گوناگون

قالیباف به کجا می رود؟


آرمان: این روزها نامی که بیش از همه زمان‌ها مطرح می‌شود نام «محمدباقر قالیباف» است. شهرداری که آینده او در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد و شاید خودش هم به ضرس قاطع ندادند در کجای این جغرافیای سیاسی و اجتماعی ایران قرار است صاحب کرسی شود. متولد آخرین ماه تابستان در سال 1340 دوران پرفراز و نشیبی در طی سال‌های که در عرصه اجرایی کشور داشته تجربه کرده است. سال‌هایی که طی آن در اردوگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، نیروی هوایی سپاه، نیروی انتظامی و شهرداری حضور داشته است و اکنون که دوران حضور او در شهرداری به پایان رسیده است این سوال وجود دارد که به کجا خواهد رفت. البته قالیباف آنچنان نسبت به دوران پس از مدیریت شهرداری خود بی‌خیال نبوده است چنانکه هرازچندگاهی شایعه رایزنی او با برخی نهادها به گوش می‌رسد. محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های 84 و 92 هم حضور یافت و در هر دو انتخابات متحمل شکست شد. این وضعیت ظاهرا او را از رفتن به ساختمان سفید پاستور برای همیشه منصرف کرده باشد اما به هر حال برخی افراد در سیاست ایران حضور دارند که برای رسیدن به یک جایگاه زمان مشخصی برای خود تعیین نمی‌کنند بلکه برای آنها کرسی‌ای که مدنظر دارند مهم‌تر از حضور در انتخابات و در پی آن، شایعات و مباحثی است که در پشت سر آنها گفته می‌شود.

چرا آینده قالیباف مبهم است؟

به هر حال قالیباف یک ویژگی مشترک با محمود احمدی‌نژاد دارد که در تعبیری درست نباید آن را ناصحیح دانست. او عملگراست چنانکه شاهد بودیم در برخی پروژه‌های شهری عقب ننشست هرچند حرف و حدیث‌هایی درباره این پروژه‌ها مطرح شد. یکی از سایت‌ها به شباهت‌های قالیباف با احمدی‌نژاد پرداخته که البته همین مشترکات موجب خواهد شد شهردار فعلی تهران آنچنان به فکر مناصب اجرایی نباشد و اگر درست‌تر گفته شود، مناصب اجرایی به سراغ او نخواهند رفت که یکی از این مشترکات ادبیات شهردار اسبق تهران یعنی محمود احمدی‌نژاد با قالیباف است. شهردار فعلی تهران در انظار عمومی چهره‌ای فرهنگی ارزیابی می‌شد اما درمناظرات انتخاباتی که از صداوسیما پخش شد او در پوشش دیگری ظاهر شد که نمونه آن خطاب به ولایتی بود که به عنوان مثال گفت که «شما دیپلماسی را در حد پروتکل پایین آوردید» یا «زمانی که شما با میتران قهوه می‌خوردید، ما در جبهه موشک‌های میراژش را می‌خوردیم».

این ادبیات شباهت زیادی با آنچه دارد که محمود احمدی‌نژاد در طی 8 سال گذشته بیان کرد و محل انتقاداتی شد. ویژگی مشترک دیگر احمدی‌نژاد و قالیباف به حرکات و اظهارات غیرقابل پیش‌بینی آنها بازمی‌گردد. احمدی‌نژاد برخی اوقات از شخصیت‌های سیاسی میانه‌رو و اعتدالگرا برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کرد که نمونه آن ذکر نام خانواده آیت‌ا...‌هاشمی و حجت‌الاسلام ناطق‌نوری در انتخابات 88 بود اما کسی تصور نمی‌کرد که قالیباف هم همین مشی را دنبال کند و در تبلیغات انتخاباتی اظهاراتی داشته باشد که ارتباطی با رقبایش ندارد. اظهارات او به آیت‌ا... ‌هاشمی پس از اعلام کاندیداتوری درحالی که تا پیش از آن هرگز خود را رودرروی او قرار نمی‌داد، هجمه ناگهانی به علی‌اکبر ولایتی در مناظره سوم، حمایت عجیب از دفتر تحکیم وحدت برای تخریب رقیبی به نام روحانی و همراهی ناگهانی با سعید جلیلی برای حذف ولایتی و روحانی در همان مناظره، همه و همه نشان داد که او در این ویژگی هم با احمدی‌نژاد مشترک است و شاید اگر کرسی‌ای به او تعلق بگیرد باید منتظر ادامه روند تفکر احمدی‌نژادی در کشور باشیم.

ویژگی دیگری که سبب می‌شود هنوز محل فعالیت بعدی قالیباف مشخص نباشد به رسانه‌های تحت مدیریت او بازمی‌گردد. کم نیستند سایت‌های خبری که منتسب به محمدباقر قالیباف هستند و مشی اکثر این رسانه‌ها به نحوی است که چندان نگاهی به اعتدال ندارند بدین نحو که در راستای رسیدن به هدف خود از انتشار هیچ خبر و گزارشی حتی اگر سبب گلایه‌های زیادی شود ابا ندارند. همه این موارد دست به دست هم داده تا آینده‌ای مبهمی برای قالیباف رقم بخورد.

تفاوت جدی دو شهردار

اما یک تفاوت جدی میان احمدی‌نژاد و قالیباف وجود دارد و آن هم به حلقه اطرافیان آنها بازمی‌گردد. اگرچه اطرافیان احمدی‌نژاد در طی سال‌های اخیر به‌دلیل عملکرد و مواضعشان مورد نقد جدی قرار داشتند اما کمتر کسی از این اطرافیان بود که بخواهد از احمدی‌نژاد اعلام برائت پنهان یا آشکار کند.

روایت یاران قالیباف اما جدا از این موضوع است چنانکه اکنون بسیاری از افرادی که ادعای حامی قالیباف بودن را داشتند، به سمت و سوی دیگر رفته‌اند که البته این جدایی از زمان مشخص شدن عدم پیروزی قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری رقم خورد و اکنون با تعیین شورای شهر جدید و اثبات شهردارشدن مجدد قالیباف دیگر دلیلی برای تداوم همکاری‌های خود نمی‌بینند.

به کجا می‌رود؟

ابهام درمورد آینده کاری قالیباف هنوز وجود دارد به نحوی که برخی معتقد بودند او به بنیاد مستضعفان خواهد رفت که این گزینه با تکذیب یکی از مدیران شهرداری ملغی شد. برخی دیگر عنوان می‌کنند که قالیباف به‌عنوان مشاور در کنار دکتر روحانی است که این خبر هم تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

برخی دیگر می‌گویند که بهتر است او فعالیت‌های خود در دانشگاه را به‌طور جدی‌تری پیگیری کند که این گمانه بیش از هر گمانه دیگری محتمل است. حال باید صبر کرد و دید شهردار امروز تهران چه سمتی در فردا خواهد داشت.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد