گوناگون

پیدا و پنهان بابک زنجانی؛ چه کسی راست می‌گوید؟

پارسینه: پیدا و پنهان یک میلیاردر جنجالی؛ چه کسی راست می‌گوید؟

آرمان: هیچ‌کس چندان عقبه ملموسی از وی سراغ ندارد، اما این روزها همه او را می‌شناسند، سوپرمیلیاردری که یکشبه ره صدساله پیمود. خودش می‌گوید در دوران سربازی راننده رئیس‌کل بانک مرکزی بوده و پس از پایان سربازی با استفاده از آشنایی‌اش با داشتن چند کارت به امر دلالی پرداخته و با فروش ارز در بازار، روزانه 17 میلیون تومان درآمد نقدی داشته است (ادعای آشنایی وی با مرحوم نوربخش توسط برادر رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی تکذیب شده است.)

او همچنین مدعی است که با سرمایه حاصله از این داد و ستدها به امر صادرات پوست روی آورده و درآمد سرشاری از این ناحیه کسب کرده است اما به اذعان خودش 17 سال پیش ورشکسته شده و به زندان می‌افتد و همه این دارایی‌ها بر باد می‌رود. او اکنون مالک 70 شرکت بزرگ و کوچک داخلی و خارجی و هلدینگ‌های بزرگ با سرمایه‌های آنچنانی است، «بابک مرتضی زنجانی» سهامدار چندین بانک خارجی و شرکت هواپیمایی است و بالغ بر 17هزار کارمند داشته و شایعاتی پیرامون دارایی‌های وی در سطح جامعه تسری یافته است.

نکته کلیدی که او را در مظان پرسشگری مسئولان و مردم قرار داده آن است که چگونه یک‌نفر تنها در طول چند سال توانسته به این سرمایه خیر‌کننده دست پیدا کند و آیا در شرایط عادی و روندهای قانونی چنین سرمایه هنگفتی قابل ابتیاع است؟!. این نکته وقتی بغرنج‌تر می‌شود که نام وی با پرونده‌های تخلفات سنگین عجین شده و هرجا که پرونده جنجالی و چند میلیاردی مطرح است او نیز حضور محسوسی دارد. بابک زنجانی در طول چند ماه اخیر پای ثابت پرونده‌های متعددی بوده از تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی و معامله 17هزار میلیاردی گرفته تا بدهی چند میلیارد دلاری به صنعت نفت و حال موضوع پولشویی 87میلیارد یورویی «رضا ضراب» که به گفته رسانه‌های ترکیه‌ای، این تاجر جوان ایرانی مدعی شده که «ب.ز» معروف و جنجالی رئیس وی بوده است. در ادامه مروری خواهیم داشت به پرونده‌های مطروحه علیه زنجانی و واکنش‌های مختلف درباره این موضوع.

بابک زنجانی و مرتضوی و قرارداد 17هزار میلیاردی

یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های چند وقت اخیر به موضوع مدیریت سعید مرتضوی در سازمان تامین‌اجتماعی و گزارش تحقیق و تفحص از این سازمان بازمی‌گردد. بخش بزرگی از تخلفات مطروحه در این پرونده به موضوع توافقنامه 17هزار میلیارد تومانی یا 4میلیارد یورویی باز می‌گردد که قرار بود طی آن 97 شرکت تحت مدیریت «شستا» شامل بر شرکت هواپیمایی ایران و چندین بانک و پتروشیمی و... طی یک واگذاری به شرکت «هلدینگ سورینت» با مدیرعاملی بابک زنجانی منتقل شود. معامله‌ای که اعضای کمیته تحقیق و تفحص آن را بدون رعایت الزامات قانونی و نه بر اساس ضابطه که بر پایه رابطه عنوان کرده‌اند.

موضوع عدم تحویل چک‌های دریافتی به مبلغ 17هزار میلیارد تومان که از سوی مرتضوی بابت ضمانت به زنجانی داده شده و اصل این توافقنامه که تخلفات پرشماری بر آن مترتب است و تنها تحریم خارجی مانع انجام معامله شد، از نکات مطروحه درباره زنجانی در این پرونده است. ضمن آنکه موضوع حضور زنجانی در فیلم مشهور و ارتباط وی و مرتضوی با کاظمی از نکات مجهول درباره رابطه این دو است.

بدهی میلیاردی که پرداخت نشده است!

نزدیک به 2 ماه پیش بیژن نامدارزنگنه با نام‌آوردن از بابک زنجانی اعلام داشت که وی 2میلیارد و 60میلیون یورو به وزارت نفت کشور بدهکار است و پول بیت‌المال را در قبضه خود دارد. زنجانی در همان برهه گفت که وی برخی معاملات نفتی را برای دور زدن تحریم‌ها انجام می‌داده و چون نامش در لیست تحریم‌ها قرار گرفته نتوانسته این مبلغ را به داخل کشور منتقل کند. پس از توافقنامه ژنو و لغو برخی تحریم‌ها، بخشی از دارایی‌ها زنجانی از دایره شمول تحریم‌ها خارج شد و بلافاصله زنجانی مدعی شد که این پول را به حساب بانک مرکزی ریخته است.

در همین رابطه در اظهارنظری عجیب سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس ضمن تائید این نقل و انتقال مالی هنگفت، اعلام کرد: طبق اعلام نظر مقامات ذیربط، بابک زنجانی بدهی نفتی خود را درخصوص فروش نفت پرداخت کرده و این مبلغ دریافت شده است و نهاد ذیربط در این رابطه بانک مرکزی است که این نقل و انتقال را تایید کرده و بدین واسطه پرونده وی در کمیسیون اصل90 بسته شده است. وی البته در وهله‌ای دیگر هم اعلام کرد که برخی نهادها و دستگاه‌ها می‌خواهند از بابک زنجانی پیرامون پرونده‌اش باج و حق‌السکوت بگیرند و وی نباید تسلیم این فشارها شده و پولی بدهد. این ادعاها در حالی مطرح شد که یک منبع آگاه در گفت‌وگو با رسانه رسمی دولت یعنی ایرنا تاکید کرد: تاکنون هیچ پرداختی در این زمینه صورت نگرفته و وزارت نفت و بانک مرکزی تا به حال هیچ دریافتی در این زمینه نداشته‌اند. با این وصف پرونده سنگین چند هزار میلیارد تومانی بدهی وی نیز هنوز مفتوح بوده و تکلیف آن مشخص نشده است.

تخلفات ساختمانی و پروژه ایران‌زمین

یکی دیگر از پرونده‌های مفتوح پیرامون زنجانی به پروژه ساخت و ساز بزرگ تجاری وی در شهرک غرب تهران بازمی‌گردد. بابک زنجانی برای پروژه ایران‌زمین علاوه بر صرف هزینه 40میلیون دلاری، سرمایه‌ای هزار میلیاردتومانی را نیز اختصاص داده و این درحالی است که چند روز پیش مجوز ساخت و ساز وی توسط شورای‌عالی معماری و شهرسازی ابطال شد.

پروژه‌ای که شهردار تهران از آن دفاع کرده و آن را قانونی عنوان کرده بود اما کمیسیون تحت نظر وزیر راه و مسکن و شهرسازی آن را مغایر اصول قانونی دانسته و حال زنجانی باید خسارت وارده‌ای چون گودبرداری عمیق و نشست زمین را رفع و رجوع کند. البته زنجانی در واکنشی تند گفته است که این پروژه با قوت پی گرفته می‌شود و اگر تخلفی بوده چرا مجوز داده‌اند. او گفته است: بعد از دو سال كه 400ميليارد تومان نقد گرفته‌اند و راي كميته داده‌اند و 47هزار كاميون خاكبرداري شده و 900ميليون يورو هزينه شده امكان اين زورگویي‌هاي سياسي وجود ندارد!

واکنش تند نمایندگان درباره زنجانی

اما دو روز قبل 12نفر از چهره‌های شاخص مجلس در بیانیه‌ای سرگشاده خطاب به سران سه قوه پیرامون اهمال در پرونده فساد مالی بابک زنجانی اخطار دادند. این نمایندگان ضمن گلایه از مماشات با فساد مالی آن را زمینه‌ساز فساد سیستمی دانسته و در بخشی از نامه خود نوشته‌اند: یک مصداق که این روزها رنج مردم شریف را دوچندان کرده، بابک زنجانی است؛ بابک زنجانی امروز به عنوان ثروتمندی همه فن حریف در صحنه‌های مختلف در جولان است و با تکبر و تبختر همه چیز را «خریدنی» نشان می‌دهد.

در ادامه این نامه تند آمده است: این نمونه‌ای از پدیده شگفت‌آوری است که تمامی نهادها را به فساد متهم می‌کند و عجیب این است که رسانه ملی نیز خواسته یا ناخواسته با نحوه برخوردش با این زرسالار، به «آدم‌شویی» مشغول است. در ادامه نامه با اشاره به تخلفات زنجانی در پرونده‌های مختلف و محرز دانستن آن و اشاره به دو محکومیت صریح وی و عدم زندانی شدن‌اش، از شبهه دفاع رئیس کمیسیون اصل90 از زنجانی گلایه می‌شود واز سران سه قوه این سوال مطرح می‌شود که بر اساس اطلاعات موثق موجود، دلایل کافی برای تعقیب این فرد به اتهام فساد و افساد در دست است و چرا با این «جرثومه فساد» برخورد نمی‌شود؟

واکنش زنجانی به نامه نمایندگان

زنجانی نیز در واکنشی به نامه نمایندگان خود را فردی اعلام می‌کند که در طول سه سال و در شرایط سخت کشور زحماتی برای حفظ آبروی کشور کشیده و اکنون به جرثومه فساد بودن متهم شده است. وی اتهام‌های وارده علیه خود را بلاموضوع اعلام می‌کند و تصریح می‌دارد که نمایندگان قضاوت درستی پیرامون وی انجام نداده و اطلاع درستی از پرونده‌های وی در دستگاه قضایی ندارند. زنجانی تاکید می‌کند که پرونده بدهی وی به وزارت نفت 6ماه است که درحال بررسی است و موضوع پولشویی و ثروت وی نیز در همان شعبه مورد بررسی قرار دارد.

وی در ادامه تاکید می‌کند: درخصوص تامین‌اجتماعی شعبه 15مشغول تحقیق است درخصوص ریزش ملک ایران‌زمین دادسرای ناحیه٢ به سرعت درحال بررسی است. همزمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی هم بدون هیچ توقفی تا کنون صد‌ها برگه و مدرک دریافت کرده‌اند تنها قوه‌ای که از ما چیزی و تفحصی نکرده قوه شما ١٢ نماینده محترم است که آن‌را هم هر زمان صلاح بدانید خدمتگزاری خواهم کرد. او در پایان هم تاکید می‌کند که چیزی برای از دست دادن ندارد و تنها خدمت کرده است.

در نهایت....

البته باید به پرونده‌های داخلی وی موضوع پولشویی 87 میلیارد یورویی مطروحه در دادگاه‌های ترکیه را هم اضافه کرد. جایی که متهم اصلی رئیس خود را بابک زنجانی اعلام کرده و مدارک حاکی از ارتباط ایمیلی میان رضا ضراب و بابک زنجانی است و به گفته رسانه‌های ترکیه قرار بوده این دو، هفته پیش در یک هتل لوکس با هم دیدار داشته باشند. هرچه هست اکنون افکار عمومی این سوال را دارند که اگر وی تخلفی مرتکب شده با قاطعیت با آن برخورد شود و اگر چنین نیست پرونده وی با شفاف‌سازی پیرامون آن بسته شود.

ارسال نظر

  • ابراهیم

    هیچ کس متاسفانه راست نمیگه واین بدترین چیزه.

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد