گوناگون

چرا شبکه تلویزیونی مجلس توجیه دارد؟


عبدالرحمن حسنی فر در یادداشتی نوشت:

مجلس یکی از نهادهای مهم نظارتی و کارشناسی در عرصه سیاست و قدرت به حساب می آید که می تواند با انجام کارکرد خود در تقویت نهادهای دیگر و در نتیجه کارآمدی نظام سیاسی و رضایت مردم موثر باشد. در این زمینه یکی از نگرانی های عمومی نمایندگان همیشه این بوده که اذعان می کنند معمولا تقاضاها و مطالبات مردم با کار و فعالیت نمایندگی مجلس سنخیت نداشته و انها همیشه گرفتار کارهایی هستند که عموما جزء وظایف نمایندگی مجلس به حساب نمی آید همچنین یکی دیگر از دغدغه های مربوط به نهاد مجلس و در مورد نمایندگان جنبه نظارتی اجتماعی و عمومی مردم است و اینکه مردم در تعیین نماینده خود دقت و ظرافت لازم را بکار ببرند.

اینکه نهاد مجلس در ایران به برکت نظام جمهوری اسلامی روز بروز در حال تقویت و تکمیل است امری قابل اشاره و تأکید است، هر چند باید مطرح کرد که تعمیق نهاد مجلس با مشارکت محتوایی و درست مردم صورت می پذیرد و این موضوعی است که به رفع دغدغه های فوق الذکر هم کمک می کند.

مردم هر منطقه علاوه بر اینکه در انتخاب هر کدام از نمایندگان خود نقش دارند می توانند در اینکه فرد تعیین شده چه مطالبه و تقاضایی را مطرح کند یا اینکه نماینده بعدی شان واقعا چه کسی باشد نقش اساسی دارند.اینکه چگونه می توان در تحقق جنبه نظارتی مردم و جهت دهی درست مطالبات مردم قرین توفیق بود الزاماتی لازم است. یکی از این الزامات داشتن «آگاهی» از فعالیت نمایندگان در قالب فعالیت کلی نمایندگان در نهاد مجلس است.اطلاع از روند فعالیت های مجلس و فعالیت آنها در کلیت نهاد مجلس، باعث مقایسه و در نهایت تصمیم گیری آنها در مراحل بعدی می شود.

در زمانی که در صدا و سیما فعالیت نمایندگان در بررسی وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در شبکه تصویری پخش می شد و این مهم برای اولین بار بود که اتفاق می افتاد مردم با صحن مجلس و گفتگوهای علنی نمایندگان به نوعی آشنا شدند.این روند می تواند در قالب شبکه ای مجزا به کار خود ادامه دهد و برنامه های مجلس و جلسات علنی آن بخشی از این شبکه باشد.در عین حالی که برخی از جلسات کمیسیون ها یا برنامه های دیگر در مورد نهاد مجلس می توان در نظر داشت و اجرا کرد.با این کار هم مردم با نهاد مجلس آشنا می شوند هم مجلسی ها در انجام سخنرانی های و کارهای خود از دقت نظر بیشتری بهره می گیرند و هم مطالبه و تقاضای مردم منطقی تر می شود.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد