گوناگون

جمع‌آوری چادرهای زلزله زدگان قصر شیرین صحت دارد؟


آرمان: فوج لرزه‌هایی که از جمعه اول آذر در استان‌های ایلام و کرمانشاه آغاز شد و به بیش از 200 لرزه خفیف و متوسط رسیده است همان‌طور که موجی از ترس و اضطراب در میان مردم ایجاد کرده، به بروز برخی اعتراضات مردمی نسبت به امداد رسانی در این مناطق منجر شده است.

براساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشورتاکنون 209 زمین لرزه حوالی قصرشیرین در مرز کرمانشاه و عراق را لرزانده است. این لرزه‌ها خسارت جانی نداشته است و بر اساس اعلام مرکز اورژانس تنها حدود 20 نفر مصدوم شده اند که آن هم در هنگام فرار و به دلیل ترس بوده است هرچند، فتح‌ا... حسینی، نماینده مردم قصرشیرین، سر پل ذهاب و گیلانغرب در مجلس به آرمان می‌گوید: اکثر خانه‌ها در این سه شهرستان خسارت دیده اند و دولت باید برآورد هزینه کرده و در راستای جبران آن تلاش کند. با این وجود، آنچه بیش از خسارت‌های زلزله در این مناطق خبرساز شده است خدمات امدادی سازمان هلال‌احمر است که در یک مورد منجر به اعتراض برخی از شهروندان گیلانغربی و شکسته شدن شیشه‌های سازمان هلال احمر این شهرستان شده است.

برپایی سه هزار چادر توسط هلال احمر

سخنگوی سازمان امداد و نجات کشور در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: در شهرستان‌های زلزله زده 20 اردوگاه برپا شده است و تا کنون سه هزار و 400 دستگاه چادر برپا شده است. حسین درخشان با تاکید بر اینکه زلزله در شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب خسارت جانی و ویرانی منازل به دنبال نداشته است، خاطرنشان می‌کند: مردم از فوج لرزه‌هایی که اتفاق افتاده دچار ترس شده‌اند و به ویژه در شهرستان گیلانغرب تمایل ندارند شب در خانه خود بخوابند و احتیاج بیشتری به چادر دارند. همین احتیاج بیشتر به چادر سرانجام باعث اعتراض برخی از شهروندان گیلانغربی شد. ایرنا گزارش داده است افرادی از بین درخواست‌کنندگان چادر از هلال‌احمر گیلانغرب که مقابل ساختمان این جمعیت تجمع کرده بودند، اقدام به شکستن شیشه درها و پنجره‌های ساختمان اداری کرده‌اند. در این گزارش آمده است:  این حادثه از سوی تعدادی از کسانی که عامل اصلی ایجاد بی‌نظمی بوده و مانع انجام وظیفه امدادگران برای توزیع چادر در میان مردم می‌شدند، اتفاق افتاد.  در توضیح این اتفاق یک نماینده مجلس به روزنامه آرمان می‌گوید: دلیل این اتفاق تلاش هلال‌احمر برای جمع آوری چادرهای برپا شده بود. احمد شوهانی تصریح می‌کند: لرزه‌هایی که مناطقی از ایلام و کرمانشاه و به‌ویژه سه شهر قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب را لرزانده مردم را ترسانده است. در واقع، زلزله بیش از اینکه خسارت مالی و جانی داشته باشد یک جو روانی منفی ایجاد کرده که مسئولان باید تلاش کنند این جو از بین برود یا حداقل تا زمانی که از بین نرفته به شهروندانی که الان یک هفته است به خانه‌های خود نمی روند خدماتی ارائه دهند.

جمع‌آوری چادرها صحت ندارد

با وجود این جمع‌آوری چادر‌های هلال‌احمر توسط سخنگوی سازمان امداد و نجات تکذیب می‌شود. درخشان می‌گوید: این شورای تامین استان بود که تصمیم گرفت در مناطق زلزله زده چادر برپا شود و طبعا همین شورا باید اعلام کند دیگر نیازی به چادر نیست حال آنکه، جلسه شورای تامین استان در این باره اول هفته بعد برگزار می‌شود. او درباره اتفاقات پیش‌آمده در گیلانغرب می‌گوید: قرار بر این شد که اگر کسی می‌خواهد در چادر اسکان داده شود به اردوگاه برود و هلال‌احمر به‌صورت فردی به کسی چادر تحویل نمی‌دهد. اعتراض معدودی افراد به این ماجرا بود حال آنکه، عموم مردم راضی هستند. سخنگوی سازمان امداد و نجات درباره اینکه اعتراضات ظاهرا به این دلیل بوده است که برخی از افراد توانسته‌اند به صورت شخصی چادر دریافت کنند و در میان آنها برخی اعضای شورای شهر گیلانغرب هم وجود دارند ، می‌گوید: من این موضوع را تائید یا تکذیب نمی‌کنم. به هر حال ممکن است کسی به صورت شخصی چادر برپا کرده باشد. کسی ممکن است چادر را از اردوگاه خارج کرده و به دم خانه خود برده باشد. همچنین شورای شهر گیلانغرب به عنوان یک شخصیت حقوقی از هلال‌احمر تعدادی چادر دریافت کرده است و اینکه از چادرها چطور استفاده شده و مثلا یک عضو شورا چادر را برای خود در خانه‌اش برپا کرده است، مسئولیتش با ما نیست. هلال‌احمر چادر شخصی به کسی نمی‌دهد و قرار بر این است که افراد به اردوگاه بیایند و از چادرها استفاده کنند. نماینده قصرشیرین در مجلس نیز می‌گوید: شکستن شیشه‌های هلال‌احمر بیشتر جوسازی و بزرگنمایی بوده است همانطور که، استفاده شخصی از چادر توسط برخی از اعضای شهر نیز واقعیت ندارد. این دور از منطق است که ما فکر کنیم کسی که نماینده مردم است و با رای آنها به دنبال حل مشکلات است دست به چنین کاری بزند. پخش این اخبار ریشه در اختلافات سیاسی دارد. فتح‌ا... حسینی همچنین می‌گوید: اقدامات هلال‌احمر قابل تقدیر است اما واقعیتی که وجود دارد این است که امکانات کم است و این سازمان به تنهایی قادر به تامین تمامی نیازها نیست. از طرف دیگر ما بیشتر نگران خسارت‌های وارد شده به خانه‌ها هستیم و معتقدیم دولت باید به فکر جبران خسارت باشد.

فروش چادر با قیمتی دوبرابر قیمت واقعی

ماجراهایی که حول محور «چادر» در قصرشیرین، سر پل ذهاب و گیلانغرب اتفاق افتاده است، محدود به شکستن شیشه‌های سازمان هلال‌احمر نیست بلکه برخی خبرها از به وجود آمدن بازاری برای عرضه چادر حکایت دارد. ایرنا در این زمینه نوشته است؛ برخی از افراد نیز برای بهره بردن مالی از این شرایط اقدام به تهیه تعداد زیادی چادر از طریق مرکز استان کرمانشاه کرده و در مناطق مختلف قصرشیرین آنها را با قیمتی حدود دو برابر قیمت واقعی عرضه می‌کنند. درحالی که در شرایط عادی قیمت یک تخته چادر مسافرتی هشت نفره حدود 800 هزار ریال است، این روزها قیمت این کالا در قصرشیرین تا یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 700 هزار ریال نیز رسیده است. مسئولان ستاد بحران قصرشیرین دوشنبه‌شب اعلام کردند امکان توزیع چادر به مردم وجود ندارد و هلال احمر چادرهای گروهی بزرگ را فقط از طریق معتمدین محلی و حداقل به تعداد پنج تخته برای نصب در محلات توزیع می‌کند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد