب فعالیت می کردند و در هشت سال اخیر از آنها هیچ استفاده ای نشده است را فراهم خواهد کرد.

تهدید: آنچه در خصوص ایشان به عنوان فرصت یاد شده است ، چنانچه به درستی استفاده نشود ، می تواند به تهدیدی بدل شود. اگر ایشان در عین حال ، نتوانند از نیروهای جوان و تازه نفس بهره برداری کنند و صرفاً از نیروهایی که در گذشته با آنها کار کرده اند ، فرصت پیش آمده می تواند به تهدیدی بدل شود.

زهرا پیشگاهی فرد

قوت: دانشگاهی­ترین چهره در بین این پنج نفر، زهرا پیشگاهی­فر است. تحصیلات دانشگاهی مقطع دکتری، سوابق تحصیلی، پژوهشی و آموزشی برجسته، سوابق در مطالعه و کار در مطالعات مربوط به زنان و تجربه ی مدیریت و کار اجرایی در مرکز مطالعات زنان دانشگاه تهران می تواند از نقاط قوت ایشان محسوب شود.

ضعف: ایشان به اندازه­ی کافی برای به­دست آوردن این سمت تلاش و رایزنی نمی­کنند.

فرصت: سابقه ی سیاسی ایشان در حزب اعتدال و توسعه می تواند فرصتی برای ایجاد ارتباط با احزاب معتدل در دولت یازدهم ایجاد کند و زنان آماده ی حضور را به عرصه های اجرایی بکشاند.

تهدید: حزب اعتدال و توسعه یکی از احزابی است که در رسیدن دکتر روحانی به ریاست جمهوری نقشی برجسته داشته است. سایر احزابی که به حاشیه رانده شده اند ، امیدوارند که در مناصب برجسته و حساس شرکت کنند. چنانچه نگاه خانم پیشگاهی فرد، درون حزبی باشد و به بیرون حزب توجه کافی نداشته باشند ، از فرصت های موجود در سایر احزاب استفاده ی کافی صورت نخواهد گرفت.

زهرا اشراقی:

قوت: سوابق اجرایی، حضور در خانواده ای سیاسی- مذهبی ، انتساب به خانواده­ی حضرت امام(ره) و فعالیت های ایشان در حوزه ی زنان از نقاط قوت ایشان می باشد.

ضعف: عدم تحصیل و تحقیق آکادمیک در علوم مربوط به مطالعات زنان از نقاط ضعف ایشان می باشد

فرصت: ریاست شاخه ی جوانان ستاد اصلاح طلبان ، نوید حضور این قشر را به عرصه های سیاسی و تصمیم گیری در کشور را می دهد.

تهدید: احزاب تندرویی حضور برخی چهره ها را در دولت تاب نمی آورند قطعاً در نهادی که سرپرستی آن به خانم اشراقی سپرده شود سنگ اندازی های فراوانی خواهند نمود که ممکن است تهدیدی برای رشد آن محسوب شود.

شهیندخت مولاوردی:

قوت: جوانی ایشان می تواند از نقاط قوت محسوب گردد.

ضعف: عدم حضور و فعالیت جدی علمی و غیرعلمی در حوزه­ی­ زنان، رشته ی تحصیلی نامرتبط، نداشتن تجربه در مدیریت های کلان و امور اجرایی می تواند از نقاط ضعف ایشان محسوب شود.( تنها کار آکادمیک و اجرایی ایشان در خصوص زنان موضوع پایان­نامه کارشناسی ارشد ایشان است که در حال انجام آن هستند.)

فرصت: حضور چهره ای نو که سوابق چندانی در گذشته ندارد می تواند فرصت هایی را برای چهره های جدید ایجاد کند.

تهدید: با توجه به اینکه مقاومت هایی در سطوح مختلف جامعه ، در مقابل حضور زنان در عرصه های سیاسی وجود دارد ، به نظر می رسد برای تصدی این پست ، تجربه ی فعالیت های سیاسی و اجرایی ضروری باشد و چنانچه فردی تازه کار در این بخش حضور یابد ، دست آوردهای پیشین نیز می تواند بر باد رفته و این خطر و تهدید بزرگی برای جامعه­ی زنان می باشد.

پروین داداندیش:

قوت: ریاست بخش زنان در ستاد انتخابات دکتر روحانی و تجربه ی ایشان در فعالیت های سیاسی، تحصیلات دانشگاهی مقطع دکتری و سوابق ایشان در حوزه های مرتبط با حقوق زنان می تواند از نقاط قوت ایشان محسوب گردد.

ضعف: عدم امکان ایجاد هویت سیاسی مستقل به دلیل حضور احتمالی همسر ایشان (محمود واعظی) در کابینه دولت نقطه ی ضعف حضور ایشان می باشد.

فرصت: نزدیکی وی به تیم رئیس جمهور می تواند فرصتی برای احقاق حقوق زنان می باشد. چنانچه ایشان سکان دار معاونت زنان در کابینه ی دکتر روحای شود ، می توان امیدوار بود تا عرصه های بیشتری برای حضور زنان فعال و توانمند فراهم گردد.

تهدید: ممکن است ارتباط خانوادگی ایشان را با دکتر واعظی، شائبه­­هایی را ایجاد کند و واکنش های ناخوشایند را موجب شود.

در پایان ، امید آن می رود تا با شناخت دقیق همه ی زنانی که سابقه ی فعالیت در مسایل مربوط به زنان را داشته و از تحصیلات و تجربه ی کافی در این زمینه برخوردارند ، معاونت زنان رئیس جمهور به یکی از ده ها زن فعال و توانمند در این زمینه سپرده شود تا شاهد حضور برابر این بخش از جامعه در همه ی حوزه های سیاسی و مدیریتی کشور باشیم.

سودابه رادفرد/ دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت دانشگاه تهران و فعال حوزه­ی زنان


ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد