گوناگون

هشدار حجت الاسلام نواب نسبت به تکرار قرون وسطی در ایران

پارسینه: حجت الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب هشدار داد برخی با رفتارهایشان به دنبال آن هستند تا دوران قرون وسطی را که در غرب روی داد و موجب دوری مردم از دین و کلیسا شد، در ایران شیعه نیز تکرار شود.

به گزارش ایرنا، نواب که امروز پنجشنبه در جمع عزاداران حسینی شرکت کننده در مراسم روز عاشورا در مادرید پایتخت اسپانیا سخن می گفت، افزود: دینی که مبنای آن بر عقل و تدبیر و اندیشه است، نیازی به داغ و درفش و تنگ نظری ندارد.

وی تصریح کرد: احکام اسلامی، احکامی نورانی و مبتنی بر عقل است و به همین دلیل، دین نباید ابزار فشار و تحمیل قدرت باشد و بهانه ای برای اعمال فشار بر مردم شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: آنچه اکنون القاعده و وهابیت در جهان اسلام انجام می دهد، هیچ تفاوتی با قرون وسطی ندارد زیرا در آن دوره، کلیسا به داغ و درفش و اعمال ظلم و ستم بر مردم روی آورده بود و اکنون نیز طالبان و همفکران آنها، افراد را به بهانه هایی واهی نظیر نداشتن ریش یا عدم استفاده زنان از برقع دستگیر و زندانی می کنند.

نواب گفت: زندانی کردن علم و اندیشه در حصار تنگ نظری هیچ مبنای دینی ندارد و نماد بارز یک رفتار قرون وسطایی است.

وی با بیان اینکه سرنوشت تلخ کلیسا در قرون وسطی باید درس بزرگی برای رهبران جامعه اسلامی باشد، هشدار داد: اگر دین به ابزاری در دست سیاست و تهدیدی برای انسانیت درآید، آنگاه باید نگران تکرار سرنوشت کلیسا در کشورهای اسلامی نیز باشیم.

این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه عملکرد رهبران مسیحی در قرون وسطی(قرن پنجم تا پانزدهم میلادی) موجب دوری مردم متدین آن از کلیسا شد و این زخم با وجود گذشت چندین قرن هنوز التیام نیافته است، گفت: ما از دورشدن مردم از خدا و معنویت و لاییک شدن جامعه حتی در کشورهای غربی نیز خوشحال نمی شویم.

وی افزود: همه روحانیون باید مراقب باشند تا تجربه تلخ قرون وسطی در ایران، عراق و دیگر کشورهای اسلامی تکرار نشود و برای این کار باید با بیان درست با مردم سخن بگویند و نظراتشان را با منطق بیان کنند.

نواب خاطرنشان کرد: اگر با مردم مطابق با فطرت انسانی عمل کنیم، پاسخ مثبتی را نیز از سوی آنها دریافت خواهیم کرد.

وی با اشاره به احادیثی از سالار شهیدان کربلا گفت: این آموزه حسین (ع) است که می گوید علما منسوب به دین خدا هستند و باید وظیفه خود را بخوبی انجام دهند.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب در همین راستا، روحانیون را افرادی دین شناس، خیرخواه، اهل نیکی و دارای شکوه و جلال معنوی نه مادی توصیف کرد و اظهارداشت: روحانی باید از مردم، همراه مردم و همکار مردم باشد، از زرق و برق مادی بپرهیزد و با معنویت و دیانت خود، مردم را جذب کند.

وی افزود: روحانی نباید به ابزار حکومت و بازیچه دست سیاست بازان تبدیل شود و از تبدیل شدن به یک روحانی درباری بپرهیزد زیرا روحانی وقتی درباری باشد، دیگر هیچ ارزشی ندارد.

حجت الاسلام نواب خاطرنشان کرد: علمای دین نباید در برابر ظلم ظالمان و مظلومیت مظلومان فقط نظاره گر باشند بلکه باید موضع بگیرند و از هر گونه ویژه خواری نیز پرهیز کنند.

وی افزود: پرهیز از ویژه خواری، متوقع نبودن، خود را تافته جدابافته ای از مردم ندانستن و درگیرشدن با منحرفان دین از ویژگیهای یک روحانی اصیل و حسینی است.

وی یادآور شد: از دیدگاه امام حسین (ع)، علمای دین منسوب خدا و امنای پیامبران هستند و به همین دلیل، عالمان ساکت و بی درد که در مقابل ظلم و فساد ساکت بنشینند، کسانی هستند که رسالت خود را فراموش کرده و ارزش و اهمیت خود را از دست داده اند.

این استاد حوزه و دانشگاه، شهادت امام حسین (ره) در صحرای کربلا را ثمره کارنامه ˈسیاهˈ عالمان آن دوره دانست که با معاویه همکاری کردند و دانش خود را با عمل همراه نساختند.

نواب گفت: مسئولیت سیاهی جامعه امروز جهانی و اختلافات و درگیریها بر عهده روحانیون همه ادیان الهی اعم از مسلمان و غیرمسلمان است.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب با تاکید بر اینکه ˈاگر یک روحانی خیانت کند، خیانت او در مقایسه با مردم عادی بسیار بزرگتر و خطرناکتر استˈ، در باره هر گونه بی تفاوتی از سوی روحانیون نسبت به نقض عهد الهی هشدار داد و گفت: اگر روحانیت به عهد خود برای هدایت بشر بسوی خدا عمل نکند، مسیر بشریت به انحراف می رود.

وی تنهایی مردم را نتیجه سکوت عالمان دین و دلیل سکوت آنها را نیز ˈعافیت طلبی و دنیاخواهیˈ دانست و هشدار داد: هر گاه ستم و ستمگری در جامعه باشد و عالمی در برابر آن ساکت بماند، یک یزید متولد می شود.

حجت الاسلام نواب گفت: اگر امروز کلیسا رونق ندارد بخاطر آن است که فقط به ایمان کار دارد در حالی که باید ایمان و عمل صالح همراه با یکدیگر باشد تا جامعه دیندار بماند.

وی همچنین اهمیت برپایی نماز در اسلام را به عنوان ستون دین یادآور شد و تاکید کرد که پیام امام حسین (ع) و حماسه عاشورا، توجه به نماز است.

شرکت کنندگان در مراسم روز عاشورا که در محل سالن اجتماعات سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید برگزار شد، همچنین با سینه زنی، نوحه خوانی، مرثیه سرایی، قرائت زیارت عاشورا و شرکت در نماز جماعت یاد حضرت سیدالشهدا، حسین بن علی (ع) و 72 تن از یاران باوفایش را گرامی داشتند.

ارسال نظر

  • ناشناس

    ایشا ن چرا تشریف نمیآورند اینجااین حرفها را بزنند؟

  • مرضیه 47

    این حرفها فقط برای خارج از کشور نشیناست، در داخل توطئه و تشویش اذهان به حساب میاد!

  • امان الله اسماعیل پور

    این سخنان گهربار فقط مال خارج از ایران است.ایران جای این حرفها نیست.اینجا مدینه فاضله ست.

  • جاوید

    یک کمی دیر فهمیدی.

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد