گوناگون

فقط یک ششم آب حاصل از بارندگی های اخیر در استان بوشهر مهار شد

پارسینه: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت : در بارندگی های هفته گذشته 260 میلیون متر مکعب سیلاب و روان آب وارد این استان شد که از این میزان فقط 41 میلیون مترمکعب پشت سدها و بندهای آبخیزداری موجود مهار و مابقی به دریا سرازیر شد.

ˈ شاپور رجایی ˈ شنبه شب در نشست شورای اداری استان بوشهر افزود: هدر رفت این میزان آب با توجه به خشکسالی های هشت ساله گذشته در این استان ضرورت توجه بیشتر به احداث سد و بندهای ذخیره و طرح های آبخیزداری را دو چندان می کند.

وی اضافه کرد : میانگین بارش سالانه در استان بوشهر250 ملی متر است که همین امر نوید این را می دهد که این استان درپایان خشکسالی هشت ساله قرار دارد.

رجایی بابیان این که براثر خشکسالی های پیاپی میزان آورد آب رودخانه ها و سفره های زیرزمینی آب استان 45 تا 85 درصد کاهش یافته است، گفت: بیش از 90 درصد آب شرب و 85 درصد آب های سطحی کشاورزی که آب شبکه های آبیاری استان بوشهر را تامین می کند از استان های همجوار تامین می شود و کاهش بارندگی در استان های همسایه برای استان بوشهر نگران کننده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر بیان کرد: با این وجود برای تامین آب شرب و کشاورزی این استان نگران هستیم، زیرا بارندگی در استان های بالادست خوب نبوده است.

رجایی ادامه داد:با وجود بارندگی های مطلوب اخیر اما به دلیل کم بودن میزان بارندگی در استان های بالادست استان بوشهر فقط پنج میلیون متر مکعب آب پشت سد رییسعلی دلواری ذخیره شده و همچنان 500 میلیون مترمکعب ظرفیت خالی در این سد وجود دارد.

وی یادآور شد: رودخانه موند در استان بوشهر در اثر بارندگی اخیر 75 میلیون متر مکعب آورد آب داشت که این افزایش آب ناشی از بارندگی در ارتفاعات شهرستان های جم و دشتی بود نه بارندگی در استان های بالادست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: موضوع تغییر شیوه آبیاری نخیلات در دشتستان را با وزارت نیرو و جهاد کشاورزی مطرح کرده و به نتایج خوبی رسیده ایم.

نوذر منفرد اظهارکرد: نحوه آبیاری نخیلات دشتستان از دغدغه های ما بود به همین دلیل با پیگیری های صورت گرفته به دنبال تغییر شیوه آبیاری نخیلات هستیم.

وی بیان کرد :اگر این طرح نتیجه بدهد از هر بارندگی برای نخیلات دشتستان و دیگر نقاط استان بهتر خواهد بود.

منفرد یادآور شد: بارندگی اخیر در استان بوشهر خسارتی به محصولات کشاورزی استان وارد نکرد

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد