گوناگون

ارسال تفریغ بودجه سال ۸۹ شهرداری به سازمان بازرسی

شرق: برای نخستین‌بار تفریغ بودجه سال 89 شهرداری تهران به سازمان بازرسی کل کشور ارسال می‌شود.

در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه شورای شهر که با مناقشاتی هم همراه بود تفریغ بودجه سال 89 شهرداری تهران تصویب شد. یکی از اعضای شورای شهر به «شرق» گفت: «تصویب تفریغ بودجه شهرداری به‌معنای تایید آن از سوی اعضای شورای شهر نیست. بلکه ما برای نخستین‌بار ماده‌واحده‌ای را در تفریغ بودجه گنجاندیم تا گزارش تفریغ به سازمان بازرسی کل کشور و وزارت کشور ارسال شود تا آنها به تخلفات شهرداری رسیدگی کنند.»

تصویب تفریغ بودجه یا به‌عبارت ساده‌تر مقایسه تطبیقی بودجه مصوب و عملیاتی شهرداری در شورای شهر در حالی است که شهرداری برای بیش از 100 پروژه مصوب شورای شهر اعتباری تخصیص نداده است و برای بیش از 180 پروژه هم کمتر از 50درصد اعتبار تخصیص داده است. قالیباف دیروز از صفربودن تفریغ بودجه سال 91 به تشخیص و حسابرسی شورای اسلامی شهر تهران خبر داده و به رسانه‌ها گفته است: «این برخلاف گفته‌های مطرح‌شده درخصوص وجود یک‌هزارمیلیاردتومان هزینه‌های فاقد سند در کار شهرداری است که افتخار بزرگی برای مجموعه شهرداری است و با تلاش همکاران من در شهرداری صورت گرفته است.

این اظهارات قالیباف در حالی است که امروز قرار است تفریغ بودجه سال 90 و 91 شهرداری و مباحث موبوط به هزارمیلیاردتومان هزینه‌های فاقد سند در صحن علنی شورای شهر بررسی شود. مناقشات بررسی تفریغ بودجه سال 89 هم موجب شد «حمزه شکیب» رییس کمیسیون عمران شورا جلسه را ترک کند.

«حمزه شکیب» در این رابطه به«شرق» گفت: جلسه روز یکشنبه در حال طی کردن روال معمول و انجام بحث‌های کارشناسی بود تا اینکه یکی از معاونان شهرداری در حضور قالیباف خطاب به مخالفت‌های من جمله‌ای گفت که مضمون آن این بود «حالا یک رای مخالف وجود داشته باشد. ما نیازی به رای او نداریم و رای‌گیری انجام شود.» و این در حقیقت توهین به شورای شهر بود. درواقع، من به‌خاطر خودم جلسه را ترک نکردم بلکه به‌خاطر بی‌احترامی به شورا و شخصیت حقوقی آن جلسه را ترک کردم چرا که هر عضو شورا به‌عنوان نماینده مردم انتظار دارد که بتواند نظراتش را در جلسات غیرعلنی راحت‌تر بیان کند. اگر حتی در جلسات غیرعلنی برای اعضای شورای شهر محدودیت ایجاد کنند شورا معنی ندارد. انتظار می‌رفت در واکنش به صحبت‌های معاون قالیباف شورا عکس‌العمل نشان دهد و به این‌خاطر من جلسه را ترک کردم.»

وی افزود: «علت مخالفت من در فرآیند تصویب بودجه برای شفاف‌سازی مالی بود چرا که برای حدود 100پروژه عمرانی مصوب شورا هیچ بودجه‌ای تخصیص نداده بود و برای 180پروژه مصوب دیگر هم کمتر از 50درصد بودجه تخصیص داده بود با اینکه درآمد شهرداری بیش از انتظار محقق شده بود. سوال این بود که این اعتبارات کجا هزینه شده است؟ این سوال در تفریغ بودجه مشخص نشده و شفاف نبود. ما درخواست بررسی مجدد و برگزاری جلسه فوق‌العاده را داشتیم اما مدیران شهرداری که بسیار عجله دارند تا تفریغ‌ها را در شورای سوم تصویب کنند این پیشنهاد را برنتافتند. مسایل حاشیه‌ای را مطرح کردند و به‌خاطر قوام شورا من جلسه را ترک کردم.

صحبت‌های «تقوی» معاون قالیباف موجب ترک جلسه از سوی شکیب شد. در هنگام ترک جلسه از سوی شورا اعضای شورا برای بازگرداندن وی تلاش کردند.

همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که مهدی چمران- رییس شورای شهر- واکنشی نسبت به این رویدادها نداشته است. این دومین جلسه غیرعلنی شورای شهر برای بررسی تفریغ بودجه سال 89 بود. در این جلسه مشخص شد هزینه‌های عمرانی سال 89 برای 831 پروژه معادل چهارهزارو99میلیاردریال کمتر از بودجه ابلاغی نهایی پرداخت شده است همچنین بودجه 189پروژه کمتر از 50درصد بودجه مصوب تخصیص یافته و 102پروژه نیز که بودجه مصوبی معادل 560میلیاردتومان، چیزی حدود 12درصد از بودجه عمرانی را شامل می‌شد اعتبار تخصیص‌یافته نداشته‌اند.

حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورا نیز در جریان استماع لایحه تفریغ بودجه سال 89 خواستار ارایه گزارشی از چگونگی جابه‌جایی ردیف‌های اعتباری پروژه‌های عمرانی که بودجه مصوب داشته‌اند ولی اعتبارشان در جاهای دیگر هزینه شده است، شد.

بیادی، نایب‌رییس شورای شهر تهران نیز با اشاره به برخی بندهای مغایرت بودجه عملیاتی سال 89 با بودجه مصوب گفت: «در بسیاری از موارد، عملکرد با بودجه مصوب همخوانی ندارد. تفریغ بودجه مطابق برنامه و آنچه عمل شده است می‌باشد بنابراین آنچه ما شاهد هستیم این است که بودجه مخالف برنامه عمل شده است.» حال باید دید بررسی‌های سازمان بازرسی کل کشور از تفریغ بودجه سال 89 شهرداری چه چیزهایی را آشکار می‌کند، ضمن اینکه جلسه امروز شورای شهر با وجود تمام حرف و حدیث‌های هفته‌ها و ماه‌های اخیر پیرامون شفاف نبودن عملکرد مالی قالیباف، جلسه‌ای سرنوشت‌ساز برای او و تیمش است.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد